Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

LNB aicina ziedot, lai glābtu Ukrainas kultūras mantojumu

Izskanējis festivāla "deciBELS" koncerts "Aquarelle"

Ar piecu topošo komponistu jaundarbiem izskanējis festivāla «deciBELS» koncerts «Aquarelle»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas mūsdienu mūzikas festivāls "deciBels", kurš šogad norisinās jau astoto reizi, pulcē jaunās mūzikas komponistus un izpildītājus, kuri vēlas skatītājus izkustināt no komforta zonas. Šīs nedēļas ietvaros festivāls piedāvās meistarklases, kora, klaviermūzikas, bigbenda un elektroakutiskās mūzikas koncertus. 22. martā Mūzikas akadēmijas lielajā zālē izskanēja koncerts "Aquarelle", kurā par galveno un meistarībā nepārspējamo instrumentu kļuva Latvijas Radio koris.

Koncertā "Aquarelle" Latvijas Radio kora un topošo diriģentu izpildījumā izskanēja pieci Latvijas un pasaules pirmatskaņojumi. Festivāla galvenais akcents šoreiz likts uz telpiskās skaņas iespējām, padarot telpu par instrumentu. Trīs no pirmatskaņojumu autoriem – Henrijs Poikāns, Ernests Valts Circenis un Annija Anna Zariņa par komponistiem vēl tikai top, tāpēc radīt darbu mūsdienu mūzikas festivālam varētu būt nopietns izaicinājums.

Komponists, festivāla mākslinieciskais vadītājs Rolands Kronlaks par jaunajiem komponistiem teic: "Šis ir ļoti, ļoti kvalitatīvs kurss, tie visi ir otrā kursa studenti un viņi jau sevi ļoti labi ir pierādījuši, tā kā mums bija lielas cerības uz viņiem, ka tas darbs tiks izdarīts kvalitatīvi. Un es domāju, ka kaut kādā ziņā viņi pārsteidza mūsu cerības."

Taču par neaizmirstamu pārbaudījumu koncerts izvērtās kordirģēšanas katedras pieciem studentiem, kuriem nācās aizstāt Radio kora diriģentu Kasparu Putniņu. Septiņu dienu laikā, savstarpēji vienojoties par skaņdarba izvēli bija jāapgūst mūzikas materiāls un jāstājas izcilā Radio kora priekšā.

Diriģents Matīss Pēteris Circenis uzsver, ka tā ir nebijusi iespēja stāties priekšā šim korim: "Šī iespēja ar Radio kori man liekas vispār tādā mūsu laiku tuvajā vēsturē ir vispār studentiem pirmo reizi, un tā iespēja ir brīnišķīga." Doto iespēju novērtē arī diriģents Patriks Kārlis Stepe: "Viņi bija tik ļoti atsaucīgi, ka mums pašiem bija ērti ar viņiem strādāt un viņi mūs uzņēma steigā, burtiski divas dienas pēc tam, kad mums pašiem pateica, ka jāstrādā ar radio kori, bija tik saprotoši un atbalstīja mūs."

Anastasija Kildiša atzīst, ka viņai kā diriģentei ir milzīgs prieks sadarboties ar jaunajiem komponistiem, kad viņi vēl meklē savu īsto stilu, bet diriģents Oskars Jeske uzsver, ka strādāt ar komponistu ir ļoti interesants process, ļoti vērtīgs un atkarību rosinošs.

Koncertā izskanēja arī Baltijā lielākā telpiskās skaņas eksperta lietuviešu komponista Mantauta Krukauska skaņdarbs "Lūdzējs" korim un imersīvajai dzīvā laika elektronikai. Autors iedvesmu smēlies tradicionālajos lietuviešu baznīcas dziedājumos, kur balsu skanējumi tiek apstrādāti un atskaņoti telpiskās skaņas sistēmā.

Pirms desmit gadiem tapušais lietuviešu komponistes Justes Janulītes darbs "Aquarelle" klausītājus aizveda ūdens stihijā, kur vienīgais žests ir skaņas parādīšanās un izzušana klusumā, kā aisberga virsotne, kas atklāj tikai mazu daļu no tā, ko dzirde nav spējīga uztvert, bet varbūt ir spējīga iztēloties.

Festivāls Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā un Rīgas mākslas telpā ilgs līdz 26. martam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti