Pasaules rallija čempionāta 50. sezona iezīmēs hibrīdauto ēras sākumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pasaules rallija čempionāts (WRC) 2022. gadā atzīmē ne vien 50. sezonu, bet arī hibrīda dzinēju rallija automašīnu ēras sākumu. Zelta jubilejas gadā pasaules rallija virsotnē atgriezīsies leģendāras sacensības, ātrumposmi un sportisti. Nozīmīgās pārmaiņas WRC pusgadsimta garajā vēsturē ierakstīs Montekarlo rallijs, kas ir viens no posmiem, kuru no trases malas atspoguļos arī portāls LSM.lv. 

ĪSUMĀ: 

Jubilejas un pārmaiņu sezona

2022. gada sezona būs 50. WRC vēsturē. Pasaules augstākās klases rallija sacensības atgriezīsies leģendārās trasēs, kopumā pulcējot sportistus 13 posmos. Pirmo reizi kopš 2012. gada rallija posms atkal notiks Jaunzēlandē, kad no 29. septembra līdz 2. oktobrim valsts ziemeļu salu ieskandinās motoru rūkoņa. 

Šosezon sacensības notiks četros kontinentos – Eiropā, Āzijā, Āfrikā, Austrālijā un Okeānijā. Jāatzīmē gan, ka viena no 13 posmu norises vietām vēl nav zināma. 

Pēc diviem gadiem kovida pandēmijā čempionāta rīkotāji turpina tiekties uz “50 pret 50” proporcionālu sadalījumu starp čempionāta posmiem, kas notiks Eiropā un ārpus tās. Līdzās deviņiem Eiropas posmiem šogad paredzēti arī ralliji Kenijā, Japānā un jau pieminētajā Jaunzēlandē, vēsta WRC.com.

Ilgtspējīgās jeb hibrīdauto ēras sākums 

Tāpat šogad gaidāmas ievērojamas izmaiņas pusgadsimta garajā čempionāta vēsturē –

WRC sāksies ilgtspējīgā ēra jeb pirmo reizi uz starta līnijas izbrauks hibrīda automobiļi. Šīs automašīnas WRC sacentīsies “Rally1” automobiļu klasē. 

WRC ātrākās klases automašīnu līdzšinējos iekšdedzes dzinējus apvienos ar 100 kilovatu elektromotoriem. Tāpat tiks izmantota ogļūdeņraža bāzes biodegviela, kas nesatur fosilos kurināmos. Čempionāta organizatori norādījuši, ka degviela ir “100% ilgtspējīga”. Tādējādi Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) un WRC apņēmusies padarīt autosportu “zaļāku”.

“Hibrīdauto un jaunās degvielas ieviešana ir visu laiku lielākie jauninājumi šī sporta vēsturē. Tie ir milzīgi soļi pretim mūsu ilgtspējīgās darbības mērķiem,” medijiem norādīja FIA pārstāvis Bruno Famins.

Ford Puma "Rally1" klases automašīna
Ford Puma "Rally1" klases automašīna

Pret ieceri trasē sūtīt “zaļākus” automobiļus nav bijušas patlaban trīs lielākās WRC rūpnīcas komandas – "Toyota Gazoo Racing", "Hyundai Shell Mobis", "M-Sport Ford". Šīs komandas pie pirmās iespējas centās sagatavot un pārbaudīt labāko jauno hibrīdauto. Pirmie testa braucieni norisinājās Austrijā, kur ziemīgie, asfaltētie kalnu ceļi pirmo reizi vienuviet pārbaudīja jaunos automobiļus. Jaatzīmē, ka testa brauciens neveiksmīgi noslēdzās īru pilotam Kreigam Brīnam (M-Sport Ford), kurš ar jauno ''Ford Puma'' spēkratu avarēja

Tikmēr skaidrs ir viens – pirmajā 2022. gada WRC posmā “jaunais uzrāviens” būs redzams no pirmo sacensību pirmā ātrumposma. Jaunā sezona startēs ar Montekarlo ralliju, kur

“Rally1” klases automašīnas spēs attīstīt vairāk nekā 500 zirgspēku lielu jaudu iepriekšējo "niecīgo" 380 zirgspēku vietā.

Pirmo reizi 50 gadu laikā pēc zaļās gaismas iedegšanās uz ātrumposma starta līnijas mašīnas no vietas izkustēsies ar vēl nebijušu ātrumu. Rallijs pasaules augstākajā līmenī būs mainījies pavisam. 

Jaunā ēra sākas vēsturiskajā Montekarlo rallijā 

Pirmais hibrīdauto ēras rallijs un vienlaikus arī pirmās 50. čempionāta sacensības notiks Montekarlo. Precīzāk sakot, rallijs nosaukts viena no Monako apgabala – Montekarlo – vārdā, tomēr jāpiebilst, ka ātrumposmi pundurvalsts teritorijā nemaz nenotiek, tie risinās galvenokārt Francijas dienvidu daļā, Alpu kalnu līkločos. Šoreiz gan šis rallijs, gan visa šī gada WRC sezona būs zīmīga ar to, ka lielu daļu notikumu no trases malas atspoguļos portāls LSM.lv.

Jubileju un zīmīgo notikumu sakritību turpinot, no 20. līdz 23. janvārim Montekarlo rallijs norisināsies 90. reizi. Arī bez šīs jubilejas Monako sacensības ir ar vislielāko vēsturi WRC kalendārā. Pasākuma organizatori šo nodēvējuši par pasaules krāšņāko ralliju. 

Šīgada sacensības ir par 95% citādākas nekā ierasts, norādījuši organizatori. Atstājot daļu no klasiskajiem ātrumposmiem, rallijs papildināts ar vēl nebijušiem trases līkločiem Alpos. Kopumā sacensību četrās dienās paredzēti 17 ātrumposmi teju 300 kilometru garā distancē. Rallijā piedalīsies 75 ekipāžas.

Zināms, ka LMT autosporta akadēmijas komandas ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis no Latvijas, kas aizvadītajā sezonā junioru klasē (JWRC) kopvērtējumā izcīnīja bronzas godalgu, Montekarlo rallijā nepiedalīsies, portālam LSM.lv atklāja komandas pārstāvji. Seska ekipāža gan plāno šajā ieskaitē startēt arī šosezon, bet to, kuros un cik posmos konkrēti plānots piedalīties, sportisti vēl neatklāj, tas būšot atkarīgs no finansēm. 

Lai arī latvieši nestartēs katrā šīgada WRC posmā, motoru sporta entuziastus un citus varētu piesaistīt daži leģendāri, titulēti un dzirdēti sportistu uzvārdi.

Rallija ikona Lēbs atgriežas pie WRC auto stūres 

Franču pilots Sebastjens Lēbs pēc uzvaras Montekarlo rallijā. 2013. gada 20. janvāris.
Franču pilots Sebastjens Lēbs pēc uzvaras Montekarlo rallijā. 2013. gada 20. janvāris.

Titulētākais pilots WRC vēsturē, francūzis Sebastjens Lēbs, atkal sacentīsies rallija virsotnē. Viņš vienojies startēt “M-Sport Ford” komandas sastāvā. Lai gan pagaidām Lēba dalība apstiprināta vien Montekarlo rallijā, 47 gadus vecais pilots varētu startēt arī citos posmos, pieļauj komanda. Līdzās Lēbam “M-Sport Ford” komanda šīs sezonas pilotu sastāvā iekļāvusi arī īru Kreigu Brīnu, britu Gasu Grīnsmitu un francūzi Adrijēnu Formū.

Tikmēr cits francūzis, bijušais Lēba komandas biedrs un astoņkārtējs pasaules čempions Sebastjens Ožjē stūrēs “Toyota Gazoo Racing” komandas auto. Ožjē pērn izcīnīja astoto titulu un pietuvojās Lēba rekordam, nu atpaliekot tikai par vienu no Lēba deviņiem tituliem. Komandas “Toyota Gazoo Racing” pilotu rindas vēl papildinās brits Elfins Evanss, soms Kalle Rovanpera un japānis Takamoto Katsuta.

Abi francūži – Lēbs un Ožjē – ir Montekarlo rallija neparedzamo laikapstākļu un trases seguma meistari.

Ožjē uzvarējis Monako visvairāk no visiem, svinot 8 uzvaras, bet Lēbs triumfējis septiņas reizes. Abi francūži arī uzvarējuši 17 no pēdējiem 18 WRC tituliem. 

Starp šīm rallija leģendām spējis iespraukties vien igaunis Ots Tanaks, kurš WRC čempiontitulu izcīnīja 2019. gadā. Igauņu pilots šogad pārstāvēs “Hyundai Shell Mobis” kopā ar beļģi Tjerī Noivilu, spāni Dani Sordo un titulētā norvēģu autosportista Petera Solberga dēlu Oliveru, kurš rallista karjeru uzsāka Latvijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti