Mākslinieces Neiburgas darbs iekļauts Somijas laikmetīgās mākslas muzeja «Kiasma» kolekcijā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Somijas laikmetīgās mākslas muzejs “Kiasma” savai kolekcijai iegādājies mākslinieces Katrīnas Neiburgas video un audio instalāciju “Transformācijas. Raganas slota. Vēja slota”. Šī instalācija 2020. gadā tika veidota laikmetīgās mākslas festivālam “Survival Kit 11”, informēja Latvijas Laikmetīgās mākslas centra pārstāvji.

“Kiasma” kolekciju galvenā kuratore Kati Kivinena (Kati Kivinen) dalījās ar savu stāstu par darba iekļaušanu muzeja kolekcijā: “Pagājušajā gadā neiznāca daudz ceļot, bet septembrī man bija tā laime būt Rīgā, ieraudzīt “Survival Kit” izstādi “Būt drošībā ir bīstami”, un tā bija lieliska pieredze. Izstādes ietvaros bija daudz lielisku darbu, bet Katrīnas Neiburgas videoinstalācija “Transformācijas. Raganas slota. Vēja slota” patiešām piesaistīja mūsu interesi. Neiburgas poētiskā videoinstalācija dokumentē viņas pašizolāciju kopā ar ģimeni laukos Covid-19 pandēmijas laikā, taču darbs pāraug intriģējošā rituālā, kur dažāda vecuma cilvēki pievienojas gājienam mežā, meklējot raganas slotas. Šī darba iekārtojums izstādē “Survival Kit” ar savām brīnišķīgajām ēnām, skaņām un pat smaržām bija ļoti mistisks un atgādināja gluži vai pasaku.

Patiesībā šis būs otrais Katrīnas darbs mūsu kolekcijā. Jau 2007. gadā “Kiasma” ieguva Neiburgas videoinstalāciju “Solitude” (2005),

un pēdējā reize, kad to varēja aplūkot, bija 2018. gadā kolekciju izstādē “Tur un atkal atpakaļ. Laikmetīgā māksla no Baltijas jūras reģiona” ("There and Back Again. Contemporary Art from the Baltic Sea Region"), atjauninot priekšstatu par Baltijas jūras reģiona laikmetīgo mākslu. “Kiasma” jau kopš laikmetīgās mākslas muzeja pirmsākumiem, kopš agrīnajiem deviņdesmitajiem, kolekcionē mākslas darbus ne tikai no Somijas, bet arī no tuvējiem reģioniem. Šo iegādes stratēģiju ‒ iegūt kolekcijā Somijas un Ziemeļvalstu, Baltijas valstu un Krievijas, kā arī pārējās Eiropas un pasaules mākslinieku darbus ‒ mēs esam nosaukuši par “sfēru paplašināšanu”.”

Māksliniecei Katrīnai Neiburgai šis ir ļoti nozīmīgs atskaites punkts viņas radošajā biogrāfijā:

“Ļoti priecīgs notikums, kas palīdz tikt galā ar brīžiem pavisam zemo pašnovērtējumu. Sajūta, ka tas, par ko domā un ko dari, kādam ir svarīgi.

Liels prieks par sadarbību ar dēlu Antonu Georgu Graudu, kurš radīja manam darbam speciālu skaņu celiņu. Mūsu kopīgajiem plāniem tas ir tikai sākums. Paldies ģimenei ‒ viņi ir mani labākie varoņi. Paldies Laikmetīgās mākslas centram par iedvesmojošo, nenogurstošo darbu un kuratorei Katjai Krupeņņikovai par atklātajām un dziļajām sarunām.”

 “Survival Kit 11” kuratore Katja Krupeņņikova pauda: “Kā festivāla kuratore es priecājos dzirdēt, ka Katrīnas Neiburgas videoinstalāciju “Transformācijas. Raganas slota. Vēja slota” ir iegādājies muzejs “Kiasma”. Būdams sarežģīta un daudzslāņaina refleksija par tādiem eksistenciāliem jautājumiem kā trauksme un ticības būtība, šis darbs apbur ar saviem tēliem, mūzikas ritmu, maģiskajiem priekšmetiem, ēnām un smaržām, radot piesātinātu laika un telpas dimensiju. Šis darbs, kas dzimis, iedvesmojoties savstarpējās sarunās, un attīstījies Covid-19 pandēmijas pirmajā pusgadā, atspoguļo cilvēku kā senu dabas daļu, tas ir patiesas saiknes un esības izpausme. Esmu sajūsmā un silti sveicu Katrīnu Neiburgu un muzeju “Kiasma”!”

““Kiasma” ir viena no reģiona nozīmīgākajām mākslas institūcijām, un tā veido programmatisku Ziemeļvalstu un Baltijas valstu laikmetīgās mākslas kolekciju. Pirms vairāk nekā 10 gadiem šī muzeja kolekcijā nonāca Katrīnas Neiburgas videodarbs “Vientulība/Solitude”, un tagad Latvijas mākslinieku devums Helsinku muzejā ir nozīmīgi papildinājies, bagātinot vienu no plašākajām Latvijas laikmetīgās mākslas darbu kolekcijām ārpus Latvijas, un

tas ir ļoti būtiski šajā laikā, kad mums pašiem joprojām nav sava laikmetīgās mākslas muzeja,”

pārdomās dalījās Solvita Krese, Latvijas Laikmetīgā mākslas centra direktore.

Festivāla “Survival Kit” devīze “Būt drošībā ir bīstami” (Being Safe is Scary) tika aizgūta no mākslinieces Banu Džennetoglu (Banu Cennetoğlu) 2017. gadā speciāli izstādei “Documenta 14” radītā darba. Pārņemot šo neviennozīmīgo nosaukumu, “Survival Kit” iesaistījās plašākās diskusijās par drošību un politisko vardarbību. Festivāla kuratore bija Katja Krupeņņikova un organizators ‒ Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs.  Minētais Katrīnas Neiburgas darbs tika izstādīts arī festivālā “Zemlika 2020”. Šis ir jau otrais mākslinieces darbs, ko savā kolekcijā iekļāvusi “Kiasma”, pirmais ‒ “Solitude/Vientulība” ‒ tika iegādāts 2007. gadā.

Laikmetīgās mākslas muzejs “Kiasma” atrodas Helsinku centrā un ir Somijas Nacionālās galerijas sastāvdaļa. “Kiasma” izstāda un apkopo mūsdienu mākslu ‒ aktuālākos Somijas un arī ārvalstu mākslinieku veikumus. Līdzās izstādēm “Kiasma” organizē arī performances un dažādus pasākumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti