Digitālās brokastis

Kriptovalūtu tehnoloģijas un nākotne kopā ar Denisu Fiļipovu un Kristapu Moru

Digitālās brokastis

Ziņu topā: zviedri šuj čipus zem ādas un Krievijā rosina aizliegt kriptovalūtas

Ziņu topā: "Microsoft" pērk "Activision", hakeri uzbrūk Centrālajai laboratorijai

«Tesla» nedienas un hakeru uzbrukums «Centrālajai laboratorijai». Tehnoloģiju ziņas

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. Microsoft iegādāsies spēļu izstrādātāju Activision Blizzard

Tehnoloģiju uzņēmums “Microsoft” paziņojis par iespaidīgu plānoto pirkumu – par 68,7 miljardiem ASV dolāru iegādāties “Activision Blizzard” spēļu izstrādātāju. Darījuma rezultātā līdz 2023. gada beigām zem “Microsoft” karoga nonāks tādas spēles kā “Warcraft”, “Diablo”, “Overwatch”, “Call of Duty” un “Candy Crush”, kā arī uzņēmums kļūs par trešo lielāko videospēļu izstrādes uzņēmumu pēc ienākumiem, ierindojoties aiz “Tencent” un “Sony”. “Microsoft” plāno pievienot vairākas no jauniegūtajām spēlēm tā “Xbox” un “PC Game Pass” spēļu “īres” servisam, ziņo theverge.com.

Darījums izvirzītu “Microsoft” arī mobilo spēļu izstrādes priekšgalā, kur pēdējo gadu laikā spēļu izstrādātāji ir veikuši lielas investīcijas. Tikai nesen “Take-Two”, uzņēmums, kas plašāk ir pazīstams pēc to spēlēm “NBA 2K” un “Grand Theft Auto”, par 13 miljardiem ASV dolāru iegādājās “FarmVille” izstrādātāju “Zynga”. “Spēle Candy Crush”, kura ietilpst “Activision Blizzard” portfelī. Kopš 2014. gada pēc “Sensor Tower” datiem tā ir ienesusi 7,1 miljardu ASV dolāru.

2. Jauni Garmin viedpulksteņi

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

Tehnoloģiju uzņēmums “Garmin”” paziņojis par vēl diviem jaunumiem viedpulksteņu tirgū – jaunākās paaudzes “fenix 7” un otrās paaudzes “Garmin” “epix” ierīces. “Fēnix 7” sērijai piešķirts skārienjūtīgs ekrāns, saglabājot klasiskās vadības pogas, kā arī pieejami modeļi ar saules enerģijas uzlādes iespējām. Savukārt jaunā “epix” sērijai ir krāsains “AMOLED” ekrāns un baterija, kas pulksteni noteiktā lietošanas režīmā varēšot darbināt līdz pat 16 dienām.

“Fēnix” sērijā ir modeļi 7, 7S un 7X. Parastais 7 sērijas modelis aprīkots ar saules enerģijas uzlādi ar divreiz lielāku saullestaru uztveršanas virsmas laukumu. 7X izceļas ar brīvroku, ātrās piekļuves gaismas diožu kabatas lukturīti, bet 7s ir mazāka izmēra “fēnix” versija.

Atjaunotie “epix” pulksteņi tiecās uzrunāt cilvēkus, kuriem nepieciešams pulkstenis ikdienai ar atbalstu aktīvam dzīvesveidam. Pulkstenis flagmaņa viedtālrunim pielīdzināmo cenu cenšas attaisnot ar krāsaino, lielo ekrānu, dažādiem ikdienas labsajūtas un sporta sensoriem, mūzikas krātuvi, maksājuma iespēju un pielāgotiem treniņu plāniem.

3. Hakeri uzbrūk Centrālās laboratorijas tīmekļa vietnei

Konstatēts mēģinājums 17. janvārī mērķtiecīgi pārslogot „Centrālās laboratorijas” informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmas, kas radīja īslaicīgas piekļuves problēmas mājaslapas informācijai un pieraksta iespējām tīmekļa vietnē, vēstīja laboratorijas pārstāvji. Uzbrukuma rezultātā veidojās pārslodze zvanu centrā. Uzbrukumu gan izdevās operatīvi novērst, un lietotāju dati neesot skarti.

Kā raidījumam “#DigitālāsBrokastis” skaidroja “CERT”, piekļuves lieguma uzbrukumi jeb DDoS valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī privātā sektora uzņēmumiem un organizācijām notiek katru dienu, un tas nav nekas unikāls. Parasti tikai gala lietotāji šos uzbrukumus neizjūt, jo vairumā gadījumu tie no interneta pakalpojuma sniedzēja puses tiek veiksmīgi bloķēti. Vainīgo atrašana un notveršana šādos gadījumos ir sarežģīts, dārgs un laikietilpīgs process, kur izmeklēšanā vienlaicīgi nepieciešams sadarboties vairāku valstu varas iestādēm.

4. Indonēzijas students ar selfijiem nopelna miljonu dolāru

Kāds 22 gadus vecs jaunietis Indonēzijā kļuvis par miljonāru, pārdodot savas pašbildes kā NFT platformā “Opensea“. Datorzinātņu students Sultāns Gustafs Al Džozali piecus gadus — vecumā no 18 līdz 22 gadiem — taisījis pašbildes, lai fiksētu savas vizuālās pārvērtības ceļā uz absolvēšanu. Parādoties NFT, Džozali saredzēja potenciālas peļņas iespējas un līdz pērnā gada nogalei pārdevis teju 1000 NFT selfiju par vairāk kā miljonu dolāru, vēsta Kursors.lv

Bildes lielākoties uzņemtas, viņam sēžot vai stāvot pie sava datora. Vēlāk tās pārveidotas par NFT un augšupielādētas “Opensea” pērn decembrī. Sākotnēji par vienu bildi Džozali vēlējās 3 ASV dolārus, negaidot nopietnu pircēju interesi. Taču, pateicoties “Twitter”, jaunieša popularitāte strauji pieauga, un 14. janvārī vienu no saviem selfijiem Džozali notirgoja par aptuveni 800 USD.

5. 5G ieviešana ASV rada traucējumus lidsabiedrībām

ASV lielākie telekomunikāciju uzņēmumi “AT&T” un “Verizon” saskārušies ar šķēršļiem “C-band” 5G tīkla izveidē. Lidsabiedrības “Emirates”, “Air India”, “ANA” un “Japan Airlines” paziņojušas par vairāku lidojumu pagaidu atcelšanu uz ASV, pamatojoties uz iespamajiem traucējumiem, ko 5G tīkls varētu radīt “Boeing 777” lidaparātam sliktu laika apstākļu gadījumā. 

“C-band” 5G signāls varētu iejaukties radara altimetra darbībā, radot iespējamus drošības riskus. Altimters ir ierīce, kura izmanto radio viļņus, lai precīzi noteiktu lidaparāta augstumu virs zemes. Tas ir kritiski nepieciešams nosēšanās laikā apstākļos ar sliktu redzamību. Kļūdaina altimetra darbība var izsaukt nevajadzīgas autopilota sistēmu darbības, kas savulaik 2009. gadā noveda pie “Turkish Airlines” lidojuma katastrofas, stāsta theverge.com.

Kā “#DigitālāsBrokastis” sacīja ''Latvijas Gaisa satiksmes'' preses sekretārs Arnis Lapiņš, Eiropas aviosatiksmi uzraugošajām un regulējošajām institūcijām ir atšķirīga pieeja [no ASV] – problēma ir zināma, un, lai gan notiek diskusijas un arī veikti atsevišķi testi, kamēr nav iegūti apstiprinājumi šādai varbūtībai, ierobežojumi netiek ieviesti. Latvijas lidostās un gaisa telpā nav konstatēti traucējumi, ko būtu radījis 5G tīkls.

6. Robots apmeklē skolu skolēna vietā 

Džošuā Martinangelī ir 7 gadus vecs zēns no Vācijas, kurš veselības problēmu dēļ nevar klātienē apmeklēt skolu. Tamdēļ viņa vietā skolu apmeklē robots jeb precizāk robota galva līdz krūšukurvim, kas atrodas uz skolēna galda un tiešsaistē pārraida attēlu un skaņu. Ar gaismas signālu pat skolotāja var atpazīt, kad Džošuā ir kāds jautājums.

“Bērni sarunājas ar viņu, smejas kopā ar viņu un pat dažkārt stundu laikā sarunājas. Džošī to spēj paveikt ļoti labi,” atklāja skolas direktore Ūte Vinterberga. Šobrīd Berlīnē ir iegādāti četri skolēnu avatari-roboti kā risinājums Covid-19 pandēmijas radītajiem izaicinājumiem, skolēniem dažkārt nespējot klātienē apmeklēt skolu. Avatari palīdz skolēniem palikt mācību apritē.

7. Jetson One – vienvietīgs elektromotoru lidaparāts

“Jetson One” ir tehnoloģiju jaunuzņēmuma “Jetson” sportiskais un vieglais lidkopters, kuru izstrādāt sāka 2017. gadā, un tagad uzņēmums to piedāvā iepriekšpasūtīt. Stokholmā veidotais lidaparāts ar vienu sēdekli, vienkāršu un atvērtu lidotāja kabīni, bateriju un astoņiem elektromotoriem spēj lidot 20 minūtes.

Iepriekšēja lidošanas pieredze “Jetson One” vadīšanai neesot nepieciešama. “Mēs esam pārliecināti, ka mēs varam jebkuru iesēdināt “Jetson” un iemācīt viņam lidot 5 minūšu laikā,” uzsver viens no dibinātājiem Pīters Ternstroms. ASV šī lidaparāta izmantošanai nav arī nepieciešama pilota licence, jo tas sver mazāk par 110 kg un attīsta ātrumu līdz 100 km/h, stāsta Cnet.com.

Vai ar “Jetson One” varētu brīvi lidot arī Latvijā? Civilās aviācijas aģentūras Ārkārtas situāciju un komunikācijas vadītājs Aivis Vincevs skaidroja, ka nevarētu viss: “Tas nav bezpilota gaisa kuģis, jo pilots atrodas gaisa kuģī. Pat ja to vadītu attālināti vai lidaparāts veiktu pilnībā autonomu lidojumu, cilvēku transportēšana ietilptu sertificētajā kategorijā, uz ko principā ir attiecināmas pilotējamās aviācijas prasības.”

8. Fedex lidmašīnas neaprīkos ar lāzeru aizsardzības sistēmu

Krāvu pārvadāšanas uzņēmums “Fedex” 2019. gadā pieprasīja ASV Federālās aviācijas administrācijai (FAA) atļaut aprīkot savas “Airbus A321-200” lidmašīnas ar speciālu lāzeru sistēmu, kas spētu novirzīt raķetes no to trajektorijas., Sistēma būtu paredzēta tieši tām raķetēm, kuras vadās pēc siltuma, līdz ar to lāzeri būtu spējīgi nomainīt  to trajektoriju, raksta Kursors.lv.  

“Fedex” rīcības pamatā esot iepriekš zināmi gadījumi, kad neapzināti tikušas notriektas pasažieru lidmašīnas.

Kā gan vēlāk raksta The Verge, FAA ar krietnu laika nobīdi pieķērās šīs lietas izskatīšanai, taču tikpat ātri arī noraidīja “Fedex” prasību aprīkot lidmašīnas ar Infrasarkano lāzeru prettrieciena sistēmu, neatklājot deatlizētu pamatojumu lēmumam, vēstīja theverge.com.

Skaidrības labad gan jāizceļ, ka lāzeri fiziski nevarētu notriekt raķeti, bet gan varētu “apžilbināt” to, mainot tās trajektoriju.

9. Publiski kritizē “Tesla” pilnībā pašbraucošo režīmu

Elektroautomašīnas “Tesla” zīmols aizejošajā nedēļā piedzīvojis kārtējo publicitātes triecienu. Pirmkārt, svētdienas izdevumā “New York Times“ nevalstiskā organizācija “The Dawn Project” bija publicējuši reklāmu ar uzrakstu “Neesi “Tesla” trieciena testu lelle”. Otrkārt, Kalifornijā izvirzītas divas prasības pret kādu privātpersonu, “Tesla” šoferi, kurš 2019. gadā, izmantojot autopilota sistēmu, ietriecās citā automašīnā, nogalinot divus pasažierus.

“The Dawn Project””, kā raksta TechCrunch.com, ir nesen nodibināta nevalstiskā organizācija ar mērķi izskaust nedrošu programmatūru pielietojumu, tajā darbojas arī programmatūras izstrādātāji. “Tesla” pilnībā pašbraucošais režīms pēdējos mēnešus ir ticis “YouTube” vidē skaļi kritizēts par saviem trūkumiem, taču Īlons Masks “Twitter” vietnē pavisam īsi pasvītroja faktu, ka kopš pašbraucošā režīma palaišanas nav bijis neviens sistēmas tieši izraisīts negadījums.

Kalifornijas gadījumā autovadītājs iebrauca krustojumā, kaut arī luksaforā bija sarkanā gaisma. Autopilota režīms palīdz stūrēt, bremzēt un mainīt joslas, taču tas nav uzskatāms par pilnībā pašbraucošu režīmu kā iepriekš minētais. Līdz ar to “Tesla” prasība ir tā lietošanas laikā turēt rokas uz stūres un acis uz ceļa, ziņo TheVerge.

10. Austrālijā izmanto cepamo eļļu elektroauto uzlādei

Austrālijā nomaļā ceļā no Adelaidas uz Pērtu elektroautomašīnas uzlādēšanai tiek izmantota izlietotā cepamā eļļa, lai darbinātu bio-uzlādes stacijas. Ierīces izmanto eļļu, kura cepšanā vairs nav izmantojama, tā gan efektīvi izmantojot materiālu, gan izmantojot videi draudzīgāku elektrības iegūšanas veidu, gan samazinot uzlādes ātrumu no vairākām uz vienu stundu.

Uzlādes stacija sastāv no elektrību ražojoša dīzeļģeneratora, kas ir pārtaisīts, lai darbotos ar izlietotu cepamo eļļu. Tajā var uzpildīt 20 litrus izlietotās eļļas, kas ir aptuveni vienas nomaļas vietas ceļmalas ēdnīcas saražotais eļļas daudzums nedēļā. Kamēr saules paneļi un baterijas vēl esot finansiāli dārgāks risinājums, izstrādātāji cer, ka šī pieeja palīdzēs garās distances Austrālijā padarīt draudzīgākas elektroautomašīnām, stāsta ziņu aģentūra Reuters.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt