Panorāma

Apvienos novadus Ventspilī, Ogrē un Cēsīs

Panorāma

RNP valdes locekļa vadīta firma piedalījusies liftu apkopes iepirkumā

Atklāta Džemmas Skulmes izstāde

Izstādē «Džemma Skulme. Viņas glezniecība» – stāsts no 60. gadiem līdz mūsdienām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

“Džemma Skulme. Viņas glezniecība”. Tā nosaukta mūsu izcilās mākslinieces radošā veikuma retrospekcija, kas no 8. februāra būs skatāma Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā. Izstādi kā atskatu uz savu daiļradi Džemma Skulme bija iecerējusi iekārtot pati, taču liktenis lēma citādi, un to paveikusi mākslas vēsturniece Inga Šteimane.

Viņa ekspozīcijā iekļāvusi arī pērnvasar neilgi pirms mākslinieces došanās mūžībā tapušās gleznas un fragmentus no gleznotājas pierakstiem.

Ekspozīcijai “Viņas glezniecība” Inga Šteimane atlasījusi turpat simt darbu no dažādiem mākslinieces dzīves periodiem. Tā veidota kā stāsts par Džemmmas Skulmes glezniecību no 20. gadsimta sešdesmitajiem gadiem līdz mūsdienām.

Vienā zālē ir akcents uz dialogu ar sistēmu, kas 60. gados ir neizbēgams, lai gan bija atkusnis jau iestājies. Un tomēr, tomēr, tie ir pasūtījuma darbi,” stāsta kuratore Inga Šteimane.

“Ir arī monumentālie darbi, kuros varbūt visvairāk izpaužas Džemmas patstāvība, tā ritmizēšana. Bet tomēr tās ir figūras, kuras varēja sadarboties ar sistēmu.”

Izstādē apskatāmi arī darbi, kas visspilgtāk raksturo Džemmas Skulmes spītības periodu. Tās ir gleznas, kas savulaik nepatika ne skatītājiem, ne kritiķiem.

Esmu pievienojusi darbus no 21. gadsimta un, manuprāt, tas ir ģeniāls Džemmas komentārs pašai par savu figurālismu. Pēc 40 gadiem atrodot meitas Martas skicītes, kas tapušas tieši tai laikā, kad Džemma zīmēja šos plikņus. Džemma ņem šis skices un padara par sava darba sižetiem,” skaidro Šteimane.

70. un 80. gadu darbi iezīmē stabilu un skaistu periodu mākslinieces dzīvē. Viņa veidoja kolāžas, it kā miksējot ”vēsturi ar glezniecību” un izvirzot sev uzdevumu stiprināt nacionālo identitāti.

Ļoti sīki, ļoti pārblīvēti darbi, ko Džemma veidoja no 80. gadu sākuma līdz pat pāri 21. gadsimta sākumam. Tā ir viņas savdabīga norēķināšanās ar vēsturi. Viņa rāda visu, kas ir viņas dzimtas īpašumā, arhīvā, rāda, ka viņa nav nekāds padomju produkts, ka viņa ir ar dziļām, latviskām saknēm.”

Kupola zālē skatāmas gleznas, kas bija izstādītas pirms četriem gadiem mākslas stacijā “Dubulti” personālizstādē “Krāsas garša”, ko pati māksliniece uzskatīja par īpaši izdevušos.

Ekspozīcijā līdzās skatāmi arī darbi, kas tapuši pagājušajā vasarā, neilgi pirms mākslinieces aiziešanas mūžībā, un kurus papildina lielformāta izdrukas no mākslinieces dienasgrāmatas.

Paralēli izstādei Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, mākslas stacijā “Dubulti” 7. februārī ar grupas “Instrumenti” performanci atklāta vēl viena Džemmai Skulmei veltīta izstāde “Saruna ar laiku”, kas piedāvā iepazīties ar mākslinieces 3D glezniecības eksperimentiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti