Krauze norādīja, ka Zemkopības ministrijā iespējamie grozījumi likumdošanā apspriesti pēc Konkurences padomes veiktās tirgus izpētes, kurā secināts, ka mazumtirgotāji Latvijā ražotus pārtikas produktus, piemēram, gaļu un zivis, uzceno augstāk nekā importa preces.
"Tas ir ļoti nepatīkams fakts. Veikalu pārstāvji saka – tie neesam mēs. Sanāk, ka neviens vietējos produktus neuzceno," sacīja Krauze. Viņaprāt,
produkti, kuri līdz veikala plauktam mērojuši mazāku attālumu, nedrīkst būt uzcenoti augstāk par tiem, kurus ved tūkstošiem kilometru. Tas esot saistīts arī ar emisijām un klimata pārmaiņām.
Šobrīd šādas izmaiņas likumdošanā tiek tikai vērtētas, jo tās ir saistītas arī ar konkurences tiesībām un brīvo tirgu.
"Man liekas, tas varētu būt viens risinājums, balstoties uz īsām pārtikas ķēdēm," norādīja ministrs, sakot, ka citās Eiropas valstīs tas tiek izmantots arī kā brends – "nultais kilometrs". "Tas nozīmē, ka dažu desmitu kilometru attālumā tā prece ir atvesta no vietējiem ražotājiem."
Lai gan ārvalstīs tas ir komercpasākums, Latvija noteikti varētu iet šo ceļu, pauda ministrs. "Lai neradītu emisijas un pārvadātu preces tuvākos attālumos, noteikt, ka šādām precēm uzcenojums nedrīkst būt lielāks kā tām, ko pārvadā tālāk," sacīja Krauze. "Noteikt konkrētus kilometrus. Tas, protams, nebūtu tikai Latvijas teritorijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā."
Krauze uzsvēra, ka tas ir vērtējams priekšlikums, un gala rezultātu vēl nesolīja, jo šai jautājumā vēl ir jākonsultējas ar Ekonomikas ministriju un citām ministrijām, un juristiem.
KONTEKSTS:
2022. gada laikā pārtikas produktu cenas pieauga visās galvenajās pārtikas produktu grupās. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu bija maizei un graudaugiem, gaļai un tās izstrādājumiem, piena produktiem, dārzeņiem un olām.
Konkurences uzraugi pērn sāka vairāku tirgu uzraudzību, lai analizētu mazumtirdzniecības apstākļus, tai skaitā skaidrotu faktiskos iemeslus cenu noturībai.
Izanalizējot gaļas, olu un zivju tirgu, Konkurences padome secinājusi, ka Latvijas ražojumam mazumtirdzniecības piegādes ķēdes posmā piemēro vidēji lielāku uzcenojumu nekā ārpus Latvijas ražotām precēm.