Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Brāļi Veidenbaumi dzīvē un dzejā

Raiņa «Pūt, vējiņi!» Elmāra Seņkova režijā

Ar stāvovācijām aizvadīta Raiņa «Pūt, vējiņi!» pirmizrāde Nacionālajā teātrī

Uzliekot augstu latiņu paši sev un dodot iespēju skatītājiem domāt augstāk un tapt labākiem, Latvijas Nacionālajā teātrī skatītāju vērtējumam nodots Raiņa lugas “Pūt, vējiņi!” jauniestudējums. 

Raiņa visvairāk iestudētās lugas “Pūt, vējiņi!” garīgo dimensiju lielums un mīlestības kosmiskais spēks, sākot Latvijas Nacionālā teātra simto sezonu, ļauj skatītājiem piedzīvot skatuves mākslas notikumu Imanta Kalniņa leģendārās mūzikas skanējumā, režisora Elmāra Seņkova un scenogrāfes Monikas Pormales radītajā dziesmu svētku kopkora varenībā, atklājot jau zināmo traģēdiju jeb, kā Rainis šo lugu nodēvēja, – tautas dziesmu piecos cēlienos.

“Šī traģēdija ved uz jaunu pasauli. Šī savienošanās un šī krietnā, godīgā meitene savienībā var pastāvēt tikai kaut kur tur, citā līmenī. Un par viņu ir jāatgādina. Tāpēc tas stāsts arhetipiski strādā, jo tas ir kā atgādinājums – šis darbs,” norāda režisors. “Par to, kur mēs esam un ko mēs pa īstam gribam. Prologā viņš skaidri pasaka – mēs runāsim par to, kas mums sirdī ilgst, jo kaut kas jau mūsos ilgst, it sevišķi šajā periodā, kad uzdodam jautājumus: kam mēs gribam uzticēties? Kas ir krietns cilvēks? Kam es gribu atdot savu balsi, piemēram?”

Aktrise Laura Siliņa uzskata, ka Baibas loma esot visgrūtākā, ko var iztēloties. Savukārt Ulda lomas atveidotājs Jēkabs Reinis uzsver: “Man, veidojot šo lomu, galvenais bija attālināties no priekšstatiem, kāds ir Uldis. Jo visi it kā zina, kāds ir Uldis – trakulīgs, ugunīgs, neprātis –, un es centos no tā novirzīties. Jo piekrītu, ka tāds viņš nenoliedzami arī ir, es mēģināju meklēt viņā arī cilvēcīgumu, ilgas, nepiepildītas alkas, sapņus, varbūt tas arī ir tas mūsdienīgums, kas pavīd.”

Teātra kritiķe un Latvijas Kultūras akadēmijas asociētā profesore Līga Ulberte uzskata, ka Rainis vienmēr ir notikums latviešu teātrī. 

“Jāteic, arī iepriekšējās interpretācijas bijušas ļoti novatoriskas, un te ir atkal atrasts kaut kas pilnīgi jauns, tas spēks, tā jauda, kas ir šai izrādei, jā, tas iespaido!” neslēpj Ulberte. Viņas kolēģis, profesors un teātra vēstures pētnieks Jānis Siliņš norāda: ““Pūt, vējiņi!” ir Latvijā Raiņa visvairāk spēlētā luga, vissaprotamākā, un šeit, šajā reizē, tā ir ļoti krāšņa pēc domas, pēc idejas, neieslīgstot kaut kādā ļoti vienkāršā sadzīviskumā, atrisināta. Un līdz ar to vietā un laikā, lai parādītu kaut ko tā, lai cilvēki vairāk ieklausās tajos vārdos, kas tur ir teikti.”

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti