Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

Sporta studija

Naivais jautājums: Vai Pasaules rallija čempionāts (WRC) zaudē prestižu?

Edgars Zicāns: Vai Latviju gaida garlaicīga pasaules rallija čempionāta viesošanās?

Pēc astoņiem mēnešiem Latvijā pirmo reizi notiks pasaules rallija čempionāta (WRC) posms. Autosporta piekritēji to gaidījuši gadiem. Nezinātājam, ceļojot pa Kurzemi, vērojot ātri braucošas mašīnas un sagremojot gaisā uzrautos putekļus, visticamāk, augstākā līmeņa autorallija sacīkšu debija Latvijā būs tīri baudāms pasākums. Taču tas nemaina to, ka WRC ir kļuvis vienmuļš, reizēm pat – neintriģējošs.

Trīs spēlētāji ar krasi atšķirīgām kārtīm

Tie, kas WRC seko līdzi visas sezonas garumā, zina, ka konkurence čempionātā ir niecīga. Ja vērtē padziļināti, tad varētu teikt, ka WRC rezultāti vismaz sezonas griezumā kļuvuši paredzami. 

Čempionāta prestižākajā un ātrākajā "Rally1" klasē sacenšas trīs rūpnīcu komandas – "Toyota Gazoo Racing", "Hyundai Shell Mobis", "M-Sport Ford". Šie ražotāji pagaidām ir vienīgie, kas finansiāli spēj nodrošināt vairākas ekipāžas ar jaunākās paaudzes hibrīda dzinēja spēkratiem. Taču arī starp šiem trim spēlētājiem ir krasas atšķirības spējās un prasmēs. 

"Toyota Gazoo Racing" ir galvas tiesu pārāka komanda pār pārējām. Pēdējo sešu gadu laikā japāņu ražotājs četras reizes izcīnījis labākās komandas godu. 

Japāņu ražotāja sagatavotā "Toyota Yaris" mašīna rallija aprindās jau pāris gadus saukta par uzticamāko. Tā ir otrā uzvarām bagātākā – ar dažādām "Yaris" modeļa versijām uzvara izcīnīta 41 WRC posmā. 

Vairāk panākumu (43) līdz šim izdevies sasniegt tikai ar "Volkswagen Polo R WRC", kurš vairs neiziet uz starta. Gaidāms, ka "Toyota" šo rekordu pārspēs. 

"Toyota Gazoo Racing" pilota Kalles Rovanperas ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posmā.
"Toyota Gazoo Racing" pilota Kalles Rovanperas ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posmā.

Kopš 2022. gada sezonas, kad WRC sākās hibrīdauto ēra, arī braucēji no konkurentu komandām nav slēpuši, norādot – "Toyota" ir pārliecinoši ātrākā automašīna. 

Līdz ar to pārējām komandām atliek cerēt uz "Toyota Gazoo Racing" pilotu neveiksmēm, lai izslēgtu tehnikas pārsvaru. 

Tomēr arī šajā ziņā japāņu ražotājs ir nodrošinājies. Komandas līderis ir jaunais somu talants Kalle Rovanpera. 23 gadu vecumā viņš ir divkārtējs pasaules čempions. Rovanpera apliecinājis, ka spēj braukt ļoti ātri gan sarežģītos un neizdevīgos ceļa apstākļos, gan augstas spriedzes situācijās. Viņš īsā laikā ierindojis sevi starp visu laiku labākajiem rallistiem pasaulē, ar savu trofeju skapi pat apkaunojot citus, krietni pieredzējušākus braucējus, kas ir viņa galvenie šā brīža konkurenti. 

Bez Rovanperas "Toyota" vienība savu braucēju sastāvu nostiprinājusi ar allaž uzticamo britu Elfinu Evansu, kurš varbūt vienmēr nesasniedz individuāli augstus rezultātus sezonā, bet noteikti palīdz krāt vērtīgus punktus ražotāju ieskaitē. Tāpat "Toyota" spēkratu ik pa laikam stūrē leģendārais Sebastjens Ožjē, kura titulētā karjera kalpojusi par pamatu tam, ka viņa balsij šajā sporta veidā ir autoritāte. 

Jaunu braucēju pievilināšana nevedas

Tieši Ožjē tuvāk pastāvīgās karjeras beigām un pēcāk nav taupījis skarbus vārdus WRC – piemēram, gan pārmetot čempionāta riepu piegādātājam "Pirelli" par regulāri plīstošajām riepām, gan norādot, ka rallija pārbraucienu plānošanā nepieciešama jauna pieeja. Ožjē uzskata, ka čempionātu nepieciešams "pārskatīt, jo WRC nevienu vairs neinteresē".

Taču viena no būtiskākajām problēmām čempionātā ir un paliek konkurences trūkums. Tikai trīs vai četri no parasti aptuveni deviņiem startējošiem pilotiem ir līdzīgi konkurenti, bet sīvākus sacensību finišus var redzēt retāk.

Lai arī viens no hibrīdauto ēras mērķiem bija pievilināt jaunas komandas un braucējus čempionātam, divu sezonu laikā tas nav izdevies.

Ota Tanaka ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posmā.
Ota Tanaka ekipāža 2023. gada Igaunijas WRC posmā.

Pastarīte "M-Sport Ford" šosezon nav spējusi tikt galā ar tehnikas problēmām, un rezultātā zaudēja igauņa braucēja Ota Tanaka uzticību. Viņš pēc gada prombūtnes nākamsezon atgriezīsies "Hyundai Shell Mobis" vienībā cerībā, ka viņu vairākkārt nepievils auto dzinējs. No otra "Ford" pilota Pjēra-Luī Lubē un citiem iespējamajiem, kurus nākamgad varētu piesaistīt no zemākām ieskaitēm, nav pārliecības, ka aiz "Ford Puma" auto stūres tuvākajos gados tiks izaudzināti nākamie pasaules čempioni. 

Cerības uz konkurences atgriešanos ir "Hyundai Shell Mobis" komandas rokās, kurai ar atkal atsvaidzinātu sastāvu nāksies beidzot tikt galā ar braucēju personiskajām domstarpībām, lai sasniegtu kāroto triumfu. 

Vai Latvija piešķils dzirskti?

Tomēr šis buksējošais čempionāts pirmo reizi vēsturē brauks uz Latviju. Un tas ir visnotaļ aizraujoši. Nākamā gada jūlijā no Rīgas līdz pat Liepājai Kurzemi pierūcinās ātrākie rallija vāģi pasaulē. 

Daudziem autosporta piekritējiem šis notikums būs sapņu piepildījums. Sporta līdzjutēji varēs priecāties par kārtējo augstākās raudzes pasākumu Latvijā. Bet pašvaldības un valsts balsts budžets, cerams, varēs uzgavilēt par vairāku tūkstošu ārvalstu līdzjutēju atvesto

Nākamā gada WRC kalendārā nav iekļauts Igaunijas posms, kura rīkotāji pēdējos trīs gados izpelnījušies starptautisku atzinību. Lēmums kalendārā neiekļaut Igauniju lika neizpratnē kasīt galvu vairākiem čempionāta braucējiem. Beļģu braucējs Nevils apšaubījis Latvijas rīkotājprasmes. Savukārt igauņu pilots Tanaks aizvainojumā lēmumu kalendārā neiekļaut Igaunijas ralliju nosauca par "ļoti stulbu".

Neskatoties uz negācijām pašā startā, Latvija pēc dažiem mēnešiem ierakstīs savu vārdu autosporta lielvalstu sarakstā. Organizatora "RA Events" komanda jau vairāku gadu garumā pierādījusi spēju sarīkot motoru sporta pasākumus pēc augstākās kvalitātes standartiem, rīkojot Eiropas rallija čempionāta, Eiropas un pasaules rallijkrosa čempionāta un arī pasaules spīdveja čempionāta posmus.

Būs aizraujoši vērot, kā debitantei Latvijai izdosies piešķilt jaunu dzirksteli WRC un aizpūst šaubu mākoņus. Jo, kā teicis sacensību rīkotājs Raimonds Strokšs: "Rallija draugi, atpakaļceļa mums vairs nav."

Kas noticis 2023. gada WRC sezonā

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti