Ministrija paziņojumā medijiem skaidroja, ka PVN ir harmonizēts nodoklis Eiropas Savienībā (ES), tādējādi noteikumus par PVN likmēm regulē ES līmenī un dalībvalstīm nav tiesību ieviest tādas PVN likmes preču piegādēm vai pakalpojumu sniegšanai, kas netiek konkrēti atrunātas tā sauktajā PVN direktīvā. Lai gan pašreizējie PVN noteikumi ļauj daļēji samazināt Covid-19 vakcīnu un testu izmaksas, tie neļauj piemērot PVN 0 procentu likmi šādām vakcīnām un ar tām cieši saistītiem pakalpojumiem. Tāpat tie neļauj piemērot PVN samazinātu vai PVN 0 procentu likmi “in vitro” diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, tai skaitā ar tām cieši saistītiem pakalpojumiem.
Lai dalībvalstis varētu ieviest atbilstošas PVN samazinātās likmes un samazināt medicīniskās aprūpes izmaksas, tādējādi to padarot pieejamāku iedzīvotājiem, Eiropas Komisija piedāvāja grozīt PVN direktīvu attiecībā uz pagaidu pasākumiem saistībā ar PVN Covid-19 vakcīnām un Covid-19 “in vitro” diagnostikas medicīniskajām ierīcēm. Šā gada 11. decembrī ir publicēta attiecīgie grozījumi attiecībā uz pagaidu pasākumiem saistībā ar PVN, kas piemērojams Covid-19 vakcīnām un “in vitro” diagnostikas medicīniskajām ierīcēm.
Šī direktīva paredz dalībvalstu izvēles iespēju uz laiku līdz 2022. gada 31. decembrim, noteikt:
- PVN 0 procentu likmi Covid-19 vakcīnu un Covid-19 “in vitro” diagnostikas medicīnisko ierīču piegādei un ar šādām vakcīnām un ierīcēm cieši saistītiem pakalpojumiem;
- PVN samazināto likmi Covid-19 “in vitro” diagnostikas medicīnisko ierīču piegādei un ar šīm ierīcēm cieši saistītiem pakalpojumiem.
Latvijā vakcīnām jau šobrīd ir piemērojama PVN samazinātā likme 12% apmērā. Lai sasniegtu mērķi samazināt medicīniskās aprūpes izmaksas un padarīt Covid-19 vakcīnas pieejamākas iedzīvotājiem, ar grozījumiem PVN likumā tiek rosināts izmantot iespēju ieviest PVN 0 procentu likmi gan Covid-19 vakcīnām, gan Covid-19 “in vitro” diagnostikas medicīniskajām ierīcēm, gan pakalpojumiem, kas cieši saistīti ar šīm vakcīnām un ierīcēm.
FM norādīja, ka, ņemot vērā ar Covid-19 pandēmiju saistītās situācijas steidzamību, iepriekš minētā direktīva ir jāpārņem Latvijā pēc iespējas ātrāk un atbilstošāk Latvijas situācijai. Tādējādi savlaicīgi tiktu nodrošināta piekļuve Covid-19 vakcīnu un Covid-19 “in vitro” diagnostikas medicīnisko ierīču piegādēm par samērīgākām izmaksām.
Par grozījumiem likumā vēl lems Saeima.
KONTEKSTS:
Covid-19 uzliesmojuma laikā pavasarī Latvijā bija izsludināta ārkārtējā situācija jaunā koronavīrusa ierobežošanai. Situācija vasarā bija stabila, bet septembra beigās saslimstība strauji pieauga. Valdība atkārtoti noteica ārkārtējo situāciju, kuras laikā bija stingrāki ierobežojumi. Par spīti tam saslimstība ar Covid-19 nebeidza pieaugt.
Valdība 1. decembrī lēma pagarināt ārkārtējo situāciju līdz 11. janvārim. Ierobežojumi ir tikpat stingri kā pavasarī – jāievēro “2+2” princips. Tas nozīmē, ka tikties drīkst tikai divi cilvēki no dažādām mājsaimniecībām, ievērojot divu metru distanci.