4. studija

Kā pēc iznākšanas no cietuma atgriezties darba tirgū un noīrēt dzīvokli?

4. studija

Kāpēc no Tallinas ielas Rīgā pazuduši stabiņi?

Vai Mežaparka iedzīvotājiem izdosies atcelt daudzstāvu mājas būvniecību?

Mežaparka iedzīvotāji nav mierā ar zaļās zonas apbūvi; uzsākta tiesvedība

Rīgā gandrīz katrā rajonā tiek celtas jaunas mājas, tostarp arī tādās vietās, kur iepriekš ir bijusi zaļā zona, pastaigu un atpūtas vietas. Diezgan vērienīga būvniecība notiek arī Mežaparkā, kur vietējie iedzīvotāji, vēloties nosargāt savu zaļo zonu, pat ierosinājuši tiesvedību, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Mežaparks tiek uzskatīts par vienu no galvaspilsētas zaļākajām vietām, tomēr vietējie uztraukušies, ka zaļās zonas šeit paliek aizvien mazāk. Mežaparka iedzīvotāja Inta raidījumam "4. studija" pastāstīja, ka pirmā informācija par plānoto piecstāvu ēkas būvniecību saņemta 2021. gada decembrī.

"Tolaik tie bija 34 koki, kas faktiski traucē šīs dzīvojamās ēkas izbūvei," norādīja Inta. "Šeit vēsturiski ir saglabājusies melnalkšņu audze, un cauri šim īpašumam un blakus esošajam īpašumam, teiksim, nevis plūst, bet ir senās Mailes upītes gultne."

Teritorijā konstatēti dižkoki un aizsargājami kukaiņi

Tolaik iesaistījusies arī Dabas aizsardzības pārvalde (DAP), kura kopā ar ekspertiem izpētījusi kokus. Konstatēti dižkoki un aizsargājamie kukaiņi no Sarkanās grāmatas – lapkoku praulgrauzis un spožā skudra.

"Notika sarakste par šo projektu. Sākotnēji mēs to noraidījām, jo mēs norādījām, ka ir jāievēro šo dižkoku vainagu projekcijas, šis attālums plus 10 metru aizsardzības zona," skaidroja DAP Pierīgas reģionālās administrācijas direktore Meldra Priedēna.

Projekts mainīts par labu dižkokiem un aizsargājamajiem kukaiņiem, tomēr, neskatoties uz iebildumiem, daļā no teritorijas Rīgas dome būvniecībai devusi zaļo gaismu.  

Projektu realizē uzņēmums AS "Pillar Capital", un tā mārketinga un komunikācijas vadītājs Artūrs Eglītis norādīja: "Emocionāli ir saprotams, ka brīdī, kad parādās kāda jaunbūve, tas vienmēr raisa kaut kādu nepatiku vai tamlīdzīgi, bet "Pillars" strādā, rūpējoties par katru detaļu. Pirmkārt, lielākie koki un lielākā daļa koku šajā teritorijā paliks, tas viss ir saskaņots ar Rīgas domi. Lielākie koki tur noteikti būs ar visu lapotni, un mēs ievērojam katru mazāko detaļu, lai tas tiešām tā būtu."

Tāpat uzņēmuma pārstāvis uzsvēra, ka projekts ir ļoti rūpīgi uzraudzīts gan no Rīgas domes, gan piesaistīto ekspertu puses, un tiekot darīts viss iespējamais, lai koki paliktu. "Mēs arī esam ieinteresēti, lai tie tur būtu, jo tas, protams, veido vidi," sacīja Eglītis.

Tomēr vietējie ir nobažījušies, ka dižkoki pēc vērienīgās būvniecības varētu arī neizdzīvot.

Mežaparka attīstības biedrības valdes priekšsēdētājs Kaspars Gailītis norādīja: "Turpmākie augšanas apstākļi tik lielas būvniecības dēļ ir stipri apšaubāmi. Mēs tepat Mežaparkā novērojam gadījumus, kad divu gadu laikā tie koki iet bojā, jo pilnībā izmainījušies augšanas apstākļi."

Vietējie grib saglābt upīti

Vietējie arī bažījas par to, ka Mailes upes posms tiks aizbūvēts ar autostāvvietām, lai gan Rīgas teritoriālajā plānojumā esot paredzēta upītes posma atjaunošana.

"Mums izraisījās diskusija ar būvētāju par to, vai ir aizsargjosla šai upītei vai tas nav, jo visiem virszemes ūdens objektiem ir 10 metru aizsargjosla un paredzētā būvniecība ietiecas šajā aizsargjoslā," skaidroja Gailītis.

Tomēr AS "Pillar Capital" pārstāvis iebilda, ka par Mailes upīti nosaukts "pavisam neliela mēroga grāvis", un norādīja, ka, atjaunojot upi, pastāvētu risks, ka neizdzīvotu lielie melnalkšņi.

"Mēs izdarīsim visu maksimumu, lai šī vide būtu smuka, labiekārtota ar visiem kokiem," teica Eglītis.

Iedzīvotāji bažīgi par auto plūsmas intensitāti

Būvniekiem savi argumenti, vietējiem – savi. Turklāt bažas rada arī tas, kā notiks jauno iemītnieku pārvietošanās ar auto visšaurākajās ieliņās privātmāju rajonā.

"Lai tiktu uz šo plānoto piecstāvu ēku, ir jābrauc cauri privātmāju dzīvojamam rajonam, un, ja šajā ēkā ir plānoti 35 dzīvokļi, tad iedomājieties, kas par auto plūsmu!" pauda Inta. "Mašīnas šeit kursēs ikdienā pa šaurām, mazām privātmāju teritorijas ieliņām, kurām nav gājēju ietves."

Savukārt būvnieks sola palielināt autostāvvietu skaitu, atvēlot šim mērķim zemesgabalu.

"Tā stāvvieta būs nedaudz tālāk, un mūsu zemesgabals tam tiek atdots. Papildus tam mēs būvēsim asfalta ceļu ar drenāžu, lietus ūdeņu savākšanu, kas uzlabos, nevis pasliktinās situāciju šajā teritorijā," apgalvoja Eglītis.

Taču iedzīvotājiem ir iebildumi pret autostāvvietu novietojumu.

Uzsākta tiesvedība

Vietējie ir nolēmuši cīnīties un iet līdz galam. Šobrīd norit tiesvedības process par būvatļaujas izsniegšanu.

Uz jautājumu, vai tiešām šī vieta ir piemērota daudzīvokļu mājas celšanai, raidījums "4. studija" no Rīgas domes saņēma lakonisku atbildi:

"Ņemot vērā, ka šobrīd ir aktīvs tiesvedības process, plašākus komentārus nebūtu korekti sniegt."

Celtniecības iecere uz papīra atbilst tam, ko pieprasījusi DAP, tāpēc viņiem nav iemesla šo būvniecību apstrīdēt. "Ģenerālplānā jau ir uzlikti visi koki ar visām aizsargjoslām, ko mēs arī pieprasījām," apstiprināja DAP pārstāve Priedēna.

Kā uzsvēra Mežaparka attīstības biedrības valdes priekšsēdētājs, "mēs neesam pret būvniecību, bet mēs daudz labāk redzētu šo teritoriju saglabātu cilvēkiem atpūtai", jo zaļās teritorijas apkaimē dramatiski sarūk, bet asfaltētu laukumu īpatsvars pieaug. Projekta apstrīdētāji ir satraukušies, ka klusais Mežaparks lēnām pārvēršas par Rīgas guļamrajonu. Tikmēr tiesvedība turpinās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti