Minimālās algas celšanas dēļ vajagot papildu 626 tūkstošus eiro
Šobrīd par vienu braucienu Daugavpils tramvajā vai autobusā pasažieriem jāšķiras no 70 centiem. Šis tarifs pilsētā darbojas kopš pērnā gada jūnija. Toreiz biļešu cenu kāpumu par 20 centiem sekmēja enerģētiskā krīze – gan elektrības, gan degvielas, gan uzturēšanas maksas sadārdzinājums.
"Daugavpils satiksmē" strādā 528 darbinieki, un minimālās algas paaugstinājums nākamgad līdz 700 eiro (šobrīd – 620 eiro) uzņēmumam nozīmēs papildu gandrīz 630 tūkstošus eiro. Šo summu uzņēmums patstāvīgi segt nespēs un kā risinājumu redz biļetes cenas palielināšanu pilsētas sabiedriskajā transportā.
"Minimālās algas paaugstinājums uzņēmumam nozīmē papildus [tērēt] 626 453 eiro, kā rezultātā mainās viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksa," norādīja "Daugavpils satiksmes" valdes loceklis Sergejs Blagoveščenskis.
Pašlaik pašizmaksa ir 1,26 eiro, bet 2024. gadā tā paaugstināsies līdz 1,56 eiro.
"Daugavpils satiksme" ir dotējams uzņēmums, attiecīgi – trūkstošu daļu sedz pašvaldība. Jau šobrīd gadā uzņēmums saņem ap 6 miljoniem eiro. Nākamgad kopējās dotācijas summa jau pieaugtu līdz 10 miljoniem eiro, ja biļešu cena paliks līdzšinējā – 70 centu – apmērā, skaidroja uzņēmumā.
Cenu celšanas nepieciešamību apšauba
Daugavpils domes deputāti šobrīd uz šādu risinājumu raugās skeptiski, aicinot pašu uzņēmumu pārskatīt savus iekšējos resursus, tēriņus un darbības efektivitāti.
Pagaidām biļešu cenā nekas nemainīsies, uzsvēra Daugavpils domes bezpartejiskais priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš: "Profilēšanas komitejas vēl šo jautājumu skatīs un vērtēs.
Šogad noteikti tas [cenu kāpums] nenotiks, jo braukšanas maksa ir tiešā veidā saistīta ar pašvaldības dotāciju, bet dotācija tiek apstiprināta vienlaicīgi ar pašvaldības budžetu. Šobrīd nekāda pamata, lai jaunie tarifi stātos spēkā ar 1. janvāri, nav."
Cenu celšana Daugavpils sabiedriskajā transportā ir nepamatota, uzsvēra domes deputāts Ivars Šķinčs ("Daugavpils novada partija").
"Daugavpils satiksme" vienmēr grib daudz, neko nevajag darīt, bet tikai celt tarifus. Labs piegājiens, pēdiņās, protams. Lai viņi sākumā paskata savus administratīvos izdevumus, lai paskaita, cik pilsēta iegulda viņu infrastruktūrā, kur viņi liks jaunos tramvajus, kā ekonomiski tos izmantos. Nekāda ekonomiskā pamatojuma, izņemot minimālās algas paaugstinājumu, es no viņiem nesadzirdēju," skaidroja Šķinčs.
Arī deputāts Jānis Lāčplēsis (Latgales partija/"Latvijas attīstībai") uzskata – pamatojums par minimālas algas celšanu nav adekvāts:
"Tarifa palielinājums ir par 42 procentiem, bet minimālā alga ir pieaugusi tikai par 24 procentiem, tāpēc tur puse tarifa ceļas kaut kāda cita iemesla dēļ. Nopirka divreiz dārgāk tramvajus, ļoti dārgi būvēja līnijas, kuras nedos nekādu atmaksu."
Sarunas par braukšanas tarifa celšanu pilsētas tramvajos un autobusos sāk šķobīt "Daugavpils satiksmes" vadības krēslus.
"Ja mēs gribam atjaunot infrastruktūru un palikt pie vecās uzskaites sistēmas, tad jāpaskatās, vai tie cilvēki, kas šobrīd vada "Daugavpils satiksmi", vispār saprot ekonomikas pamatus un vispār ir skatījušies uz pasaules pieredzi, kā tiek organizēts sabiedriskais transports," uz nepieciešamību to izvērtēt un uzskaitot uzņēmuma neizdarītās lietas, norādīja deputāts Pēteris Dzalbe (Daugavpils novada partija). "Daugavpilī paralēli tramvajam iet autobuss, mums nav vienotas biļetes, nav laika biļetes, nav iespējams cilvēkiem iesēsties vienā galā, aizbraukt līdz centram, pārsēsties un tālāk braukt, tā visa nav. Mēs joprojām dzīvojam vēl pa vecajiem maršrutiem. Nemainoties strukturāli iekšēji un nemainot pieeju pie paša tarifa kā pamatpakalpojuma, tad skaidrs, ka tuvākajā nākotnē arī viens eiro būs par maz."
Par cenu iespējamo celšanu spriedīs nākamā gada sākumā
Arī pasažieri ar bažām vērtēja biļetes cenas celšanu vēl par 30 centiem, sasniedzot vienu eiro.
"Ja reti brauc, tad tas nav nekas, bet, ja biežāk jābrauc, tad gan, un ja katru dienu uz darbu turp un atpakaļ, – diezgan dārgi."
"Bēdīgi! Varētu būt 70–75 centi, tas ir biški par daudz."
"Jau tā dārgi, esmu pieradis pie šīs summas, bet te pēkšņi 1 eiro. Izdomās vēl sadārdzinājumu un vispār uz 2 eiro pacelt."
"Viņiem vienmēr par maz ir!"
Šobrīd Daugavpils dome no uzņēmuma "Daugavpils satiksme" gaida piedāvātā tarifa pamatojumu.
""Daugavpils satiksmei" ir pietiekami detalizēti jāatspoguļo savas izdevumu pozīcijas un nākotnes plāni. Kāpēc tad mēs veicām būtiskus ieguldījums infrastruktūrā, ja viss mums tagad pēkšņi vienā brīdī paliek dārgāks? Kad visa informācija tiks iesniegta, tad kolēģi arī domās, bet ne ātrāk par pašvaldības budžeta pieņemšanu," solīja Elksniņš.
Jautājums par biļešu sadārdzinājumu Daugavpils sabiedriskajā transportā līdz 1 eiro tiks skatīts tikai nākamā gada sākumā.