Ķīna kritizē Itālijas lēmumu izstāties no «Viena ceļa, vienas joslas» projekta

Ķīnas neapmierinātību ir izsaucis Itālijas lēmums izstāties no Pekinas vērienīgā infrastruktūras projekta "Viens ceļš, viena josla". Itālijas pašreizējā valdība uzskata, ka valsts no dalības šajā projektā ir ieguvusi salīdzinoši maz.

Ķīna kritizē Itālijas lēmumu izstāties no «Viena ceļa, vienas joslas» projekta
00:00 / 03:17
Lejuplādēt

Itālijas izstāšanās no "Viena ceļa, vienas joslas" iniciatīvas notiek laikā, kad Eiropas Savienība (ES) strādā pie tā, lai samazinātu ekonomisko atkarību no Ķīnas.

Jaunais Zīda ceļš

2019. gada martā Ķīnas prezidents Sji Dzjiņpins ieradās Itālijas galvaspilsētā Romā, lai ar toreizējo valsts premjerministru Džuzepi Konti parakstītu vienošanos par Itālijas pievienošanos Pekinas finansētajam infrastruktūras projektam "Viens ceļš, viena josla", ko nereti dēvē arī par "jauno Zīda ceļu".

Šī projekta mērķis ir stiprināt Ķīnas tirdzniecības saites ar citām Āzijas valstīm, Eiropu un Āfriku, galvenokārt savienojot šīs pasaules daļas caur jūras un sauszemes koridoriem.

Projekta kritiķi norāda, ka Pekina to var izmantot kā instrumentu Ķīnas ģeopolitiskās un ekonomiskās ietekmes paplašināšanai.

Itālija ir vienīgā industriāli attīstītā Rietumu valsts, kas pievienojās šai iniciatīvai, cerot no tā gūt ekonomiskos labumus.

Taču pērn pie varas nākusī Itālijas labējā valdība, ko vada premjerministre Džordža Meloni, uzstāja, ka dalība "Viena ceļa, vienas joslas" projektā nav nesusi cerētos ieguvumus. Jau pirms dažiem mēnešiem amatpersonas Romā izteicās, ka tiek meklēti veidi, kā izstāties no vienošanās.

Itālija nesaskata ieguvumus

Meloni šonedēļ paziņoja, ka viņas valdība ir informējusi Ķīnu par vēlmi nepagarināt vienošanos ar Pekinu, kas noslēdzas nākamā gada martā.

"Es domāju, ka var un vajag uzturēt un uzlabot tirdzniecības un ekonomiskās sadarbības attiecības ar Ķīnu, taču no šī viedokļa "Viena ceļa, vienas joslas" iniciatīva nav devusi gaidītos rezultātus," sacīja Meloni.

Savukārt Itālijas ārlietu ministrs Antonio Tajāni izteicās, ka citām Eiropas lielākajām ekonomikām, kuras nav pievienojušās "Viena ceļa, vienas joslas" iniciatīvai, pēdējos gados tirdzniecības rādītāji ar Ķīnu ir ievērojami labāki nekā Itālijai.

Arī Itālijas un Ķīnas divpusējo attiecību pētnieks Filipo Fasulo uzskata, ka Romas pievienošanās "Viena ceļa, vienas joslas" iniciatīvai bija kļūda.

"Pēc pievienošanās šai iniciatīvai Itālija Rietumos tika uzlūkota kā vājākais posms Eiropas Savienības pozīcijā pret Ķīnu.

Itālija pievienojās iniciatīvai ar mērķi stiprināt politiskās attiecības ar Pekinu un tādējādi veicināt tirdzniecību un investīcijas no Ķīnas. Taču tā nenotika, daļēji arī Covid-19 pandēmijas dēļ. Tā vietā Itālija saņēma kritiku par pievienošanos "jaunajam Zīda ceļam", bet nekādu ieguvumu no tā nebija," Fasulo teica intervijā raidsabiedrībai "Deutsche Welle".

Ķīna brīdina par "negatīvām sekām"

Itālijas lēmums ir nepatīkams Pekinai. Ķīnas Ārlietu ministrijas runasvīrs Vans Veņbins paziņoja, ka Pekina "stingri iebilst pret mēģinājumiem nomelnot un sabotēt "Viena ceļa, vienas joslas" iniciatīvu.

Ķīnas vēstnieks Romā Dzja Guide brīdināja, ka Itālijas lēmumam būs "negatīvas sekas", raksta ziņu aģentūra "Bloomberg".

Savukārt Ķīnas valdības angļu valodā rakstošais propagandas rupors "China Daily" paziņoja, ka ASV ir piespiedusi Itāliju izstāties no "jaunā Zīda ceļa" projekta.

Šonedēļ Pekinā ieradās Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena un ES Padomes prezidents Šarls Mišels, lai tiktos ar Ķīnas prezidentu Sji Dzjiņpinu. Leiena uzsvēra, ka Ķīna ir ES lielākais tirdzniecības partneris, tāpēc abām pusēm esot jārisina domstarpības.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti