Latvijas mūziķi papildu ienākumus aizvien biežāk gūst arī no mūzikas straumēšanas vietnēm

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Sākoties vasarai, aktīva koncertsezona sākas arī mūziķiem, jo bez tradicionālajiem koncertiem notiek arī daudzi pilsētas svētki un festivāli. Koncertdabība joprojām ir mūziķu galvenais ienākumu avots, bet pēdējos gados papildu ienākumus viņi gūst arī no mūzikas klausītājiem, kas izmanto tādus straumēšanas servisus kā "Spotify", "Apple Music", "Youtube", "Tidal" un citus. Kuras straumēšanas vietnes un kuri latviešu izpildītāji ir populārākie straumēšanas platformās?

Latvijas mūziķi papildu ienākumus aizvien biežāk gūst arī no mūzikas straumēšanas vietnēm
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Jauniešu vidū visā pasaulē vispopulārākā straumēšanas vietne ir "Spotify", bet gados vecākā paaudze, kas mūziku kādreiz klausījās lentēs, kasetēs, vinila platēs un diskos, priekšroku dod" Youtube" platformai. Mūzikas kritiķis un jaunā tiešsaistes medija "lasi.lv" galvenais redaktors Jānis Žilde stāsta, ka atšķiras arī klausītāju muzikālā gaume un par to liecina mūzikas straumēšanas topi.

"Jaunieši vairāk lieto "Spotify" un klausās urbāno mūziku, tāpēc bieži vien topu augšgalos parādās galvenokārt hiphopa mākslinieki, pat arī tādi, kas varbūt plašākai publikai ir pavisam nezināmi, piemēram, projekts "Kastrācija". Ir arī tāds interesants elektroniskās mūzikas mākslinieks Tobu, kas atkal spējis ieinteresēt ar savu instrumentālo elektronisko mūziku arī klausītājus ārpus Latvijas. "Spotify" labā īpašība ir tā, ka tas ir tāds globālās pasaules rīks un mūziku tur var klausīties no jebkuras pasaules malas. Savukārt, "Youtube" ir demokrātiskāks, un kā piemēru varētu minēt pagājušās vasaras lielāko hitu, kas bija "Bermudu divstūra" un grupas "Apvedceļš" kopdarbs. Tā ka tur vairāk tādas popmūzikas, šlāgera mūzikas dominance, un sliktā ziņa ir tikai tā, ka par to mūziķi nesaņem pienācīgu atlīdzību. Tiem, kuriem skaņdarbi tiek straumēti pāri miljonam, popmūzikas topa mākslinieki, tiem varētu būt, nu es minēšu, daži simti eiro mēnesī," skaidro Žilde.

Latvijas Radio "pieci.lv" programmu vadītāja un mūziķe Marta Grigale stāsta, ka jaunos mūzikas albumus prezentē digitālajā vidē un pati ir aktīva "Spotify" lietotāja.

"Godīgi sakot, Latvijā ir tik mazs tirgus, mūsu ir tik maz, tieši tāpēc es uzskatu, ka ir jātēmē arī ārpus Latvijas un varbūt jāraksta ne tikai sev, bet arī citiem. Man ir pilnīgi tāds jauns posms dzīvē sācies – milzīga iedvesma, jo nesen es biju dziesmu rakstīšanas nometnē Bulgārijā, un tagad viena manis rakstīta dziesma jau tūlīt būs bulgāru vienai no lielākajām zvaigznēm vasaras hits. Un es sapratu – hei, īstenībā to var darīt, vienkārši vajag bliezt un nebaidīties, un meklēt kontaktus un iespējas. Jānis Žilde, mūzikas kritiķis man gan teica, ka šajās platformās nopelnīt var tādas milzīgas zvaigznes, Adele, Svifta, kurām ir 10 miljonu liela auditorija. – Uz cik lielu auditoriju jūs cerat? – Nav tā, ka tikai lielās, lielās zvaigznes var nopelnīt. Ja tev regulāri iznāk dziesmas, kurām ir klausījumi, tad tomēr es teiktu, ka tas ir iespējams," spriež Grigale.

Latvijas Radio "pieci.lv" programmas direktors Kārlis Kazāks stāsta, ka straumēšanas vietnes internetā Latvijas mūziķi aktīvāk izmanto pēdējo trīs četru gadu laikā un tā ir arī papildu iespēja pelnīt ar radošo darbu.

"Atlīdzību mēs dabūjām gan kā producenti, tie, kas ir paši ierakstu īpašnieki, gan izpildītāji. Arī autortiesības internets maksā. Tās reāli saņems tikai tie Latvijas autori, kuri būs AKKA/LAA reģistrējuši tiesības pārstāvēt viņu darbus internetā. Pirmajos gados tās summiņas tiešām bija smieklīgas, bet attīstās jau visi, attīstās gan mūsu autortiesību organizācija, attīstās arī izdevēji, un mēs sākam saprast, kā lietas darāmas. Protams, ka tas ne tuvu vēl nav tas, cik mūziķi saņem no raidstacijām, no kafejnīcām par publisku atskaņojumu. Bet, ja kāds Latvijas mūziķis vēl nav par to domājis, tad ir pēdējais brīdis kāpt vilcienā iekšā," aicina Kazāks.

Mūzikas kritiķis Jānis Žilde vērtē, ka straumēšanas platforma "Spotify" pirms 10 gadiem radīja revolūciju – ieviešot abonēšanas maksu par satura lietošanu, mūzikas ieraksti vairs nav jālejupielādē un jāglabā datorā, samazinājusies arī nelegālo jeb pirātisko vietņu izmantošana.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti