NABA Top

NABA Top 10LV/25 jaunumi: aPēdājs, Purva metāls, The Smile, Kim Gordon, Arab Strap u.c.

NABA Top

NABA Top 10LV/25 jaunumi: mūzika no Ukrainas u.c.

NABA Top 10LV/25 jaunumi: bdrmm, Orchestral Manoeuvres in the Dark, Imants Vovers u.c.

Politiskā elektronika un sprādzienbīstami albumi – «Radio Naba» mūzikas topa jaunumi

"Radio Naba" mūzikas topā februārī ir vairāki pārsteigumi. Te sastopamas gan mūzikas leģendas, no kurām teju neviens neko vairs negaida (vai necer), gan mākslinieki, kuru jaundarbi iznāk reizi divdesmitgadē. Šoreiz arī žanru klāsts ir bagātīgs – no "šūgeiza" līdz "sladžmetālam". Topā izskan tādi latviešu mūziķu vārdi kā "Grindstones", Imants Vovers, Suzanna un "Very Cool People", savukārt ārzemes pārstāv mākslinieki "bdrmm", Beta Gibonsa, "Kidsø", "Lebanon Hanover" un "Orchestral Manoeuvres in the Dark".

"bdrmm" – "Standard Tuning"

Angļu indie/shoegaze rokgrupas "bdrmm" aptuveno rašanās laiku iespējams noteikt, pat neko vairāk nezinot par šo mūziķu apvienību. Pirms gadiem desmit vispasaules mūzikas komūnu bija pārņēmusi mode grupu nosaukumus un izpildītāju skatuves vārdus veidot, izmetot patskaņus no gluži parastiem vārdiem, burtus aizvietojot ar cipariem un dažādi spēlējoties ar lielajiem un mazajiem burtiem.

Patiesi, "bdrmm" pirmie demo ieraksti tapuši pirms astoņiem gadiem grupas līdera Raiena Smita guļamistabā (angl. – bedroom). Drīz Smits aicināja palīgā brāli Džordanu un draugus, un līdz šim četratā izdevuši ne vien vairākus singlus un EP, bet arī divus studijas albumus, un daudz uzstājušies, izpelnoties atzīstamas koncertgrupas slavu. Pirms šā pavasara Eiropas turnejas "bdrmm" izdod dziesmu "Standard Tuning", kas ierakstīta pērnvasar iznākušā kritikas slavētā albuma "I Don’t Know" sesijas laikā, taču albumā netika iekļauta. Apcerīgā kompozīcija stāsta par mūžībā aizgājušu bērnības draugu.

"Šī dziesma ir par zaudējumu un ir veltīta seniem draugiem," atklāj Raiens Smits.

Beth Gibbons – "Floating on a Moment"

Pagājušā gadsimta 80.–90. gadu mijā zvaigznes virs Anglijas pilsētas Bristoles sastājās tik īpašā veidā, ka tā kļuva par jauna elektroniskās mūzikas apakšžanra triphopa dzimšanas vietu. Tieši Bristoles mūziķi "Massive Attack", Trikijs un "Portishead" kļuva par pirmajiem, kas iepazīstināja pasauli ar šo sapņaini psihedēlisko elektronikas un hiphopa skaņu apvienojumu, kurš joprojām apbur klausītājus un iedvesmo jaunas mūziķu paaudzes.

Tomēr arī Bristoles skatuves veterāni laiku pa laikam atgādina par sevi. "Portishead" dziedātāja un dziesmu autore Beta Gibonsa dzirdēta vairākos duetos ar Džeinu Birkinu, Eniju Lenoksu, Kendriku Lamaru, bet viņas vērienīgākais un ekstravagantākais pēdējās desmitgades projekts, šķiet, bija Henrika Gurecka 3. simfonijas koncertizpildījums 2014. gadā (izdots 2019. gadā) ar Polijas Nacionālā radio simfonisko orķestri Kšištofa Penderecka vadībā, kurā Beta Gibonsa dziedāja poļu valodā. Vēl 2013. gadā mūziķe runāja par iespēju izdot soloalbumu, bet, gadiem ejot, diez vai daudzi ticēja, ka tas patiešām notiks. Tomēr sen gaidītais albums beidzot ir gandrīz klāt – "Lives Outgrown" iznāks 17. maijā, bet tā pirmais vēstnesis "Floating on a Moment" skan jau tagad, atgādinot par dzīves ritējumu nenovēršamajā virzienā.

"Kidsø" feat. Robins" – "Better Days"

Minhenes elektroniskās deju mūzikas duets "Kidsø" savā jaunākajā singlā pieaicinājis franču vokālisti un daudzu instrumentu spēles pārvaldītāju Robins (Angie Robba), lai radītu kopdarbu, kas apvieno visu iesaistīto mākslinieku iepriekšējo pieredzi melanholiski ritmiskā un ēteriski dinamiskā skaņdarbā, kas vēsta par dramatiskiem dzīves pavērsieniem, kurus vieglāk pārvarēt kopā ar tuvu cilvēku, kopā pārdzīvojot tumšākos laikus un vadot vienam otru uz gaismu, uz labākām dienām.  

"Lebanon Hanover" – "Kyiv"

Vācu–britu postpanka dueta izveidošanās un darbība ir visai netipiska un nedaudz noslēpumaina – minēsim vien, ka dueta nosaukumam nav nekāda sakara ar arābu valsti Libānu un Vācijas pilsētu Hanoveri – tas nosaukts tāpat kā divas kaimiņos esošas mazpilsētas Ņūhempšīrā, ASV; mūziķiem ir bijušas ilgstošas problēmas ar iebraukšanu un uzstāšanos Amerikas Savienotajās Valstīs, kas tagad atrisinātas. Viņu ierakstu izdevniecība ir "Fabrika Records" Grieķijā, tā bijusi gana vēlīga šiem māksliniekiem, jo kopš 2012. gada laidusi klajā jau sešus "Lebanon Hanover" studijas albumus.

2024. gada martā sāksies dueta turneja, kas vedīs, no eiropieša skatu punkta raugoties, uz ļoti tālām vietām – Dienvidameriku, Latīņameriku, Austrāliju un Ķīnu. Tikmēr savā radošajā vēstījumā "Lebanon Hanover" pieturas pie formas un satura skaidrības un vienkāršības minimālistiskā postpanka un cold wave stilistikā.

"Nostalģija ir noliegums. Skumjas ir sacelšanās," vēsta dueta moto.

Dziesma "Kiyv" (b-puse no rudenī iznākušā singla "Better Than Going Under") runā par netaisnību, līdzcietību un nepieciešamību atbalstīt citam citu. Ne tikai runā, bet arī dara – ienākumi no dziesmas straumēšanas nonāks pie organizācijas, kas palīdz Ukrainas civiliedzīvotājiem evakuēties no frontes zonas.

"Orchestral Manoeuvres in the Dark" – "Kleptocracy"

Par britu elektroniskās mūzikas grupu "Orchestral Manoeuvres in the Dark" jeb "OMD" ne vien varētu sarakstīt grāmatas, bet tādas jau ir sarakstītas, piemēram, "OMD – Pretending to See the Future" (2019). Tajā mūzikas žurnālists Ričards Houtons apkopojis sarunas ar grupas dalībniekiem un laikabiedriem, mēģinot aptvert neaptveramo – kā "OMD" izdevies iemantot un saglabāt elektroniskās mūzikas stila un gaumes līderu lomu jau kopš 1970. gadu vidus, kad angļu skolnieki Endijs Maklaskijs un Pols Hemfrijs noskaidroja, ka abiem nepatīk tā laika rokmūzikā dominējošā agresīvā ģitāru skaņa un pašpārliecinātu mačo vēstījums tekstos, tā vietā piedāvājot ko pavisam atšķirīgu – inteliģentu popmūziku, kas iekļāva saturīgus tekstus viegli pielīpošās melodijās ar dejojamiem elektroniskiem ritmiem.

"OMD" nekad nav pavisam nogājuši no skatuves, laiku pa laikam izdodot jaunus ierakstus, bet, līdzīgi laikabiedriem "Depeche Mode" ar "Memento Mori", tieši 2023. gadā pēc vairāku gadu pārtraukuma pārsteidza un iepriecināja ar īpaši veiksmīgu albumu "Bauhaus Staircase", un tam sekojošu koncertturneju, kas joprojām turpina lielās arēnās pulcēt grupas fanus, to bērnus un pat mazbērnus, un rosinot tos ne vien jauki pavadīt laiku uz deju grīdām, bet arī padomāt par pasaulē notiekošo.

"Šī laikam ir vispolitiskākā dziesma, ko esam ierakstījuši. Mēs ticam, ka demokrātija ir vienīgais likumīgais veids, kas līdzsvaro viedokļu dažādību un rada rīcībspējīgu valsts pārvaldi," uzskata dziesmas autors Endijs Maklaskijs. 

"Grindstones" – "Dzirnas"

Pirms 28 gadiem Līvānos dibinātās sludge & stoner metāla grupai "Grindstones" piemīt dažas pastāvīgas kvalitātes – pirmkārt, tās pamatsastāvs nav mainījies, otrkārt – jābūt ļoti pacietīgiem, ja vēlaties viņus dzirdēt ierakstos vai koncertos. Grupas pēdējais studijas ieraksts dienas gaismu ieraudzīja 1998. gadā, tam sekoja retas uzstāšanās šad un tad, šur un tur. Pēdējo reizi, šķiet, 2009. gadā klubā "Depo".

Tātad dziesmas "Dzirnas" iznākšana ir vērā ņemams notikums – tā ir pirmā "Grindstones" dziesma latviešu valodā un nāk pie mums kopā ar apsolījumu, ka studijā top vēl vairāk jauna materiāla.

Grupas fani ir gaidījuši gana ilgi, tagad mazliet būs jāpagaida tās dalībnieku klientiem – daktera Aināra Boka pacientiem, arhitektūras padomu meklētājiem pie Ojāra Beķera un tiem, kas vēlas saņemt Ulda Zemzara jurista konsultāciju, jo pašlaik viņi ir aizņemti, ierakstot bungu, basģitāras, ģitāras un vokāla partijas jaunam albumam.



Imants Vovers – "Lapss"

Tas nu reiz ir visai neparasts gadījums, kad smagā metāla bundzinieks kļūst par elektroniskās mūzikas mākslinieku. Šāds gadījums noticis ar bijušo folkmetāla grupas "Skyforger" bungu vīru Imantu Voveru, kura sniegums dzirdams albumos "Kauja pie Saules" un "Semigalls’ Warchant", viņš spēlējis arī grupās "Suņa stunda" un "Diseim". Ar skaņdarbu "Lapss" Imants sāk iepazīstināt ar savu nākotnes plānu – elektroniskās mūzikas soloprojektu.

Klausies šeit.

Suzanna – "SaSa"

Lai gan Suzannai šī kompozīcija ir pirmais pieteikums dziedātājas un dziesmu autores ampluā, mūzikas pasaule viņai nav sveša – iepriekš Suzanna Slavīte piedalījusies mūzikas videoklipu režijā un filmējusies tajos kā aktrise. Jaunā mūziķe sevi raksturo kā sapņotāju un vientuļnieci, tāpēc nav brīnums, ka dziesmas "SaSa" mūzika, teksts un balss pieder viņai vienai.

Instrumentālo pavadījumu gan ieskaņojis Jānis Puzaks, un abi kopā arī radījuši salti sniegoto "SaSa" video versiju. Pati mūziķe saka, ka dziesma stāsta par aukstumu cilvēku sirdīs un garajām ziemām. Lai gan Suzanna vēl atturas ievietot savu mūziku noteiktā žanrā un pat nesola vēl kādu dziesmu, arī šī garā ziema tuvojas beigām un varbūt tomēr sagaidīsim no Suzannas kādas pavasara vēsmas.

"Very Cool People" – "Plastmasmens"

Lielā grupa jeb mazais orķestris "Very Cool People" ne tikai lieliski veic savu pamatdarbu – izklaidē un iepriecina ar mūziku ierakstos un, vēl jo vairāk, koncertos –, bet arī atņem maizi mūzikas apskatniekiem, izsūtot preses relīzes ar tik krāšņiem savas daiļrades aprakstiem, ka nevienam citam nav ko piebilst.

"Jaunā dziesma veltīta neizbēgamai mūsdienu aktualitātei – plastmasai, kas nemanot pārņēmusi kā ļaužu prātus, tā apkārtējo vidi. "Plastmasmens" ieturēts "Very Cool People" jaunākajās skanējuma tradīcijās – saprāta jumtu un basa sistēmas graujošās elektrofanka noskaņās," saka "Very Cool People" muzikālais līderis un runasvīrs Elvijs Grafcovs.

"Plastmasmens" ir jau trešais singls no pagaidām vēl neiznākušā grupas ieraksta, kuru paši mūziķi sauc par savu "līdz šim sprādzienbīstamāko" albumu. 


 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti