Eiropas Savienības pasažieru tiesības attiecas uz aptuveni 13 miljardiem pasažieru, kas ik gadu Eiropā ceļo ar lidmašīnu, vilcienu, autobusu vai prāmi. Paredzams, ka šis skaits līdz 2030. gadam sasniegs 15 miljardus.
Jaunie noteikumi balstās uz komisijas gūtajām atziņām, tostarp neseno pieredzi saistībā ar Covid-19 krīzi un ceļojumu grupas "Thomas Cook" bankrotu 2019. gadā, kas būtiski ietekmēja gan ceļotājus, gan ceļojumu tirgu.
Nepieciešams vienots standarts rokas bagāžai
Šiem priekšlikumiem vajadzētu nodrošināt raitākus braucienus, it īpaši, ja tie ietver dažādus transporta veidus un labāku reāllaika informācijas pieejamību.
Piemēram, pasažieriem, kas ceļo ar lidmašīnu, pa dzelzceļu, ar kuģi vai autobusu, jau tagad ir tiesības uz maršruta maiņu, atlīdzību, kompensāciju vai palīdzību, ja ceļojums tiek pārtraukts.
Taču, ja ceļojums rezervēts ar starpnieka palīdzību vai tiek mainīts transporta veids, tad dažkārt rodas problemātiskas situācijas. Jaunie noteikumi cenšas to atrisināt.
Labas ziņas 🇪🇺 ceļotājiem!
— EK pārstāvniecība 🇪🇺🇱🇻 (@EiropasKomisija) November 29, 2023
Ierosinām:
🧳stiprināt pasažieru tiesības un informāciju padarīt saprotamāku un vienkāršāku,
💼labāk aizsargāt komplekso ceļojumu ceļotājus,
⌚️izveidot Eiropas datu telpu un uzlabot reāllaika informācijas pieejamību.
🔗https://t.co/YYOTPqxzni
🧵⬇️ pic.twitter.com/Eun2AHNQnF
Eiropas Parlaments bija lūdzis EK strādāt arī pie rokas bagāžās izmēru lidmašīnās standartizēšanas, bet uzsver, ka tas jādara pašām aviokompānijām.
"Runājot par standartiem, mēs visi kādreiz esam mocījušies saprast, kāda izmēra koferi var ņemt lidmašīnā iekšā. Problēma ir tā, ka katrai aviokompānijai ir savi un pat vairāki standarti, jo ir dažādas lidmašīnu konfigurācijas," norāda Eiropas Savienības transporta komisāre Adina Veleana.
"Esmu pārliecināta, ka industrija spēs vienkāršot šo – ja sanāks kopā aviokompānijas, lidmašīnu ražotāji apsēdies pie viena galda un vienosies par industrijas standartiem."
Ierobežos pirmās iemaksas lielumu ceļojumiem
Īpaša uzmanība tiks pievērsta pasažieriem ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām, lai risinātu un atvieglotu viņu pāreju starp transporta veidiem.
Ja šiem pasažieriem ir nepieciešama palīdzība, lai ievērotu aviācijas drošības prasības (piemēram, piesprādzēties), aviokompānijai būs pienākums pārvadāt pavadošo personu bez maksas.
Noteikumi regulēs arī, cik lielas pirmās iemaksas un kad tūrisma aģentūras var prasīt par ceļojuma rezervāciju.
Tās nedrīkstēs būt lielākas par 25% no kompleksās paketes cenas (izņemot gadījumus, kad organizatori saskaras ar izmaksām, kas attaisno lielāku priekšapmaksu, piemēram, tāpēc, ka visa biļetes cena ir jāmaksā aviokompānijai avansā).
Organizatori nedrīkst pieprasīt kopējo maksājumu agrāk kā 28 dienas pirms paketes sākuma.
Uzsvars likts arī uz multimodalitāti jeb transporta veidu kombināciju, kas var samazināt kopējās transporta emisijas.
Piemēram, informācija par to, vai ar velosipēdu var iekāpt vilcienā un kā to izdarīt pasažieriem ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām, būs obligāta.