Tendences rāda – arvien lielāka sabiedrības daļa visu vēlas iegādāties vienuviet. Gan lielveikalā tirdzniecības centrā, gan arī lielveikalā interneta vidē.
Mazākus e-veikalus slēdz
Stingro pandēmijas ierobežojumu laikā ražotāji viens pēc otra interneta vidē atvēra veikalus pārtikas produktu tirdzniecībai. Šī gada sākumā vērojama pretēja tendence. Janvārī par interneta veikala slēgšanu paziņoja uzņēmuma "Orkla" e-veikals.
"Atgriezās iepirkšanās klātienē, līdz ar to arī pieprasījums pēc e-veikala pakalpojumiem pakāpeniski samazinājās. Un tieši tādēļ, sekojot līdzi pircēju paradumu maiņai, mēs esam pieņēmuši lēmumu e-veikalu uz kādu laiku slēgt," stāsta "Orkla Latvija" pārstāve Laura Bagātā.
Arī pārtikas koncernam "Food Union" piederošais interneta veikals "PienaVeikals.lv", kas pērn apgrozīja 3,1 miljonu eiro, ar nākamo nedēļu darbību tomēr izbeigs. Jo gada beigās novērojis lejupejošu tendenci pieprasījumam.
"Pēdējā laikā redzējām, ka patērētāji labprātāk iepērkas klātienes veikalos. Tāpēc, rūpīgi izvērtējot pieprasījuma izmaiņas, nolēmām slēgt PienaVeikals.lv, sākot ar šī gada 15. martu," informē "Food Union" vadītājs Eiropā Artūrs Čirjevskis.
Pasūta arī no citām pilsētām
Pavisam cita tendence ir lielākajiem pārtikas tirgotājiem – lielveikaliem. Īpaši tiem, kuriem piedāvātais preču sortiments ir plašs. Stingro pandēmijas ierobežojumu laikā visu attālinātās iepirkšanās pieprasījumu pat nebija iespējams apmierināt.
Lielveikalu e-veikali sāka kāpināt apjomu un pretēji ražotājiem, kuri savus veikalus slēdz, lielveikali joprojām e-veikalos redz nākotni. Tagad darbu var veikt mierīgākos apstākļos, pircēju skaits stabilizējies. Lai gan salīdzinot ar klātienes veikalu apmeklējumu, internetā pārtiku pērk tikai daži procenti klientu, šis skaits joprojām ir augošs.
Un arī klienti ir visdažādākie – gan jaunie vecāki, gan cilvēki ar pārvietošanās grūtībām, gan aizņemti cilvēki, kam nav laika klātienes pirkumu veikšanai.
Piemēram, "Barbora" secinājusi, ka daļa no Daugavpils klientiem nemaz nedzīvo Daugavpilī.
"Mēs redzam, ka pircēji pasūta saviem vecākiem – gados vecākiem cilvēkiem citā pilsētā. Pamatā viņi veic pirkumus viņiem, jo tāda vai cita iemesla dēļ viņiem ir grūti iepirkties," stāsta "Barbora" valdes loceklis Jons Jočis.
Pircēju prasības ir augušas
Atšķirībā no pandēmijas laika e-veikalu pircēju prasības ir augušas. Patērētāji pieprasa ērtu lietotni un ātrumu. Vai tā būtu ātra saņemšana uz vietas veikalā vai ātra preču piegāde līdz namdurvīm.
"Pircēji ļoti grib saņemt visu ātri un uzreiz. Ja pandēmijas laikā viņi vairāk veltīja laiku tieši lielu pirkumu apkopošanai un arī tad bija iespēja viņiem sagaidīt šo savu pirkumu, tad šobrīd pircējs grib visu ļoti ātri un ir gatavs arī spontāniem pirkumiem e-veikalā," norāda "Rimi Latvija" pārstāve Inga Bite.
Interneta tirdzniecības pieaugumu pārtikai uzrāda arī aptaujas. Un pieaugums nav par labu mazajiem.
"Gan fiziskā lielveikalā pieaug, gan interneta lielveikalā.
Mēs visi esam slinki un negribam daudz kustēties, pat to pirkstu datorā negribam lieki kustināt vai meklēt vairākas adreses. Pie viena iegāja, samaksāja. Cilvēki grib vienuviet visu izdarīt," atzīst Agroresursu un ekonomikas institūta vadošā pētniece Ingūna Gulbe.
Gulbe norāda, ka tas ir likumsakarīgi - lielajiem ir vairāk resursu izveidot ērtas lietotnes un attīstīt pakalpojumu. Mazākiem tas prasa lielākus ieguldījumus, tādēļ konkurēt ir grūtāk.