Vēl pirms gadiem desmit cilvēki ar lielu interesi lūkojās uz šodien jau pilsētas ielās ierastajiem elektroautomobīļiem, bet šodien kupls interesentu pulks steidza savām acīm ieraudzīt un pat izmēģināt bezpilota autobusu.
“Ļoti patīkami, klusu un mierīgi,” saka jelgavniece Zaiga. Viņa gan padomātu, vai izmantotu bezpilota autobusu, ja tas piedalītos aktīvajā satiksmē, “tur tā sajūta varētu būt savādāka”.
Mazais autobuss, kurā ir sešas pasažieru sēdvietas un vēl tikpat daudz stāvvietu, ar šofera vietu nemaz nav aprīkots. Tā vietā situāciju uz ceļa uzmana sensoru acis, bet, lai nerastos psiholoģiskais diskomforts, braucienā, kurš ilgst apmēram piecas minūtes, līdzi dodas pavadonis.
“Tehnoloģiski lēni viņš iet, bet sajūtas ir pa pirmo zorti. Tur priekšā cilvēki gāja, tad viņš tā piebremzēja, bet pārsvarā ļoti labi,” stāstīja jelgavnieks Normunds, atzīstot, ka gribētu tādu redzēt uz ielām.
Pasta salā Jelgavā nākotnes auto kursē maršrutā Tējas namiņš - peldvieta, un tā vidējais ātrums ir apmēram 12 kilometri stundā. Autobuss gan varot attīstīt arī 40 kilometrus stundā.
Valstīs, kur tādi jau darbojas, viens no uzdevumiem esot izvest cilvēkus līdz lielākai šosejai, kur kursē sabiedriskais transports, tomēr pie mums tas īsti nebūtu iespējams, un ne tikai tāpēc, ka likumdošana nepieļauj satiksmes plūsmā bezpilota auto.
Zemgales plānošanas reģiona projekta vadītājs Raitis Madžulis skaidroja – piemēram, autobuss atpazīst tādu gulošo policistu, uzkalniņu kādu. “Protams, ja tur būs tāda asa bedre, kādas ir mūsu ielās, tam tas nepatiks. Viņš ieprogrammēts tā, ka viņš vienkārši apstāsies,” stāstīja Madžulis.
Lai gan, visticamāk, nākotnē šādi busiņi kļūs par mūsu ikdienu, pagaidām pašvaldības vēl tik tālus sapņus nesapņo.
Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Jurijs Strods (Nacionālā apvienība) norādīja, ka “pirmais un svarīgākais vienmēr ir iepazīties un pēc tam veikt virkni lietas, kas saucās tehniski ekonomiskais pamatojums. Un pēc tam jau redzēs, bet vienā citā projektā mēs bezizmešu autobusus iegādāsimies, tā kā uz to pusi jau kaut kas ir”.
Bezpilota autobuss ES finansētā projektā interesentus Jelgavā vizinās divas nedēļas, bet pēc tam ar to varēs iepazīties aizkrauklieši.