Zigmara Liepiņa «Transcendentālajai oratorijai» pasaules pirmatskaņojums

26. aprīlī ar Zigmara Liepiņa "Transcendentālās oratorijas" pasaules pirmatskaņojumu Rīgas Domā tiks ieskandināts Rīgas festivāls.

Oratorijas atskaņojumā piedalīsies soprāns Inga Šļubovska, tenors Aleksandrs Antoņenko, Valsts akadēmiskais koris "Latvija" un Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, bet pie diriģenta pults – "Lielās mūzikas balvas 2013" laureāts Jānis Liepiņš.

Zigmara Liepiņa "Transcendentālās oratorijas" pamatā ir patiess un aizkustinošs stāsts par mātes visaptverošo mīlestību, ko komponists izlasījis internetā. (Pēc zemestrīces Japānā glābēji atrada mirušu sievieti, kura ar savu ķermeni bija aizklājusi trīs mēnešus veco dēlu. Puisēns bija dzīvs un viņam blakus mobilais telefons ar īsziņu uz ekrāna: "Ja tu izdzīvosi, atceries - es tevi mīlu..."). Libreta autore ir Andra Manfelde. Skaņdarbā izmantoti arī Bībeles psalmu fragmenti.

Šis stāsts mani tik ļoti aizkustināja, tik dziļi emocionāli uzrunāja, ka sapratu: nevaru nerakstīt,” intervijā "Klasikai" atzīstas Zigmars Liepiņš.

Prātojot par žanrisko izvēli, viņš izšķīries par labu oratorijai ar teicēja tekstu un Bībeles psalmiem. “Jo runa šeit ir par divām lietām: pārpasaulīgo mātes mīlestību, kurai nav robežu, un Dieva vara - kaut šajā gadījumā iznīcinoša, tā vienlaikus vēsta par mātes mīlestības varenību." Autors ilgi domājis arī par nosaukumu: "Jebkurš variants šķita banāls, līdz izšķīros par labu "Transcendentālajai jeb pārpasaulīgajai oratorijai".”

Sekojusi sadarbība ar Andru Manfeldi: ”Abi kopā jau reiz strādājām pie “Adatas”. Andra ir dziļi garīgs cilvēks, ar labu valodu, lieliskām zināšanām Bībeles tekstos. Viņa radīja teksta mugurkaulu, norādot uz vietām, kur iederētos psalmi.”

Teksti gan ņemti no Bībeles angļu versijas relatīvi jauna tulkojuma, un oratorijā sastapsies gan angļu, gan latviešu valoda: “Sapratu – ja rakstīšu tikai latviski, šo darbu ārpus mūsu valsts robežām atskaņot būs problemātiski.”

Runājot par "Transcendentālās oratorijas" mūzikas valodas stilistiku, Zigmars Liepiņš neslēpj: “Esmu izmantojis visus man pieejamos mūzikas stilus. Saskaņā ar sižetisko līniju, ietverts gan romantisma laikam tipisks simfonisms, gan seriālā tehnika, bet intonatīvās gradācijas ceļo no Austrumiem raksturīgās pentatonikas, diatonikas līdz pat 12 skaņu sērijai, kas simbolizē elli."

Oratorija radusies vienā elpas vilcienā, turklāt - uzreiz partitūrā: “Nemīlu rakstīt klavierizvilkumu un tad sēdēt un domāt, kas to varētu atskaņot. Patīk uzreiz redzēt orķestra variantu.”

Darbs sarakstīts kruīza laikā, ceļojumā ietverot arī Japānu. “Brauciens bija ne tikai lieliska iespēja apskatīt pasauli, bet arī strādāt. Tas ir labākais, kas iespējams - kuģis jau ir kā sociālais nams, kurš pārvietojas ekskluzīvi komfortablos apstākļos. Ja nerakstītu, nomirtu no garlaicības! Tā nu sēdēju kajītē ar skatu uz okeānu un strādāju.”

Komponists ir gandarīts arī par oratorijas atskaņotājsastāvu: tenoru Aleksandru Antoņenko, kura vokālajā partitūrā ierakstīts arī augstais do, Latvijas Nacionālās operas solisti Ingu Šļubovsku un aktieri Gundaru Āboliņu, kurš iejutīsies teicēja lomā. Iestudējumā piedalīsies arī Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris un koris “Latvija”.

Koris partitūru mācās jau divus mēnešus. Kā teica Māris Sirmais, šis esot viens no retajiem gadījumiem, kad no lapas to nenodziedāt," saka Zigmars Liepiņš.

Runājot par diriģenta izvēli, Zigmars Liepiņš neslēpj: “Būtu dīvaini, ja meklētu diriģentu ārpus mājas.” Viņš arī uzsver, ka šajā gadījumā Jāni Liepiņu izvēlējies "Latvijas Koncertu" direktors Guntars Ķirsis.

Tas ir emocionāli aizkustinošs stāsts, kas nevar atstāt vienaldzīgu. Lielais mūziķu sastāvs - orķestris, koris, solisti, ērģeles - nepieciešams tādēļ, lai varētu parādīt Dieva varenību un dzīves likteņa neizbēgamību, kad esi bezspēcīgs dabas stihijas priekšā, kā arī patieso mīlestību, kas vieno māti un viņas bērnu. Manuprāt, oratorija varētu būt viens no mana tēva labākajiem darbiem,” par jaundarbu saka diriģents Jānis Liepiņš.

Pārlūkojot Zigmara Liepiņa daiļradi, jāsecina, ka liela mēroga jaundarba tapšanai viņam nepieciešams dramatisks impulss. Komponists tam piekrīt un atzīst: “Ja neredzu mērķi vai dramatisko pamatojumu, rakstīt ir grūti.”

Zigmara Liepiņa "Transcendentālās oratorijas" pasaules pirmatskaņojums ir Eiropas kultūras galvaspilsētas "Rīga 2014" programmas jaundarbs, kā arī Borisa un Ināras Teterevu fonda mākslas festivāla "Tete-a-Tete" notikums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti