Dziesmuspēles libreta pamatā ir Rūdolfa Blaumaņa joku luga „No saldenās pudeles’’. Tā stāsta par lauku mājām, kur pēc vecā saimnieka nāves saimnieko trīs sievietes. Potenciālos preciniekus viņas šķiro, cienājot ar dziru no sīvās vai saldenās pudeles. Jauno iestudējuma veidojusi Margo Zālītes radošā komanda.
"Es spēlējos kopā ar dziedātājiem. Man bija fantastiski dziedātāji, un ir vasara," stāsta iestudējuma režisore Margo Zālīte. "Es domāju – ļausimies vaļu un spēlēsimies. Tieši tā var atkodēt Blaumani, ja palaiž vaļā to savu iekšējo dzirksti un lēkt līdzi tiem vārdiem, tiem jokiem un pēc tam arī turpināt viņus attīstīt un viss."
Režisores sagādātajiem izaicinājumiem operas mākslinieki ļaujas ar prieku un azartu, runājot grodus un āķīgus dialogus un metoties trakulīgā horeogrāfijā.
"Man bija brīnišķīga iespēja kaut kā atrast sevī tādas jaunas īpašības, ko operā man nebija iespējas izdarīt," teic Mihails Čuļpajevs. "Šeit es varēju gan izdejoties kā trakais, gan pirms tam man nekad nebija tas, ka es varēju brīvi improvizēt latviski uz skatuves. Un man šodien tas brīnišķīgi sanāca."
Inga Šļubovska atklāj, ka pirmo reizi dziedājusi Imanta Kalniņa mūziku.
Pēc Rīgas Operetes teātra likvidācijas, izrādi Latvijas teātros uzveda lugas formātā – dziesmas dziedāja aktieri, orķestri aizvietoja klavieres un instrumentāls ansamblis. Operetes nošu materiāli nogūla Latvijas Nacionālās Operas bibliotēkas arhīvā.
"Ir radio ieraksts, bet tur es nezinu, kādu iemeslu dēļ visas dziesmas nav ierakstītas," stāsta iestudējuma muzikālais vadītājs Aigars Meri. "Un šis, lūk, bija unikāls atskaņojums ar to, ka tika atskaņotas visas dziesmas no vāka līdz vākam. Es domāju, ka tas ir milzīgs ieguvums latviešu mūzikai. Mēs esam atgriezuši piecas sešas dziesmas."
Izrāde „No saldenās pudeles” ir tas laimīgais gadījums, kad priecīgi un gandarīti ir gan skatītāji, gan izrādes veidotāji un mūzikas profesionāļi, jo dauzīšanās priekā nepazūd kvalitatīvs izpildījums un aktiermeistarības pērles.
"Ļoti interesanti. Ar daudzām smalkām, uz šodienu attiecināmām niansītēm. Noteikti tā var taisīt," atzīst komponists Imants Kalniņš. "Man bija pārsteigums un gandarījums arī."
Savukārt diriģents Māris Sirmais uzskata, ka "vajag ļoti daudz talanta, lai tādu īstu operetes žanru atskaņotu".
"Tur ne tikai vajag ļoti labi dziedāt, bet arī ļoti labus aktierus, ļoti labu tēlojumu," skaidro diriģents. "Un man šķiet, ka šeit bija ļoti daudz izcilu piemēru."
Dziesmu spēles „No saldenās pudeles” izrādes redzēs arī skatītāji Rēzeknē, Cēsīs, Rīgā un citur.