Teātra kritiķis: Iestudējot operas, Alvis Hermanis iet ļoti konsekventu ceļu

"Alvis Hermanis, iestudējot operas, iet ļoti konsekventu ceļu - viņš neiestudē vēsturisku operu par to, kas ir rakstīts "tajā laikā", bet transformē visu notiekošo uz mūsdienām, taču ar pilnīgu ticamības efektu. Koncepts dzimst teju automātiski, izrietot no operas un teātra žanra koncepcijas - proti, ka opera un teātris ir ceļošana ar skatu laikā," uzskata kino un teātra kritiķis Normunds Naumanis.

Vērtējot Džuzepes Verdi operas "Trubadūrs" iestudējuma pirmizrādi Alvja Hermaņa režijā Zalcburgas festivālā, Normunds Naumanis saka: "Arī šoreiz Alvis piedāvā skatītājam ļauties ilūzijai un pasakainās mūzikas pavadībā ceļot laikā. Tas, ko redzam, ir transformācijas gan uz atsaucēm uz sižeta darbības laiku, kas ir 16.gadsimts, gan uz to, kad "Trubadūrs" uzrakstīts - tātad, pirms 100 gadiem."

Teātra kritiķis uzsver faktu, ka iestudējums tapis divu gadu garumā - dekorācijas un vizuālais koncepts tam bija gatavs jau pirms pāris gadiem. "Zalcburgā šīs lietas notiek ļoti pamatīgi. Šogad tiks izrādītas sešas izrādes, savukārt nākamgad - vēl sešas," norāda Naumanis.

Naumanis arī atzīst - "Trubadūra" konceptuālais risinājums ir efektīgs un atjautīgs, turklāt Alvis Hermanis pats veidojis arī jauniestudējuma skatuves noformējumu, savukārt par video dizainu parūpējusies Latvijas māksliniece Ineta Sipunova.

"Uz skatuves redzam mūsdienu mākslas muzeju, kurā rindojas vecmeistaru darbi - pavisam reāli vēlīno viduslaiku un renesanses šedevri. Kopumā tās ir 150 gleznas, kas izrādē tiek izmantotas, turklāt tās atdzīvojas arī trīsdimensiju formātā. Visi izrādes varoņi ir muzeja apmeklētāji, tālab ikvienam ļauts sevi identificēt ar kādu no kaislību pilnā stāsta varoņiem. Jo jebkura māksla jau ir sava veida pasaka - tai jāļaujas un jātic," uzsver Normunds Naumanis.

Kopumā teātra zinātnieks pauž sajūsmu par "Trubadūra" pārsteidzošo vizuālo konceptu, slavējot Alvja Hermaņa un mākslineces Inetas Sipunovas ilgstošo radošo tandēmu.

Pats Hermanis saka, ka šajā Verdi operā emociju un kaislību spriedze sasniegusi tādu koncentrāciju, kāda dzīvē nav iespējama. Tāpēc viņam radusies ideja par efektīgo vizuālā noformējuma krāsu gammu - tajā dominē asinssarkanais, brūnais, kas simbolizē vēsturiskās atmiņas," uzsver Naumanis un intervijā stāsta arī par to, kādu sajūsmu vizuālie efekti un to transformācijas raisījuši publikā," saka teātra kritiķis.

Kā jau vēstījām, 9.augustā Zalcburgas festivālā pirmizrādi piedzīvoja Džuzepes Verdi opera "Trubadūrs" Alvja Hermaņa režiijā. Opera tiešraidē bija klausāma Latvijas Radio 3 "Klasika" viļņos.

"Trubadūra" iestudējumā dziedāja tādas izcilas operzvaigznes kā Anna Ņetrebko (Leonora), Plasido Domingo (Grāfs di Luna), Frančesko Meli (Manriko) un Marī Nikolē Lemjē (Azučena), bet iestudējuma muzikālais vadītājs bija Daniēle Gati. Kopā ar solistiem Vīnes Valsts operas koris un Vīnes filharmoniskais orķestris.

15.augustā Trubadūra tiešraidi no Zalcburgas demonstrēs Eiropas kultūras kanāli, tai skaitā "Arte TV" un klasiskās mūzikas internetportāls "Medici.tv".

Plānots, ka rudenī Alvja Hermaņa iestudētā opera "Trubadūrs" būs skatāma Latvijas Televīzijas programmā.

"Trubadūrs" ir jau trešais iestudējums, ko Alvis Hermanis veidojis īpaši Zalcburgas festivālam. Iepriekš viņš iestudējis Bernda Aloiza Cimmermaņa operu "Zaldāti", kā arī Harisona Bērtvisla operu "Gawain".

Šogad Zalcburgas festivālu kuplina vēl divas Latvijā dzimušas zvaigznes: Elīna Garanča sniegs gan solokoncertu, gan piedalīsies arī Gaetāno Doniceti operas "Favorīte" koncertiestudējumā, savukārt pie Amsterdamas Concertgebouw orķestra diriģenta pults stāsies Mariss Jansons.

Zalcburgas festivāls, kas šogad tiek rīkots jau 94. reizi, turpināsies līdz 31.augustam, kopumā piedāvājot 270 notikumus - teātra un operas izrādes, koncertus un pasākumus bērniem. Pērn festivālu apmeklēja ap 287 000 skatītāju.

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti