Projekts "Vidū" radies pandēmijas laikā sadarbībā ar Latvijas Komponistu savienību un Vizionārās kultūras fondu. "Varētu teikt, šis ir megaprojekts," Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" pauž koncertzāles "Cēsis" vadītāja Inese Zagorska. "Projekts ir tapis ilgi, protams, vairākos "zūmos" un fiziski tiekoties koncertzālē, skatoties iespējas. Tagad mēs Cēsīs būvējam jaunu koncertzāli koncertzālē. [..] Lielajā zālē skatītāju krēsli ir aizgājuši zemskatuvē, un zāles vidū tiek būvēta jauna koncerttelpa – apjomīgs, milzīgs kupols, kurš būs aprīkots ar skaņas sistēmu – vairākiem desmitiem skaļruņu, kas radīs nebijušo, nepieredzēto, absolūti jauno skaņas pieredzi klausītājiem."
Tieši klausītāju iepriecināšana ar kaut ko ārpus ikdienišķā, palīdzēšana izkļūt no pandēmijas rutīnas ir telpiskās mūzikas notikuma "Vidū" pamatā, uzsver Zagorska. "Mums ir svarīgi, lai cilvēki gūst ļoti plašu mūzikas klausīšanās pieredzi, lai tā nav vienveidīga, lai cilvēki dzird un redz ko jaunu, to, kas notiek Eiropa, pasaulē. Tas mums ir svarīgi."
"Latvijā tāda iespēja komponistiem – strādāt ar šāda veida telpisko skaņu – īsti nav līdz šim bijusi. Mērķis visam šim pasākumam ir reproducēt skaņu tā, kā tā izplatās dabā,"
vēl citus apsvērumus piepulcē projekta mākslinieciskais vadītājs Voldemārs Johansons. "Šis, mūsu skatījumā, nav viens pasākums. Tas ir sākums ciklam. Mūsu nolūks ir attīstīt gan telpiskās skaņas radīšanu, gan atskaņošanu un pieejamību klausītājam."
Savu skaņu pasauli "Vidū" aicināti ienest interesantākie, radošākie, aktīvākie jaunākās un vidējās paaudzes komponisti, atzīmē Johansons: "Autori ir ļoti atsaucīgi un sajūsmināti par šādu iespēju." Kā pirmās kupolā skanēs Platona Buravicka, Rolanda Kronlaka, Lindas Leimanes un lietuviešu komponistu Mantauta Krukauska un Mata Šablauska telpiskās mūzikas kompozīcijas. Jāatzīmē, ka tas ir fiksēts formāts, proti, skaņas materiāls ir ierakstīts un koncerta laikā tiks atskaņots.
Taujāts, kā skaņraži strādā pie telpiskās elektroniskās mūzikas partitūrām, "Vidū" mākslinieciskais vadītājs atbild: "Protams, ka komponistiem šajā procesā ir jāpielieto iztēle un domas. Būtībā tā pati situācija, kas rakstot instrumentālo mūziku – mēs jau zinām, ka daudz ko varam paredzēt, bet, kā tas skanēs "dzīvajā", to mēs uzzinām pirmajos mēģinājumos, un nereti kaut kas ir jāmaina. Šajā gadījumā
mēs divas dienas pirms koncerta pavadīsim radošajās darbnīcās, meistarklasēs, kur komponistu telpiskošanas idejas tik izmēģinātas un iedzīvinātas."
Vidzemes koncertzālē "Cēsis" vēl kāds īpašs jaunums – turpmākos divus gadus tur rezidēs Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, piebilst Inese Zagorska.