Latvijā šobrīd 29 izglītības iestādes īsteno pamatizglītības programmu mazākumtautību valodā. Skolās kopumā apmēram 1/5 daļa mācās mazākumtautību izglītības programmās, visvairāk Rīgā un Daugavpilī.
Kopumā mācību iestādēs skolēni un viņu mācību rezultāti ir dažādi. Ir daudz reemigrējošo bērnu. ”Ļoti būtiska ir skolas kopējā vide, kas var gan attīstīt, gan bremzēt valodas apguvi, tāpat jāņem vērā pirmsskolas izglītības devums bērna valodas apguvē,” situāciju raksturo Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Izglītības satura nodaļas vadītāja Ināra Sprindžuka.
Izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece skaidro, ka, bilingviāli mācoties, vienmēr būs plaisa sabiedrībā, ja gribam vienotu sabiedrību, jābūt vienotai izglītības sistēmai. Iepriekšējā pieredze atvieglo darbu pārejai uz mācībām latviešu valodā pilnībā. Pārejas procesā nevar ignorēt faktu, ka pedagogu valodas zināšanas nav pietiekamas, nav pietiekami mācību līdzekļi. Šie un citi kavējoši aspekti prasa pārejas periodu uz mācībām tikai latviešu valodā līdz 2023. gada septembrim.
Vairāk jārunā par to, kā to darīt un cik ātri. “Mani joprojām mulsina, ka, piemēram, 7. klasē 2023. gadā jāmācās pēc citas programmas. Nepieciešami mācību līdzekļi. Mums ir liela pedagogu krīze. Ar visu nodrošinājumu pārdomāti un ieplānoti tas ir izdarāmi,” grūtības analizē Rīgas 34. vidusskolas direktore Nataļja Rogaļeva.
“Es gribu piedāvāt katrai skolai izanalizēt situāciju un apdomāt, kas nav izdarīts, kas vēl jādara. Ja pedagogi strādā atbildīgi, jau 6. klasē bērni var runāt (latviešu valodā) labā līmenī.
"Problēma nav skolēnos, tas ir stāsts par pedagogu sagatavotību strādāt profesionāli latviešu valodā,"
viedokli pauž pedagoģijas doktors, Rīgas Klasiskās ģimnāzijas direktors un Izglītības un zinātnes ministrijas Konsultatīvās padomes mazākumtautību izglītības jautājumos priekšsēdētājs Romans Alijevs.
Joprojām realitātē ir skolotāji, kuri nezina latviešu valodu, tas rāda, kāda ir attieksme pret darbu,
uzsver Muižniece.
Sprindžuka akcentē, ka ģimenēs vecāku noskaņojums valodas jautājumā ir ļoti svarīgs bērniem. Valodu zināšanas palīdz attīstīties mentāli un intelektuāli. Latvijā jāvienojas par virzību uz priekšu nākotnē.