Izmaiņas piedzīvos skolēni, kas nākošajā mācību gadā uzsāks mācības 10. klasē, pauž “Skola2030” mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.
Stājoties skolā, būs jāizvēlas trīs mācību priekšmeti, kurus mācīsies, kad būs 12. klasē. Skolēni var mācību procesā mainīt domas, skola var piedāvāt priekšmetus, ko mācīties augstākajā līmenī.
Zane Oliņa min piemēru - skolēns, kurš izvēlēsies mācīties matemātiku augstākajā līmenī, visdrīzāk matemātikai klāt komplektēs, piemēram, fiziku, svešvalodu vai programmēšanu. Blakus šim optimālajā līmenī mācīsies literatūru, kādu no mākslas priekšmetiem, veselību un sportu (visus 3 gadus visi skolēni), programmēšanu optimālajā līmenī.
„Atšķirība būs redzama, skaidra un saprotama, šī brīža sistēmā ir nepilnības,”
uzsver Zane Oliņa.
Sistēma ir veidota ar domu, ka skolēns ir sapratis, ka var kādam līmenim pievienot tālāku izglītību šajā jomā.
Neviena skola Latvijā nepiedāvās visus padziļinātos kursus. Šajā brīdī skolēnam būtiski saprast savas vēlmes un proaktīvi domāt par to, kur to apgūt, tas ir nākamo divu mēnešu jautājums, skaidro Oliņa.
Jaunais modelis veidots, lai apgūtu visas jomas, durvis netiek aizvērtas uz kādu no jomām, tāpēc uztraukumam par to, ka skolēns pēc devītās klases objektīvi nespēj izvēlēties nākotnes profesiju, nav vietas. Lēmums par nākotnes profesiju ir visa vidusskolas mācību procesa laikā. Lai iestātos augstskolā, pietiek arī ar optimālo līmeni, augstāks līmenis ir priekšrocības.
„Edurio” pārstāvis Gatis Narvaišs raidījumā skaidro par veikto aptauju, kurā noskaidrotas skolēnu nākotnes vēlmes un reālie piedāvājumi. Neskatoties uz to, ka jaunā programma ir kas jauns, liela daļa skolēnu ir optimisti un laimīgi, ka varēs jau vidusskolā mācīties padziļināti mācību priekšmetus, kas interesē un noderēs nākotnē.
„ Skolēniem ir vēlmes, skolām iespējas.”
Skolēni vēlētos programmēšanu, dizainu un tehnoloģijas, bet skolām ne vienmēr ir tādas iespējas, bet skolas cenšas to piedāvāt lielākā apjomā nekā līdz šim.
„Lielākā daļa skolēnu izvēle ir starp līdzīgu jomu kursiem, tikai nedaudziem izvēle ir starp ļoti atšķirīgām jomām,” aptaujas rezultātus analizē Gatis Narvaišs.
Zane Oliņa rosina skolēnus
iepazīties ar „Skola 2030” mājaslapā izveidoto bukletu, izsvērt – ko gribētu mācīties ideālajā pasaulē, tuvāko nedēļu laikā skolas finalizēs savus piedāvājumus skolēniem.