Ziemassvētki veikalu plauktos jau pirms valsts svētkiem – arī pircēju pieprasījuma dēļ

Lai gan līdz Ziemassvētkiem šķiet vēl tālu, saulgriežu dekoru parādīšanās veikalu plauktos jau novembra sākumā ir ierasta prakse kā Latvijā, tā citviet pasaulē. Mazumtirdzniecības veikalu pārstāvji Latvijas Radio gan uzsvēra, ka tas nenozīmē, ka veikalnieki ir aizmirsuši par valsts svētkiem.

Ziemassvētki veikalu plauktos jau pirms valsts svētkiem – arī pircēju pieprasījuma dēļ
00:00 / 05:50
Lejuplādēt

Valsts svētki nav aizmirsti

"Neskaties uz to, ka notiek gatavošanās Ziemassvētkiem, nemainīgi mēs arī godinām Latvijas svētkus, piedāvājot dažādus suvenīrus Latvijas karoga tematikā, gan ir plašs vietējo ražotāju sortiments. Tie ir dažādi dekori," norādīja "Maxima Latvija" pārstāve Laura Bagātā.

"Protams, Ziemassvētku dekori varētu noņemt kaut kādu daļu uzmanības, jo tās lietas ir košākas, krāsainākas. Tur ir rūķīši, stirniņas un dažādas citas dekorācijas, kas piesaista uzmanību,

bet noteikti negribētos teikt, ka Latvijas svētki tiek nolikti otrajā vietā," sacīja Bagātā.

Jautāta, vai tiešām novembra sākumā, kad veikalos sāk parādīties Ziemassvētkiem raksturīgi produkti, tos cilvēki arī iegādājas, viņa atbildēja apstiprinoši. "Piemēram, mēs skatāmies izmaiņas šī gada novembra pirmajās divās nedēļās salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn, tad jau šobrīd mēs redzam, ka teju par 30% ir pieaudzis pieprasījums pēc dažādiem dāvanu papīriem, svētku iesaiņojumiem," atklāja "Maxima" pārstāve.

"Tāpat pārdošanai svētku dekoriem un eglīšu mantiņām pieaugums ir jau vairāk nekā 20%, un, protams, arī tādas lietas kā bērnu rotaļlietas, kuras cilvēki savlaicīgi iegādājas. Labprāt šīs preces cilvēki plāno iegādāties tieši akciju laikā – gan izdevīgi, gan apdomīgi gatavojoties gada nogalei. Šāda veidā pārdalot izmaksas un plānojot tēriņus, lai decembrī tēriņi nav visi vienā reizē," norādīja Bagātā.

Ja nebūtu pieprasījuma, tad nebūtu arī piedāvājuma

Arī "Rimi Latvija" ārējās komunikācijas vadītāja Everita Bičkova stāstīja, ka Ziemassvētkiem raksturīgos produktus plauktos izvieto jau novembra sākumā. Turklāt uzņēmums šiem svētkiem gatavojas jau gadu. Būtībā tiklīdz Ziemassvētki ir nosvinēti, tā jau sāk plānot nākamā gada produktu klāstu.

"Tā ir pasaules pieredze. Ja mēs paskatāmies, kas notiek Amerikā, tad viņiem noslēdzas Helovīnu svinības un tad sāk gatavoties Ziemassvētkiem. Tas pārnāk arī uz Eiropu," piebilda Bičkova.

Turklāt, ja nebūtu pieprasījuma, tad nebūtu arī piedāvājuma.

Šobrīd "Rimi" veikalos lielākais pieprasījums ir pēc Ziemassvētku dekoriem mājai, kā arī pircēji jau savlaicīgi iegādājas gaismu virtenes un eglītes rotas.

"Ir pircēji, kuriem ir svarīgi sagatavoties savlaicīgi, un viņi par Ziemassvētkiem sāk domāt jau sešas, septiņas nedēļas pirms svētkiem.

Staigā pa veikaliem un smeļas vai nu idejas dāvanām, vai jau veic pirkumu. Tomēr pats aktīvākais laiks un lielākā rosība, ir tieši svētku laikā. Ja iepriekš pircēji ir izstaigājuši veikalus un meklējuši idejas, tad šajā laikā jau nāk pēc konkrētām lietām," klāstīja "Rimi" pārstāve.

Ik gadus Ziemassvētku piedāvājumā ir arī aktuālās modes tendences, un šis gads nav izņēmums.

"Piemēram, šogad arī mūsu sortiments ir savādāks nekā iepriekšējos gados. Mainās pasaule un tas, kas pircējiem patīk un ko viņi vēlas. Šogad mums ir četras galvenās krāsas – no klasiskās sarkanās līdz modernai rozā. Redzam, ka to ietekmē šogad uz ekrāniem nonākusī Bārbijas filma," atklāja Bičkova.

Dažkārt produkti veikalu plauktos lai veicinātu citu produktu pārdošanu

Savukārt to, cik veiksmīgi cilvēku prātus pirmssvētku laikā vada mārketings un mazumtirgotāju patēriņu tendenču aprēķini, skaidro mārketinga aģentūras "New Black" vadītājs Artūrs Mednis: "Mēs nevaram teikt, ka Ziemassvētku rotājumus veikali sāk pārdot pārāk agri, tāpēc ka veikali ļoti rēķina līdzi gandrīz līdz centam, kā atmaksājas katrs centimetrs veikalu plauktos."

"Tādēļ veikali, visticamāk, nekad neieliks pārāk agri, piemēram, trīs vai četrus mēnešus iepriekš [lietu], kuru vienkārši nepērk.

Tāpēc nav Ziemassvētku rotājumi iegādājami vasarā. Un, ja šie rotājumi parādās jau novembrī, tad, visticamāk, ir daļa cilvēku, kas novembrī jau sāk iegādāties," skaidroja Mednis.

Un ir medaļai arī otra puse, kas ietekmē cilvēku prātu, noskaņojumu un galu galā izvēli par labi vienam vai otram pirkumam.

"Dažkārt produkti, kas stāv veikalu plauktos, ir, lai veicinātu citu produktu pārdošanu.

Piemēram, mēs ienākam veikalā, te viss tik skaists, viss izrotāts, ir dažādas mantiņas. Man vēl nevajag, bet rodas sajūta – nu kaut ko nopirksim, nu paņemsim šo torti uz mājām. Un otra lieta, atceramies, ka, tāpat kā ir cilvēki, kas pērk pēdējā brīdī, ir arī cilvēki, kas pērk paši pirmie, pašā sākumā, lai pēc tam nebūtu jāgrūstās un jāstumdās," norādīja Mednis.

Tieši izvairīšanos no pirmssvētku kņadas un burzmas arī tirgotāji min kā vienu no faktoriem, kādēļ Ziemassvētku gaidīšanas laiks izstiepts teju divu mēnešu garumā.

Savukārt uz Latvijas Radio jautājumu, kas notiek ar precēm, kuras pēc svētkiem tā arī paliek veikalu plauktos, veikalu pārstāvji apgalvoja, ka to ir gaužām maz, veikalu interesēs ir pēc iespējas precīzāk aprēķināt patēriņa apjomu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti