Rīta Panorāma

45 Jūrmalas mākslinieki vienā izstādē

Rīta Panorāma

Intervija ar Ilmāru Mežu

S klases Mercedes ražos pēc Latvijā izstrādātas metodes

S klases «Mercedes» ražošanā izmanto Latvijā izstrādātu metodi

Viens no aizvadītā gada nozīmīgākajiem sasniegumiem Latvijas zinātnē ir panākts Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU), izstrādājot jaunu līdzstrāvas elektroapgādes sistēmu ražošanas industrijai. Jaunā sistēma, kas veidota profesora Pētera Apses-Apsīša vadībā, nu jau nonākusi līdz Vācijai – to izmantos tikko uzbūvētajā automobiļu ražošanas uzņēmuma “Daimler AG” jaunajā rūpnīcā. Latvijas zinātnieki pielikuši savu pirkstu tam, lai turpmāk S klases “Mercedes Benz” automašīnas varētu ražot lētāk, ievērojami samazinot patērētās elektroenerģijas daudzumu.  

Rīgas Tehniskajā universitātē Industriālās elektronikas un elektrotehnikas institūta profesora Pētera Apses-Apsīša vadībā tiek pētīts, kā var ietaupīt elektrības patēriņu industriālajās ražotnēs. Viņa projekts ir veiksmes stāsts Eiropas līmenī. Jaunā tehnoloģija ļauj izstrādāt labākus energoefektivitātes uzlabošanas tehniskos risinājumus līdzstrāvas elektroapgādes tīklam.

Pavisam drīz, izmantojot Latvijā izstrādātu sistēmu, Vācijā tiks atklāt jauna, moderna, energoefektīvāka “Mercedes” automobiļu ražotne.”

Pēteris Apse-Apsītis stāstīja, ka sistēma ļauj ietaupīt vidēji 10-15% no patērētās elektroenerģijas, un “tas ir diezgan fundamentāls ietaupījums”. 

Tagad pirmo rūpnīcu, kas darbojas pilnībā uz līdzstrāvu, “Daimler” uzcels Vācijā, Zindelfingenā, lai ražotu savas S klases “Mercedes” automašīnas.

Jaunajā ražotnē tiek izmantota saules enerģija un daudzi dažādi jaunāko tehnoloģiju sasniegumi.

Latviešu zinātnieku pienesumus saistīts ar robotiem, kas strādās rūpnīcā. Tieši tādi paši roboti pirms kāda laika tika uzstādīti arī Rīgas Tehniskajā universitātē.

RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes dekāns Oskars Krievs stāstīja, ka “ir roboti, kas metina, ir roboti, kas kaut ko pārvieto, viņi ir precīzi, nenogurst, nekļūdās”.

“Tā ir nākotne. Robotizēta industrija ir nākotne. Jo vairāk tādu robotu būs, jo aktuālāka kļūst tēma, kā ar tiem ekonomēt patērēto elektroenerģiju,” skaidroja Oskars Krievs.

“Šis ir jaudas profils, ko katrs robots un viņa instruments patērē. Ja mums ir standarta augstas klases mērinstrumenti, tie mēra vienu sekundi un iedod rezultātu. Mēs mērām 50 reizes sekundē un zinām, cik viņš ir patērējis vai atdevis atpakaļ. To visu summējot, kopā mēs iegūstam pilnu enerģijas ainu,” par metodi stāstīja Pēteris Apse-Apsītis.

Iegūstot šādu ainu, ir iespējams noteikt, kurā brīdī robots strādā neefektīvi, kurā brīdī tas nevajadzīgi tērē elektrību, kurā brīdī tas lieki ražo enerģiju.

Pēc  Latvijas zinātnieku izstrādātās metodes, ar kuras palīdzību tiek iegūti visi nepieciešamie dati, speciālisti robotu darbu var padarīt efektīvāku, tādējādi ievērojami samazinot enerģijas patēriņu, savukārt lieko enerģiju, ko rada robotu kustība, var izlietot citur, piemēram, ēkas klimata sistēmas darbināšanai.

“Mēs varam pēc energopatēriņa noteikt, kā strādā jebkura ražotne. Ja tā strādā precīzi kā pulkstenis, mums ir noteikts enerģijas profils, ja sāk kaut kur klibot, kaut kas kavējas, mēs pēc enerģijas patēriņa redzam, kur un kas klibo,” stāstīja Pēteris Apse-Apsītis.

Patiecoties Latvijas zinātnieku izstrādātajai sistēmai, S klases “Mercedes” nākotnē tiks saražoti nedaudz lētāk, un  varēsim teikt, tajos tiešām atrodas arī maza daļiņa no Latvijas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti