Labrīt

Eksperts: Ukrainas rekonstrukcija būs dārga, tomēr tas ir jāsāk darīt jau tagad

Labrīt

Pētniece: Jārīkojas aktīvāk, lai mazinātu atkarību izplatību

Melu tēmai nopietni pievērsies Daugavpils teātris drāmā drāma "Meli bez noteikumiem"

Jauniestudējums Daugavpils teātrī atklāj melu manipulācijas mehānismus

Aizvadītās nedēļas nogalē Daugavpils teātrī Oļega Šapošņikova režijā pirmizrādi piedzīvoja psiholoģiska drāma "Meli bez noteikumiem". Iestudējumā, kuru režisors dēvē arī par intelektuālu drāmu, caur mīlas trīsstūri tiek pētīta un atklāta melu daba un to nozīme dzīvē. Šo izrādi, kuras pamatā ir Hermaņa Paukša luga "Striptīzs", caurvij attiecību spriedze, kaisle, un kā zem palielināmā stikla iestudējums atklāj svarīgāko – melu manipulācijas mehānismus. Meli ir visur – savstarpējās attiecībās, publiskajā telpā, sabiedriskos un politiskos procesos. Vai gūtās atklāsmes var palīdzēt atrast laimi un harmoniju uz meliem balstītā dzīvē? Tas ir jautājums, atbildes uz kuru meklē izrādes "Meli bez noteikumiem" veidotāji.

"Meli bez noteikumiem" Daugavpils teātrī ir iestudējums krievu valodā, ar subtitriem latviešu valodā, kur skatītāji skrejošās izgaismotās rindās var nolasīt aktieru pausto. Taču spriedze un kaisle uz skatuves, kur darbojas trīs aktieri un vēl deju trupa, ir tik liela, ka skatītāju acis un visas maņas pievērstas tikai notiekošajam. Bet aiz tā visa slēpjas lielā patiesība, ko šajā iestudējumā vēlas atklāt režisors Oļegs Šapošņikovs.

"Lugas autors provokatori nosauca šo lugu par "Striptīzu", bet tur striptīzs ir tikai viens provokatīvs elements, bet izrāde un arī pati luga nemaz nav par to. Tāpēc mēs arī atļāvāmies lugas nosaukumu mainīt, lai akcentētu tieši saturu. Neskatoties uz to, ka izrāde vizuāli ir jutekliska un aktieri, personāži daudz runā par seksa tēmu, tik un tā ir jāskatās daudz dziļāk, lai saprast, ka ne tas ir tas galvenais. Luga ir par meliem, luga ir par nežēlīgu manipulāciju, ko viens cilvēks uzspiež otram. Tā ir ļoti sarežģīta psihes mašinērija. To es arī dēvētu par intelektuālu drāmu, spriež režisors."

Banāls mīlas trīsstūris. Agrita atklāj, ka viņas vīrs Rojs ir bijis viņai neuzticīgs, un nolemj mierinājumu meklēt viņa labākā drauga Svena apskāvienos. Lai nepaliktu zaudētājos un arī neteiktu patiesību, katrs no viņiem izmanto savas manipulācijas spējas. Viņi ir gatavi dzīvot ilūzijā, ka šī bīstamā spēle var turpināties mūžīgi. Meli! Tā ir neizbēgamība, īslaicīgs glābiņš vai laimīgas dzīves priekšnoteikums? To uz skatuves izspēlē aktieri Eduards Beļnikovs, Kristīna Zaharova un Aleksandrs Komarovs.

"Mīlestība un meli – tas vienmēr būs, tā ir klasiska tēma, kura vienmēr ir mūsu dzīvē. Man liekas, ka tā bija, ir un būs mūsu dzīvē vienmēr. Tāpēc tā tēma ir aktuāla," uzsver aktieris Eduards Beļnikovs.

Aktrise Kristīna Zaharova piebilst: "Paša uzveduma process bija ļoti daudzpusīgs, un mēs arī daudz izrunājām ar izrādes režisoru Oļegu Šapošņikovu par dažādām niansēm, kas ir iepītas šajā lugā."

"Galvenā tēma šajā izrāde ir ne tikai meli, bet arī manipulācija. Tagad liekas, ka tā vispār pasaulē kļūst par aktuālāko tēmu. Paši mēs bieži vien nesaprotam, ka tie ir meli, mēs gribam ko labu izdarīt labu cilvēkam, bet darām to caur meliem. Par to arī ir šī izrāde, ka bez meliem mēs nevaram dzīvot," teic Aleksandrs Komarovs.

Domāt, kļūt viedākiem, ir tā svarīgākā šī iestudējuma "Meli bez noteikumiem" misija, ko vēlas panākt režisors Oļegs Šapošņikovs un filigrāni šo vēsti nogādāt līdz skatītājiem: "Ikdienā mēs pat paši piedalāmies manipulācijā, kurā esam gan upuri, gan esam arī tie, kas paši manipulē. Mēs esam tik ļoti pieraduši, ka pat nepamanām to un brīžiem pat neapzināmies, kādas ir tās sekas. Šī izrāde koncentrētā veidā mums rāda gan pirmsākumus, gan to mehānismu, gan rezultātu, kurš ir šokējošs un biedējošs. Un šī blīvā intelektuālā konstrukcija dod iespēju pusotras stundas laikā saprast tik daudz, cik varbūt viens otrs nav sapratis visas savas dzīves laikā."

Skatītāji dalās savos iespaidos:

"Interesanti, emocionāli, es domāju, ka Oļegam Šapošņikovam izdevās uz skatuves parādīt to dziļumu un sāpes, kuras tā nepatiesība var izraisīt cilvēkos. Un svarīgi izprast to lomu, kādu nepatiesība spēlē ne tikai mūsu privātajā dzīvē, bet arī sabiedrībā. Es gribu teikt – dezinformācija, kura kaitē mums visiem, un šī ideja ļoti labi tiek pārnesta uz skatuves ar vieglu režisora rokas skārienu. Dziļi, interesanti, emocionāli, sāpīgi daudzos momentos. Tiešām izteiksmīgs darbs."

"Pārdomas raisoša izrāde, ļoti cilvēciska, par cilvēka dabu, izdevās labi, koncentrētā veidā atspoguļot, un liek domāt par lietām, gan personiskām, gan ģimenes, gan plašākā mērogā sabiedrībā."

"Biju pārsteigts, kā režisoram izdevās scenāriju pārvērst dzīvē, izrāde bija ļoti iespaidīga un aizkustinoša, spēja aizskar mūsu izjūtas. Skatoties to, bija iespēja saprast, ka manipulācija ir pat nenojaušama, un tā notiek un to grūti notvert dzīvē. Ļoti stipras sajūtas izraisīja šī izrāde."

"Pārdomu ir ļoti daudz, katrai rīcībai ir savas sekas."

Pirmizrāde Meli bez noteikumiem Daugavpils teātrī izdevusies.

"Visas biļetes uz tuvākajam trim izrādēm ir izpārdotas, tāpēc nezinu, ko teikt – tiekamies rudenī!" teic Aleksandrs Komarovs.

Atliek "Melus bez noteikumiem" Daugavpils teātrī gaidīt un nepalaist garām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti