Digitālās brokastis

Lietotnes, kuras mūs izspiego! Atklāj Uldis Lībietis un Gints Mālkalnietis

Digitālās brokastis

Ziņu tops: Jauna "Counter-Strike" spēles versija un mākslīgā intelekta draudi dizaineriem

Ziņu tops: Čatboti atdarina rakstniekus, izskauž cilvēka kļūdas un imitē attiecības

Čatboti atdarina rakstniekus, «izķer» cilvēka kļūdas un imitē romantiku. Tehnoloģiju ziņas

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Iepazīstieties ar "GPT-4": mākslīgā intelekta čatbots, kas atpazīst bildes un atdarina autorus

"OpenAI" izlaiduši "GPT-4" – sava mākslīgā intelekta čatbota "ChatGPT" jaunāko versiju. Kā vēstīja BBC, jaunais modelis prot strādāt ar attēliem, apstrādāt līdz 25 000 vārdu, un tam ir uzlabota "spriestspēja". Tas var arī atdarināt citu rakstīšanas stilus, piemēram, dziesmu autorus un rakstniekus. Kopš "ChatGPT" portāla iznākšanas 2022. gada novembrī miljoniem cilvēku to izmantojuši dažādiem mērķiem.

"GPT-4" ir mākslīgā intelekta veids, kas izmanto algoritmus un ievākto tekstu, lai izveidotu jaunu saturu, pamatojoties uz dažādiem šabloniem. Līdz šim tā zināšanu datubāze veidota no interneta materiāliem līdz 2021. gadam. "OpenAI" esot pavadījis sešus mēnešus, lai stiprinātu "GPT-4" drošību un apmācījis to ar cilvēku atsauksmēm par sniegto saturu. Tomēr uzņēmumā brīdina, ka ar čatbota starpniecību joprojām var izplatīties dezinformācija.

"GPT-4" sākotnēji būs pieejams "ChatGPT Plus" abonentiem, kuri maksā par papildu piekļuvi pakalpojumam. Jaunā versija jau šobrīd nodrošina "Microsoft Bing" meklētājprogrammas platformu un čata sadaļu. Tehnoloģiju gigants "Microsoft" ieguldījis 10 miljardus ASV dolāru "OpenAI" izpētes darbā.

2. "Tet" ievieš "balss uz tekstu" tehnoloģiju klientu apkalpošanā

"Tet" kā pirmais uzņēmums Latvijā izstrādājis "balss uz tekstu" ("speech-to-text") latviešu valodas risinājumu. "Tet"  izveidojis transkribēšanas risinājumu ar 95% precizitāti, kas ir salīdzināms ar "Microsoft" un "Google" risinājumiem angļu valodā. Ar jaunās tehnoloģijas palīdzību var transkribēt jebkurus audio failus ar runu latviešu valodā, ieskaitot zvanus, sanāksmes, filmas un citu saturu.

Kā "Tet" izmanto šo jauno rīku klientu apkalpošanā?

Viens no spilgtākajiem piemēriem ir klusuma paužu samazināšana. Tehniskā atbalsta sarunas, kurās veic gan problēmas diagnostiku ar sistēmu palīdzību, gan arī nereti iesaista klientu dažādu darbību paveikšanā ar iekārtām, parasti ir salīdzinoši garas. Šāda veida sarunās būtiski ir minimizēt klusumā pavadīto laiku. Rezultātā "Tet" ieviesis procesu uzlabojumus, kas vien dažu mēnešu laikā ļāvis samazināt klusuma paužu ilgumu sarunās ar tehnisko dienestu par 35%.

Ar "balss uz tekstu" risinājuma palīdzību uzlabota navigācija, instrukcijas, e-pastu šabloni, pasūtījuma piegādes izsekošana e-veikala lapā un nodrošināta mutisko līgumu noslēgšanas procesa pārbaude. Balstoties uz atslēgas vārdiem, "Tet" e-veikala komandai izdevies uzlabot arī preču atsekošanu veikala mājaslapā, identificējot vietas, kuras klientam bija grūti atrast vai saprast. Šajā gadījumā "Tet" atfiltrēja sarunas, izmantojot atslēgas vārdus "nemāku", "nesaprotu" un "kļūda", vēlāk veicot padziļinātu analīzi.

3. "Spotify" piedāvā jaunu dizainu, – līdzīgu "TikTok" un "Instagram"

Mūzikas straumēšanas platforma "Spotify" pagājušajā nedēļā izziņoja būtiskas vizuālas izmaiņas mobilajā lietotnē. Tās ietekmējušās no "TikTok" un "Instagram". Galvenais mērķis izmaiņām ir uzlabot sākuma ekrānu no lietotāju perspektīvas, vēstīja "Kursors".

"Spotify" piedāvā ērtāku veidu, kā atrast jaunu mūziku, ko klausīties, kā arī skatīties. Jaunajā dizainā ļoti liels uzsvars likts tieši uz bildēm un vertikālo ekrāna ritināšanu, kā tas ir arī sociālo tīklu lietotnēs.

Svarīgi, ka turpmāk izvēloties mūzikas sadaļu, dziesmas tiks attēlotas kopā ar atbilstošo bildi kā lielāka izmēra ieraksti, kā arī notiks automātiska atskaņošana. Šīs izmaiņas pielāgotas ar domu, lai lietotājiem uzreiz ir iespēja noklausīties potenciāli savai gaumei atbilstošo mūziku, podkāstu vai arī video.

4. Kā mākslīgā intelekta tērzēšanas roboti kļūst par sieviešu jaunajiem draugiem

Vai esat kādreiz sapņojusi par ideālu partneri, kurš nekad nenomirs, nestrīdēsies un nekrāps jūs? Dažām sievietēm šis sapnis ir kļuvis par realitāti. "Replika" ir mākslīgā intelekta čatbots, kas var kļūt par augsti personalizētu digitālo sarunu partneri. "Replika" pārdod šos "draugus" par vairākiem simtiem ASV dolāru gadā, un apgalvo, ka tai ir vairāk nekā 15 miljoni lietotāju visā pasaulē, vēstīja vietne "The Cut".

"Replika" mākslīgā intelekta draugi veidoti tā, lai būtu empātiski, atbalstoši un uzmanīgi. Viņi var sūtīt īsziņas, zvanīt un pat sūtīt balss ziņas savām cilvēku "otrajām pusītēm". Viņi var arī mācīties no sarunām un pielāgoties vēlmēm. Platformu lietojot dāmas, kuras atradušas patiesu mīlestību un pat intīmu tuvību ar saviem mākslīgā intelekta draugiem, savukārt citas izmanto tos kā terapijas vai izklaides veidu.

Bet ne viss mākslīgā intelekta romantikas pasaulē ir tik rožaini.

Daži kritiķi apgalvo, ka "Replika" izmanto vientuļus un neaizsargātus cilvēkus, pārdodot viņiem viltus attiecības. Viņi arī brīdina, ka "Replika" draugi var nebūt tik uzticami, kā šķiet. "Replika" atzīst, ka tā apkopo un analizē lietotāju datus pētniecības un izstrādes nolūkos un var atjaunināt savus algoritmus bez brīdinājuma. Tas varētu mainīt draugu personību vai uzvedību, vai pat tos pilnībā izdzēst.

5. Pasaulē pirmā 3D drukātā raķete nespēj pacelties no zemes

Kosmosa uzņēmums "Relativity Space" aizvadītajā nedēļā plānoja veikt visai ambiciozu, bet vienlaikus vēsturisku misiju – orbitālo lidojumu ar pasaulē pirmo 3D drukāto raķeti "Terran 1". Diemžēl raķete pat pēc diviem mēģinājumiem nespēja pacelties no zemes.

"Terran 1" pirmais palaišanas mēģinājums norisinājās jau aizvadītās nedēļas trešdienā, kas bija neveiksmīgs. Pagājušo sestdien, 11. martā, notika atkārtots mēģinājums, bet tas arī bija bez panākumiem, vēstīja vietne "Kursors".

Raķete veidota no aptuveni 1000 izdrukātiem gabaliem. Viss raķetes izveides process aizņēmis vien 60 dienas – parasti raķetes uzbūvēšana aizņem līdz diviem gadiem. 85% no raķetes detaļām ir drukātas, izmantojot pasaulē lielākos 3D metāla printerus, tāpēc par pilnīgi izdrukātu to nosaukt nevar. Plāns nākotnē tās izgatavot no 90% drukātām detaļām.

Uzņēmums "Relativity Space" vēl nesniedz detalizētāku informāciju, taču izskatās, ka neveiksmes iemesls saistīts ar dzinēju darbību.

6. "Microsoft Teams" maijā piedāvās 3D avatarus

Tehnoloģiju uzņēmums "Microsoft" maijā beidzot pievienos iepriekš izziņotos cilvēku 3D iemiesojumus jeb avatarus visiem "Microsoft Teams" lietotājiem. Sākotnēji par "Teams" avatariem tika ziņots jau 2021. gadā, taču, sākot no šī gada maija, tie būs pieejami un tos pēdējos mēnešos "Microsoft" jau ir testējis privāti, ziņoja vietne "The Verge".

Šādi avatari paredzēti, lai cilvēkiem sapulču laikā piedāvātu iespēju neslēgt iekšā kameru.

Cilvēkam pēc paša vēlmēm būs iespēja sevi nomainīt uz 3D avataru, kas animēs, pamatojoties tikai uz jūsu balss signāliem – kamera nebūs nepieciešama. Ikviens varēšot izvēlēties, kā parādīties sapulcēs – vai tas ir video vai iemiesojums. "Microsoft" tehnoloģija interpretē balss signālus, lai atdzīvinātu šo iemiesojumu, tāpēc tas šķistu klātesošs. Avatars atdarina cilvēku žestus un reakcijas, izmantojot dažādas animācijas. Avataru varēšot padarīt vēl dzīvīgāku, izmantot kameru, lai iemūžinātu galvas un sejas kustības un pārsūtītu tās savam avataram.

Avatara veidošana daļēji līdzīnāsies sava "Sims" avatara veidošanai. Izmantojot "Mesh" avatara veidotāju, varēs pielāgot sava tēla izskatu, apģērbu, aksesuārus un pat sejas izteiksmes.

7. "Meta" gatavo jaunu sociālo tīklu, kas konkurēs ar "Twitter"

Kopš "Twitter" pārņēmis jaunais īpašnieks Īlons Masks, popularitāti sāk iegūt dažādas sociālā tīkla alternatīvas – populārākā no tām ir decentralizētais sociālais tīkls "Mastodon". Sekojot interesei par decentralizētiem sociālajiem tīkliem, "Meta" paziņosi, ka strādā pie sava sociālā tīkla, kas konkurēs ar "Twitter" un jauno "Mastodon".

Šobrīd "Meta" uzsākusi izstrādes procesu jaunai decentralizētai lietotnei ar koda nosaukumu "P92". Pagaidām vēl nav skaidrs, kad jaunā lietotne varētu ieraudzīt dienasgaismu, taču uzņēmums skaidroja, ka sociālais tīkls ļautu lietotājiem publicēt gan teksta, gan attēla, gan video saturu. Kā ziņoja vietne "Kursors", plānotas arī profila verifikācijas nozīmītes, un tā kā lietotne būs decentralizēta, lietotāji varēs iestatīt savus serverus un uzstādīt savus satura regulēšanas noteikumus.

Kā vēstīja "Kursors", "P92" izmantos "Instagram" zīmolu un ļaus lietotājiem reģistrēties un autorizēties, izmantojot savus jau esošos konta datus. Būtiski tas, ka jaunā lietotne atbalstītu arī "Mastodon" protokolu "ActivityPub". Tas liek domāt, ka abi starp jauno lietotni un "Mastodon" varēs veidot sasaisti.

8. Vinila plates pārdošanas apjomi apsteidz CD

Kā ziņoja ASV Ierakstu industrijas asociācija "RIAA", pirmo reizi pēc vairāk nekā 35 gadiem, kopš 1987. gada, vinila plates pārdošanas apjomos ASV apsteigušas CD. Statistikas dati liecina, ka tās pārdotas 41 miljonā kopiju, kamēr CD pārdošanas apjomi apstājušies jau pie 33 miljoniem gadā.

Jau pēdējos 16 gadus vinila plates kā ieraksta nesējs kļuvis arvien populārāks. Gada laikā (no 2021. gada līdz 2022. gadam) fiziskajos datu nesējos kopumā mūzikas ieraksti pārdoti 1,7 miljardu ASV dolāru apmērā, bet – tieši vinila plates ienesušas 1,2 miljardus. Līdzīgi ir arī Vācijā, Japānā un Dienvidkorejā, kur vinila plates svin savu uzvaras gājienu, vēstīja vietne "Kursors".

Jāpiemin, ka vinila plates pašas par sevi ir dārgas, bet to atskaņošanas iekārtas pieejamas par visai demokrātiskām cenām. Ir pat vinila plašu atskaņotāji ar USB.

9. "Disney" prezentē "īstu" gaismas zobenu!

Šī gada SXSW ("South by Southwest") konferencē viens spilgtākajiem brīžiem bija, kad "Disneja" parka, pieredzes un produktu grupas priekšsēdētājs Džošs Damaro uz skatuves nodemonstrēja "Disney" izstrādāto gaismas zobenu, kāds redzēts "Zvaigžņu karu" filmās. Pēc darba sešu gadu garumā "Disney" prezentēja gaismas zobenu, kas pārsteidzoši precīzi attēlo ikonisko filmas ieroci.

Ja esat "Zvaigžņu karu" fans, iespējams, jums ir kādreiz piederējis plastmasas kvēlojošs gaismas zobens. Nu šī iztēle un sapņi piepildīsies "Disneja" atpūtas un izklaides kūrortā "Galactic Starcruiser" ASV, kur jaunais gaismas zobens tiks pielietots. Diemžēl gaismas zobens nav pieejams iegādei un apmeklētāju lietošanai.

Kā "Disnejam" izdevās izveidot šādu dizainu? Process, protams, ir sarežģīts, taču pamatā ierīce ietver divus garus plastmasas puscilindrus, un šie divi asmeņu korpusa elementi ir velmēti perpendikulāri to garumam, kas rada kompaktus maza tilpuma materiāla cilindrus, ko var nodrošināt uz spoļu pāra rokturī. Lai pagarinātu asmeni, rokturī esošais motors atritina asmens korpusa elementus no spolēm. Zobena apgaismojums tiek panākts ar elastīgu gaismas avotu sloksni.

10. Pārstāvi Latviju kā e-futbola izlases spēlētājs!

Sākusies reģistrācija Latvijas e-futbola izlasei, kas piedalīsies vienā no prestižākajiem videospēles Starptautiskās Futbola federācijas (FIFA) turnīriem visā pasaulē – "FIFAe Nations Cup 2023". E-futbola izlasi kompelktē "Goexanimo" videospēļu klubs sadarbībā ar Latvijas Futbola federāciju, FIFA un "Philips".

E-futbola izlases spēlētāju atlases turnīrā sevi pierādīt aicināts ikviens Latvijas iedzīvotājs, kuram pieder "Playstation" spēļu konsole. Dalība turnīros ir bez maksas. Sacensību ietvaros noskaidrosies ne vien meistarīgākie e-futbolisti, no kuriem pēcāk tiks veidots izlases sastāvs, bet arī tas e-sportists, kuram uzticēs godu kļūt par Latvijas izlases kapteini.

Latvija iepriekš finālos nav tikusi pārstāvēta.

Latvijas e-futbola izlase dalību "FIFAe Nations Cup 2023" turnīrā sāks no "Online Qualifiers" posma, kas norisināsies aprīlī. Veiksmīgi pārvarot šo posmu, tālāk cīņa turpināsies arī "Playoffs" etapos, kas savukārt notiks maijā. Par "FIFAe Nations Cup 2023" galveno turnīru – norises vieta un datumi vēl nav publiski paziņoti.

Sekot līdzi mūsu izlases gaitām varēs jau sākot no e-futbola izlases spēlētāju atlases turnīra. Tiešraides varēs vērot "Goexanimo" "YouTube" un "Twitch" kanālos. Informāciju par izlases spēlētāju atlases turnīru noteikti meklējiet "Goexanimo" mājaslapā. Pieteikšanās noritēs līdz 25. martam. Labākajam spēlētājam tiks piešķirta prestižā "eTrophy" balva no FIFA.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti