Rīta Panorāma

Laika ziņas

Rīta Panorāma

Ukrainā apglabā kritušos varoņus

Jauniešu izglītošana par drošām un veselīgām attiecībām

«Papardes zieds» vadītāja: Bērnu seksuālās izglītošanas sistēma valstī joprojām nav sakārtota

Vecāki ir bērnam būtiskākie cilvēki un arī izglītotāji, tajā skaitā par seksuālajiem jautājumiem; skolas posmā bērnu izglīto pedagogi un vienaudži. Pedagogi un psihologi būtu attiecīgi jāsagatavo, kā veiksmīgāk ar bērniem šos jautājumus risināt, bet valstī nav sistēmas, kura noteiktu atbildības, Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" pauda biedrības "Papardes zieds" vadītāja Iveta Ķelle.

Jau ilgāku laiku Latvijā turpinās diskusija par nepieciešamību skolās atjaunot veselības mācību – jomu, par ko pašlaik faktiski atbild sporta un bioloģijas skolotāji. Tikmēr skolēniem robus zināšanās cenšas aizpildīt nevalstiskās organizācijas. Biedrība "Papardes zieds" jau 30 gadus sniedz informatīvu un praktisku atbalstu jauniešiem, vecākiem un pedagogiem seksuālās un reproduktīvās veselības un tiesību jautājumos. Tikai pērn biedrības eksperti izglītojuši vairāk nekā 15 tūkstošus jauniešu.

Biedrība "Papardes zieds" piedāvā lekciju plānu, bet skolotāji un vecāki izvērtē jauniešu interesi, zināšanas un vajadzības, tad biedrības eksperti dodas pie jauniešiem. Vispieprasītākā tēma ir – kā veidot nevardarbīgas attiecības. Jaunieši saprot, ka vardarbība ir melns un balts – piemēram, slepkavība, izvarošana, tā ir vardarbība. Viņiem ir patiesa interese par to, ko nozīmē emocionāla un finansiāla vardarbība. Šādās sarunās viņi saprot, ka reizēm negribot var nodarīt cilvēkam pāri, skaidro Ķelle.

Viena no vispopulārākajām nodarbībām ir par pubertātes tēmu. Biedrība izglīto arī pedagogus un jebkuru pieaugušo, kas strādā ar jauniešiem. Ķelle atzīst, ka, neesot valstī sistēmai, kas nosaka ļoti skaidri, kas ir tās zināšanas, kas jāzina pieaugušajiem, nereti rīcība notiek caur personīgo aizspriedumu prizmu, nodarot jauniešiem kaitējumu.

Nereti pieaugušajiem šķiet, ka ir pietiekoši daudz informācijas sociālajos tīklos, tāpēc par daudziem jautājumiem nav jārunā, bet tā nav taisnība. Ja bērniem nepiedāvā sarunas, viņi dzīvo tikai mītiskajos priekšstatos, viņiem ir aplams spriedums par to, kas notiek ar viņu ķermeni.

"Šo 30 gadu laikā mēs Latvijas valstī neesam spējuši stingri un cieši noteikt, ka šī tēma ir būtiska,"

akcentē Ķelle. Pedagogiem un psihologiem sagatavošanas procesā būtu jāiemācās, kas ir seksuālā attīstība, ko tas nozīmē, kā veiksmīgāk ar bērniem šos jautājumus risināt. Ir daudz pedagogu, kuri baidās šos jautājumus pārrunāt.

Vēl viens bubulis ir vecāki, jo tie ir dažādi. Vecāks veido uzticēšanās un sarunas krietni pirms pusaudzības, skolas vecumā bērnam būs pedagogu un vienaudžu ietekme. Arī tad, ja vecākiem nav izdevies izveidot atklātas attiecības ar pusaudzi, ir jāmēģina runāt, bet tas ir garāks ceļš, pauda Ķelle.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti