Kultūras rondo

Atziņas un atklājumi, strādājot pie monogrāfijas "Purvītis". Studijā Kristiāna Ābele

Kultūras rondo

Izstāde - pētījums par 20.gs. pirmās puses profesionālo fotogrāfu albumiem

Mūsdienu keramiķu veikums izstādē "Šķidrumi" Rīgas Porcelāna muzejā

Cik dažāds var būt porcelāns. Mūsdienu keramiķu veikums izstādē «Šķidrumi»

Dažādu paaudžu mākslinieki ar atšķirīgiem rokrakstiem satiekas laikmetīgās keramikas izstādē Rīgas Porcelāna muzejā. "Šķidrumi" – tāds ir gan izstādes nosaukums, gan vienojošā tēma, ko māksliniekiem devusi kuratore Ieva Nagliņa un ko katrs autors attīstījis savā virzienā. Izstāde skatāma līdz 7. augustam.

Laikmetīgās keramikas izstāde nav veidota klasiski: eksponāti atrodas trīs dažādās muzeja vietās, tas ir kā ar šķidrumiem, kas izplūst, kur paši vēlas, Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" paskaidro Rīgas Porcelāna muzeja ekspozīcijas un izstāžu kuratore Ieva Nagliņa. Kuratore arī norāda, ka šķidrumi cilvēku dzīvē var būt ļoti nemanāmi, tomēr, sākot tos uzskaitīt, atskārstam, cik tie ir nozīmīgi un neizbēgami. Bez noteiktiem šķidrumiem nevar izdzīvot, savukārt citi ir drīzāk greznība. 

Izstādi var skatīt dažādos virzienos – gan no pirmā stāva ieejas, gan no pagrabstāva. Stikla vitrīnās pirmajā stāvā eksponēti jauno autoru darbi – Agneses Čemmes, Laura Krauzes un Jāņa Leimaņa objekti un trauki.

Par izstādīto stāsta Nagliņa: "Agnese ir izveidojusi ūdenstorni, kas viņai simbolizē šībrīža sajūtas par izdegšanu. Tāpēc mēs redzam, ka ūdenstornim ir caurumi, pa kuriem šķidrums iztek ārā – tātad enerģija tiek izsmelta pamazām. Savukārt vilciņi, kas varbūt ir simbols enerģijas atgūšanai, iegriež atpakaļ laikā un spēkā. Savstarpēji darbi veido dialogu, manuprāt." Čemmes radītajiem vilciņiem ir viena forma, bet dažādas glazūras un nelielas krāsu variācijas.

"Lauris Krauze ir apvienojis šķietami neapvienojamo – jūras viļņu struktūru ar vāzes formu. No vienas puses, vāze ir klasisks, fundamentāls priekšmets, ūdens trauks, kura forma parasti ir simetriska. Viņš to ir uzirdinājis ar jūras viļņu faktūru, kas ir netverams lielums, jo jūras viļņi, kā mēs redzam dzīvē, nevienā brīdī nesastingst (ja sastingst, tad tas ir ledus, kas ir plakans)," Krauzes darbu komentē kuratore. Viņa turpina par Leimaņa radīto: "Jānis Leimanis ir strādājis ar tādu utilitāru priekšmetu kā porcelāna burka ar skrūvējamu vāku (tie, kas zina darba aizkulises, sapratīs, ka tas nav vienkāršs uzdevums). Šīs burkas viņš ir dekorējis ar zemglazūras apgleznojumu. Traukam ir skaidrs siluets, noteikta forma, un man patīk, ka apgleznojums savukārt ir varbūt naivistiski mīļš brīvas rokas zīmējums. Kaut kādā veidā tieši tā disonance papildina viens otru." Uz traukiem ūdens glabāšanai mākslinieks tēlojis ūdensputnus. 

Pa ceļam uz pagrabstāvu Ieva Nagliņa rāda Annas Ceipes darbus, un atzīst, ka tas ir eksperiments: pirmkārt, uzaicinot Ceipi piedalīties, jo viņa ikdienā nestrādā ar porcelānu, bet gan veido instalācijas un dažādu konceptuālu objektu kopas; otrkārt, eksponējot speciāli izstādei radītos porcelāna objektus starp muzeja pamatekspozīcijas darbiem, kas ir mazā tirāžā, arī eksperimenti un tehniskie izmēģinājumi. "Šķidruma tēmu māksliniece ir risinājusi caur atstātajām pēdām uz ēku sienām, kur kādreiz kāds pelējums vai mitruma traips izplešas. Viņa ir mēģinājusi estētiski atkārtot šo asociāciju," teic kuratore, "Protams, tas ir laikmetīgs darbs, tapis šogad, un tas ir tikai tāda parodija par muzeja vērtību vai vēsturisku liecību nesēju, arheoloģisku izrakumu priekšmetu, kas tāds nav, bet varbūt nākotnē kļūs."

Izstādes centrālajā jeb kādam pirmajā telpā (jo izstādi var apskatīt, kā jau iepriekš minēts, dažādos virzienos) katrā vitrīnā atšķirīga autora darbs, kas šķetina kuratores doto tēmu "šķidrumi". 

"Autori ir atšķirīgi gan vecuma ziņā, gan rokraksta ziņā. Tas man bija būtiski, izvēloties, lai izstāde būtu pietiekoši saistoša skatītājiem. 

Un arī tas, ka vienu un to pašu tēmu šie autori, visticamāk, risinās atšķirīgos veidos. Tā tas arī ir noticis," pauž Nagliņa. 

Tātad izstāde pulcēti pavisam jauni mākslinieki, kuri vēl studē un sevi pieteikuši studentu darbu skatēs, gan pieredzējuši un zināmi autori, arī mākslas akadēmijas pasniedzēji – kā Dainis Lesiņš un Ainārs Rimicāns, un autori, kuriem notikušas personālizstādes, ne viena vien arī Rīgas porcelāna muzejā – kā Andris Vēzis un Valda Podkalne. Daļa mākslinieku strādā tikai ar porcelānu, daļa katrai idejai piemeklē citu materiālu. 

"Man bija vēlēšanās un šķita būtiski uzaicināt Valentīnu Petjko, kuru pārsvarā zinām kā kuratoru, lielu, nozīmīgu starptautisku pasākumu organizatoru. Viņš ir ļoti labs mākslinieks, un to es vēlējos parādīt šajā izstādē. Viņš uztaisīja trīs pavisam jaunus, ļoti lieliskus darbus, manuprāt," papildina kuratore. 

Izstāde "Šķidrumi" parāda, cik dažāds var būt porcelāns. Tā Valdas Podkalnes darbā izmantots dažādu materiālu savstarpējs kontrasts – akmensmasa, porcelāns un epoksīda sveķi. Savukārt Andris Vēzis strādā ar tādu tehniku kā marmorējums, ļoti virtuozi apstrādājot virsmu ar dažādām krāsu glazūrām. Dainis Lesiņš izstādei radījis darbu "Stāvošs ūdens". 

Sākotnēji Ieva Nagliņa māksliniekiem deva virzienu, ka tā būs laikmetīgās keramikas izstāde, bet kā radusies tēma? "Protams, mums kā muzejam ir būtiski popularizēt porcelānu kā materiālu.

No porcelāna materiāla un materialitātes radās tēma "šķidrumi". 

Jo ko tad gatavo no porcelāna? Dažādus traukus kafijai, tējai un vēl kaut kam, kur mēs lejam un glabājam šķidrumus. Arī pats porcelāns vienā no savām procesa daļām ir šķidrā veidā," atbild kuratore. Tas nebūt nenozīmē, ka mākslinieki tika ierobežoti materiāla izvēlē. 

Mākslinieku darbos atbalsojas arī karš Ukrainā. Aināra Rimicāna instalācijā saplūst dzeltens un zils. Par sāpēm un ciešanām runā jaunā māksliniece Simona Ķīvite. Kompozīcijas elementi viņas darbā – pūslīši jeb kunkulīši – sakrauti viens otram virsū, uzskatāmi rāda, ka asinis, kas tek no vienas rētas, skar arī citus. Atrodoties tuvāk, ciešanas izjūtam tiešāk, bet, ja esam tālāk, tad mazāk. 

Ieva Nagliņa ir gandarīta, ka pa vidu aizņemtībai, pasniedzēju arodam vai citām izstādēm tapuši darbi, kas demonstrē mūsdienu keramiķu spējas un veikumu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt