Rīta Panorāma

Telefonintervija ar Augustu Brigmani

Rīta Panorāma

Telefonintervija ar Mārtiņu Bondaru

Intervija ar Anitu Vasiļjevu

Rīgā atklāts Aspazijas un Raiņa Lugāno virtuālais muzejs

Tuvojoties Raiņa un Aspazijas 150.jubilejas gada izskaņai, 26.novembrī Latvijas Rakstnieku savienības telpās atklāts interneta resurss - Aspazijas un Raiņa virtuālais muzejs Lugāno.

Aspazijas un Raiņa virtuālais muzejs Lugāno ir pirmais interneta resurss, kas veltīts abiem latviešu dižgariem kopā, un tā mērķis ir atgādināt, pievērst uzmanību un izcelt abu šī gada ievērojamo jubilāru dzīvē un daiļradē sevišķi būtisku laika nogriezni - Šveices trimdas gadus (1906-1920), kam īpaša nozīme ne vien Aspazijas un Raiņa radošajā biogrāfijā un cīņā par Latvijas valstisko neatkarību, bet arī latviešu kultūras topogrāfijas ārpus Latvijas teritorijas apzināšanā.

Sniedzot ieskatu abu izcilo literātu atmiņās par Šveices trimdu, viņu tālaika dienasgrāmatās, vēstulēs un sadzīves dokumentos, ar iespēju lasīt visus Lugāno periodā tapušos Aspazijas un Raiņa pilnteksta darbus, virtuālais muzejs atklās apmeklētājiem arī Lugāno uz vietas pastāvošā Raiņa un Aspazijas muzeja ekspozīciju, ko ar vietējās pašvaldības atbalstu 20.gadsimta 70.gados izveidoja Raiņa un Aspazijas fonda pārstāvji trimdā - Jānis Kārkliņš, Nikolajs Valters, Jānis Ritums, kā arī Olga Strunke un citi trimdas kultūras darbinieki.

"Lugāno periodā Rainis ir sarakstījis visus savus ievērojamākos daiļdarbus, par kuriem mēs mācāmies skolās - gan "Zelta zirgs", gan "Pūt, vējiņi", gan "Jāzeps un viņa brāļi". Tāpat arī Aspazijas latviskie un sirsnīgie dzejoļu krājumi "Saulains stūrītis" un "Ziedu klēpis", dzejoļi ar kuru vārdiem Raimonds Pauls ir radījis dziesmas, kuras katram latvietim ir zināmas," stāsta projekta "Aspazijas un Raiņa virtuālais muzejs Lugāno" vadītāja Ilma Elsberga.

"Rainis un Aspazija ir tās mūsu spēcīgās kultūras zīmes, gandrīz bail tā teikt, bet, ja mēs aizmirsīsim Aspaziju un Raini, tad arī mēs ļoti daudz zaudēsim no tā sava garīgā spēka, enerģijas un radošā potenciāla," pauž literatūrzinātniece Ausma Cimdiņa.

"Rainim tie bija ļoti nozīmīgi [gadi], jo, esot tālu prom, no tālienes viņš it kā labāk saskatīja to, kas ir svarīgs, un to, kas ir būtisks. Viņš ieguva šo apvārsni, tur viņš izauklēja brīvas Latvijas idejas un kļuva par Latvijas dibināšanas garīgo tēvu," saka sabiedrības "Tilde" vadītājs Andrejs Vasiļjevs.

Virtuālā muzeja apmeklētājs varēs noskatīties jaunas videointervijas ar pazīstamiem Latvijas kultūras darbiniekiem (viņi stāsta par savām izjūtām, viedokļiem un personiskiem pieredzējumiem saistībā ar abiem trimdiniekiem un viņu daiļradi), kā arī ar Lugāno pilsētas Vēstures arhīva zinātnisko līdzstrādnieku Pietro Montorfani, ar kuru virtuālā muzeja veidotāji tikās šovasar projekta īstenošanas gaitā.

"Šis virtuālais muzejs būs tas, kas paliks pāri, būs vienmēr pieejams pēc Raiņa un Aspazijas jubilejas gada, manuprāt, kopā saistot šo profesionālo komandu - Raiņa speciālistus, muzeju un akadēmiskos spēkus. Ir izdevies parādīt to lielo enerģētiku, kas ap Raiņa un Aspazijas dzīvi un daiļradi virmo," norāda Ausma Cimdiņa.

Aspazijas un Raiņa virtuālo muzeju Lugāno veido radošā komanda - Latvijas Universitātes profesore Ausma Cimdiņa (satura koncepcija), Raiņa un Aspazijas pētniece Gaida Jablovska (satura eksperte), māksliniece Anna Orniņa (dizaina koncepcija), sabiedrības "Tilde" zinību resursa "Letonika.lv" pārstāvji Miks Želvis (virtuālās vietnes izstrāde), Anita Vasiļjeva un Baiba Altena (virtuālās vietnes un satura koncepcija), kā arī biedrības "Atvērtās krātuves" vadītāja Ilma Elsberga (projekta vadītāja).

Virtuālā muzeja Lugāno projekta attīstība paredz nākamo piecu gadu laikā papildināt interneta vietni www.arlugano.lv ne tikai ar faktu un vizuālo informāciju, bet arī vietnes saturu pasniegt svešvalodās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Kultūrtelpa
Kultūra
Jaunākie
Interesanti