Kā sākās šī izmeklēšana

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 3 mēnešiem.

2022. gada oktobrī Bari raidsabiedrību konkursa "Prix Italia" laikā Ukrainas sabiedriskās raidorganizācijas UA:PBC pētnieciskās žurnālistikas nodaļas reportiere Alla Sadovnika savā tālrunī parādīja video dažiem žurnālistiem, kas piedalījās EBU Pētnieciskās žurnālistikas tīkla seminārā.

Tajā bija redzams vilciens, pilns ar ukraiņu bērniem, kurus titros Krievijas varas iestādes dēvēja par bāreņiem. Viņi ieradās Maskavā kopā ar Krievijas prezidenta pilnvaroto bērnu tiesību jautājumos Mariju Ļvovu-Belovu.

Žurnāliste teica, ka vēl daudzi bērni, tāpat kā šie, no okupētajām Ukrainas teritorijām tiek aizvesti uz Krieviju, turklāt daudziem no viņiem ir ģimenes, kas viņus izmisīgi meklē. Viņa lūdza Pētnieciskās žurnālistikas tīklu palīdzēt izmeklēt šo jautājumu.

Vairāki dalībnieki pauda interesi, un tika izveidota reportieru grupa šī jautājuma pētīšanai. Grupā bija žurnālisti no Francijas "France Télévisions", Šveices RSI, Ukrainas UA:PBC, Spānijas RTVE, un to koordinēja EBU Ženēvā.

Nākamajos četros mēnešos mēs rīkojām tiešsaistes sanāksmes gandrīz katru nedēļu. Mēs apmainījāmies ar iegūto informāciju, avotiem un plāniem, savstarpēji sadalot pētījumu darba slodzi par dažādiem šī jautājuma aspektiem.

"Eurovision Social Newswire" komandai bija svarīgais uzdevums noteikt avotus un autentiskumu materiāliem, kurus publicēja Krievijas varas iestādes un citi avoti un kas parādīja šo bērnu pārvietošanas mērogu – dažkārt pat vairāk nekā simts bērnu lielas grupas tika izvestas no okupētajām Ukrainas teritorijām, viņiem tika piešķirta Krievijas pilsonība, un viņi tika izmitināti Krievijas audžuģimenēs, valsts aprūpes iestādēs vai tā dēvētajās vasaras nometnēs.

Video bija publiski pieejami, jo Krievijas valdība bija sākusi publicitātes kampaņu, lai to iztēlotu par labdarīgiem pūliņiem paglābt bērnus no kara un piedāvāt viņiem labāku dzīvi. Ar krievu valodas pratēju palīdzību komandas "ķemmēja" oficiālos avotus sociālajos medijos un citur un sāka vākt šo deportāciju vizuālās liecības.

Tika izveidota digitālā hronoloģija ar vairāk nekā 80 satura vienībām, lai glabātu un demonstrētu pierādījumus un pievienotu saites uz dažādiem avotiem.

Pētot video un fotoattēlus, pārbaudot datumus un vietas, drīz kļuva skaidrs, ka tā ir sistemātiska rīcība ar juridisku, administratīvu un finansiālu struktūru, kuru atbalsta pats Vladimirs Putins un īsteno viņa pilnvarotā bērnu tiesību jautājumos Marija Ļvova-Belova.

Tikmēr no notikumu vietām tika saņemti liecinieku stāsti.

Anjēze Vahramjana no "France Télévisions" un Emiliāno Boss no RSI devās uz Ukrainu un pētīja to bērnu stāstus, kuri bija nošķirti no saviem vecākiem.

Beļģijas sabiedriskās raidorganizācijas RTBF reportieri filmēja intervijas Kijivā šim pētījumam, izmantojot to, ka viņi uz turieni bija nosūtīti citā uzdevumā.

Mēs intervējām Ukrainas prezidenta pilnvaroto bērnu tiesību jautājumos, kad viņa bija ieradusies Pasaules ekonomikas forumā Davosā. Alla Sadovnika no UA:PBC palīdzēja ar kontaktiem, informāciju par bērnunamiem un vāca avotu liecības Ukrainā.

Pilara Rekena no RTVE iedziļinājās šī jautājuma juridiskajos līkločos.

"Yle" Somijā sagādāja vizuālos pierādījumus par to, kā Krievijas karavīri aizveda bērnus no kāda bērnunama Hersonas apgabalā.

Pēc drošības izvērtējuma EBU Maskavas birojs lūdza intervijas Krievijas varas iestādēm. Tās vēl nav atbildējušas.

Francijas sabiedriskās televīzijas žurnāliste Anjēze Vahramjana ar ukraiņu mātēm, kas savus bērnus n...
Francijas sabiedriskās televīzijas žurnāliste Anjēze Vahramjana ar ukraiņu mātēm, kas savus bērnus nosūtīja uz nometnēm Krievijā.

Februāra sākumā mēs bijām gatavi salikt kopā visus elementus un publicēt. Digitālais un raidsaturs no visiem avotiem bija pieejams visiem tīkla dalībniekiem un pēc tam, kad bijām vienojušies par embargo, arī "Eurovision News Exchange" dalībniekiem.

Šis stāsts tika pārraidīts 28 dalībnieku vairāk nekā 50 televīzijas kanālos, kā arī uz pētījumu atsaucās daudzi radioraidījumi un desmitiem tiešsaistes rakstu.  

14. februārī tas bija galvenais temats Zviedrijas SR un Spānijas RTVE, kā arī drīz par to ziņoja citi, arī mediji, kas nav EBU dalībnieki, kuri uz to atsaucās un ievietoja saites uz pētījuma oriģinālu dalībnieku platformās, – piemēram, Zviedrijas "Aftonbladet" un daudzas vietnes spāņu valodā runājošajās zemēs. Interese tika izrādīta pat no Argentīnas. 

UA:PBC reportiere Alla Sadovnika un RSI reportieris Emiliāno Boss tikās Rivnē, Ukrainā, kad Boss fil...
UA:PBC reportiere Alla Sadovnika un RSI reportieris Emiliāno Boss tikās Rivnē, Ukrainā, kad Boss filmēja stāstu par māti, kas bija šķirta no sava dēla.

Nekas no tā nebūtu iespējams, ja nenotiktu apmaiņa ar viedokļiem, informāciju, plāniem un dažādiem pētījuma elementiem, ko bija radījis katrs dalībnieks.

Pētnieciskā žurnālistika prasa laiku un ieguldījumus, un ne vienmēr izdodas iegūt pierādījumus. Bet šoreiz izdevās, mēs ieguvām pierādījumus pirmie.

Divdesmit stundas pēc šī pētījuma publicēšanas ASV Valsts departaments prezentēja Jeila universitātes "Conflict Observatory" pētījumu. Tajā apstiprināts tas, ko EBU pētnieciskie žurnālisti tobrīd jau zināja, – Krievija izved simtiem bērnu no okupētajām Ukrainas teritorijām uz Krieviju, kur viņus nodod aizbildniecībai un adopcijai, un starp viņiem ir arī bērni, kuriem Ukrainā ir ģimenes.

Šāda rīcība var būt kara noziegums un, ja veikta sistemātiski, arī noziegums pret cilvēci.

Par to jālemj tiesām, bet mēs varam būt lepni, ka mēs kā sabiedriskie mediji paveicām savu darba daļu – pavēstījām šo svarīgo stāstu savai auditorijai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti