Panorāma

Alokatori – motivācija, lai taupītu siltumu?

Panorāma

“Rīgas konferencē” diskutē par karu un drošību

Paldiskos izbūvētās LNG infrastruktūras nākotne – neskaidra

Paldiskos izbūvētās LNG infrastruktūras nākotne – neskaidra

Pie Igaunijas galvaspilsētas Tallinas izbūvēta sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) terminālim paredzēta piestātne. Tomēr paredzams, ka to šogad nemaz neizmantos, ņemot vērā, ka regazifikācijas kuģis atradīsies Somijā. Kāda nākotne sagaida Paldiskos esošo infrastruktūru?

Paldiskos plānotā LNG termināļa infrastruktūru attīsta divi privāti uzņēmumi – "Alexela" un "Infortar".

"Infortar" pārstāvji, vaicāti par infrastruktūras nākotni, skaidroja, ka informācija par to, ka regazifikācijas kuģis šogad netiks pietauvots Paldiskos, uzņēmumam arvien ir pietiekami jauna, tādēļ par tālāku rīcību vēl tikai tiks spriests. Vienlaikus, – tā kā infrastruktūras izbūves darbi vēl nav līdz galam pabeigti, tos turpinās pēc iepriekš noteiktā plāna.

Paldisku LNG termināļa būvniecības vadītājs Rediks Raudla norādīja: "Piestātne būs gatava oktobra beigās. Tas bija skaidrs jau no pirmās dienas – mūsu datums ir oktobra beigas."

Igaunijas ekonomikas un infrastruktūras ministre Rīna Sikuta atzina, ka valsts faktiski varētu nodrošināt arī regazifikācijas kuģa iznomāšanu. Tomēr to varot darīt tikai gadījumā, ja reģionā un attiecīgi arī valstī gāzes pietrūkst. Tā tas šobrīd neesot.

"Igaunijas valdība vērtē iespēju, ja tas ir vajadzīgs piegāžu drošības iemesliem. Tad arī valdība var uzņemties risku vai piedalīties peldošā termināļa nomā. Bet, ja mūsu reģionā gāzes ir pietiekami daudz un tā ir biznesa iespēja, tad tajā var piedalīties ikviens," viņa sacīja.

Ja terminālis Somijā darbosies bez problēmām, reģionā kopumā būs divi šāda veida regazifikācijas kuģi – Inko un Klaipēdā.

"Infortar" piederošā "Eesti Gaas" vadītājs Margus Kāsiks norādīja, ka no tirgus viedokļa pašlaik ir grūti saskatīt, ka apstākļos, kad mazinājies gāzes patēriņš, būtu nepieciešams vēl trešais LNG terminālis, piemēram, Paldiskos. Vienlaikus nevar izslēgt iespēju par potenciālām piegādēm uz citām Eiropas valstīm.

Kāsiks skaidroja: "Varbūt pieprasījums sāks pieaugt un atgriezties iepriekšējā līmenī. Tad, protams, šajā reģionā varētu būt iespēja izveidot trešo termināli. Un, ja šī saikne ar Eiropu caur Poliju būs lielāka, tad arī ir kāda papildu iespēja."

Arī Somijas Ekonomikas ministrijā uzskata, ka šobrīd trešais LNG terminālis reģionā, visticamāk, nebūtu nepieciešams. Tomēr ir vērtīgi, ka Inko terminālim ir sava alternatīva.

Somijas Ekonomikas ministrijas Enerģētikas departamenta direktors Riku Hutunens uzsvēra: "Runa ir par desmit gadu īres līgumu. Iespējams, vairāku iemeslu dēļ būtu prātīgi to novietot arī Paldiskos. Varētu būt kāda apkope vai kas tamlīdzīgs."

Pagājušajā nedēļā Igaunijas parlamenta komitejas sēdē "Alexela" pārstāvji norādīja, ka Igaunijas valdība uzņēmumiem ir izteikusi piedāvājumu Paldisku ostā izveidoto piestātni atpirkt. Taču tiek lēsts, ka šādā gadījumā investori zaudēšot apmēram 10 līdz 12 miljonus eiro.

KONTEKSTS:

LNG glabāšanas un regazifikācijas kuģis pastāvīgi atradīsies Inko, Somijā, nevis Paldiskos, Igaunijā. Igaunijas premjere iepriekš izteicās, ka viens no iemesliem, kāpēc LNG glabāšanas un regazifikācijas kuģis atradīsies Somijā, nevis Igaunijā, bija neskaidrības Igaunijā saistībā ar kuģa nomu, kuru dēļ Igaunija zaudēja Somijas uzticību.

Paldiskos termināļa infrastruktūras izbūves darbus paredzēts pabeigt novembra sākumā, bet Inko – decembrī. Termināli Paldiskos izmantot dabasgāzes piegāžu saņemšanai iecerējusi arī Latvija, kura gan ķērusies arī pie sava LNG termināļa Skultē projekta virzīšanas.

Jau ziņots, ka plānotā LNG termināļa vietas maiņa no Igaunijas uz Somiju nekādi neietekmēs Latviju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti