“Visbūtiskākā atziņa – kultūra cilvēkiem tieši šajā laikā bija un ir nepieciešama kā vēl nekad, lai mēs nekļūtu līdzīgi tiem objektiem, ap ko tagad intensīvi čubināmies dārzos,” uzsver “Klasikas” direktore Gunda Vaivode.
“Esam ļoti priecīgi, ka šie koncerti, kas skanējuši gan “Klasikas” ēterā, gan videotiešraidēs mūsu "Facebook lapā" un sabiedrisko mediju portālā LSM.lv, bet vēlāk izvietoti “Klasikas” digitālajā koncertzālē tīmekļa vietnē "Youtube", guvuši milzumplašu klausītāju atsaucību gan Latvijā, gan citviet pasaulē.”
Zīmīgi, ka cikla pirmais koncerts, kurā, Gundas Vaivodes uzrunāts, ar Dailes teātra simtgadei veltītu soloprogrammu uzstājās Maestro Raimonds Pauls, izskanēja Otrajās Lieldienās – brīdī, kad valstī valdošās ārkārtējās situācijas dēļ nenotika neviens dzīvais koncerts, tādējādi raisot labvēlīgu ažiotāžu klausītājos un plašsaziņas līdzekļos, izpelnoties nomināciju sabiedrisko mediju balvai “Kilograms kultūras” un lepojoties ar rekordlielu sasniegto auditoriju “Klasikas” "Facebook" lapā – kopumā 135 252 lietotāji.
“Lieliski tīmekļa statistikas rādītāji ir arī pārējiem šī cikla koncertiem, un kur nu vēl tie daudzie tūkstoši klausītāju, kas “Klasiku” bauda lineārajā ēterā un kuru mīlestību un uzticību šajā laikā izjūtam jo spēcīgi, saņemot gan sajūsmas pilnus zvanus, gan uzmundrinošus e-pastus.
Bet patiesībā mēs savu profilu neesam mainījuši, vienīgi intensificējuši, par ko milzīgs paldies šī cikla producentei Annai Veismanei,” atzīmē “Klasikas” direktore.
“Koncerti, kuros spēlē tikai viens vai divi mūziķi, bija vienīgā alternatīva, kā ārkārtējās situācijas apstākļos iespējams muzicēt, ievērojot nepieciešamo distancēšanos,” cikla “Viens pats studijā” idejas dzimšanu atceras koncertu producente Anna Veismane.
Viņa arī norāda – visi iepriekš plānotie pavasara koncerti valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas dēļ tikuši atcelti vai pārcelti, tāpēc viss bijis jāpārplāno no jauna:
“Šobrīd Latvijas Radio ir piemērota infrastruktūra, lai ne tikai pārraidītu izcilu skaņu, bet arī nodrošinātu augstvērtīgu video tiešraides kvalitāti –
bija skaidrs, ka koncertiem jānotiek bez publikas un studijā būs tikai mākslinieks un koncerta vadītājs, bet attālināti strādās tehniskā komanda, kas ļoti rūpīgi sekojusi visām obligātajām higiēnas prasībām.
Liels paldies skaņu režisoriem Modrim Bērziņam, Varim Kurmiņam un Normundam Slavam, skaņu inženieriem Augustīnam Dellem, Ivo Tauriņam un Pāvelam Mališkinam, video režisoriem Mikam Jeluškinam un Markam Dmitrukam, video operatoriem Rebekai Rozentālei un Danielam Joffem – viņi ir ļoti atbildīga un uzticama komanda, uz kuru var paļauties arī ārkārtas apstākļos. Tāpēc arī šajā laikā esam spējuši turpināt labi iesākto studijas koncertu tradīciju. Sirsnīgs paldies arī Valsts kultūrkapiāla fondam, kas šajā laikā reaģējis ļoti elastīgi, ļaujot variēt koncertu programmas un datumus. Daļu no pavasarī plānotajiem koncertiem – piemēram, pianista Daumanta Liepiņa un vijolnieka Jevgēņija Čepovecka, tāpat arī džeza dziedātājas Lauras Polences iznācienu – īstenosim rudenī.”
Cikla “Viens pats studijā” uzmanības centrā lielākoties bijuši pianisti.
“Par koncertsērijas lokomotīvi kļuva “Klasikas” direktores Gundas Vaivodes rosinātā ideja ciklu atklāt ar Maestro Raimonda Paula solokoncertu – veltījumu Dailes teātra simtgadei. Ārkārtīgi lielā klausītāju atsaucība mudināja neapstāties un koncertus rīkot katru pirmdienu,” stāsta Veismane,
kura pēc aizvadītajiem deviņiem koncertiem novērojusi: “Mākslinieki atzīst, ka klausītāju klātbūtnes viņiem ļoti pietrūkst. Tomēr iespēja muzicēt Latvijas Radio, kas nodrošina lielisku skaņas un vizuālo kvalitāti, iedvesmojusi un atbalstījusi gan pašus māksliniekus, gan snieguši klausītājiem tik nepieciešamo kultūras saikni. Pārsteidzoši, cik dažādi katram pianistam skan klavieres, cik atšķirīga noskaņa ir katrā koncertā – par to paldies profesionālajiem un reizē iejūtīgajiem Latvijas Radio 3 “Klasika” programmu vadītājiem.”
Divu mēnešu laikā cikla “Viens pats studijā” ietvaros kopumā būs izskanējuši desmit koncerti: Latvijas Radio koncertstudijā uzstājušies pianisti Agnese Egliņa, Edgars Cīrulis (kopā ar mākslinieci Kristīni Kutepovu), Vestards Šimkus, Reinis Zariņš un Ventis Zilberts, kā arī Londonā mītošie mūziķi – dziedātājs Pauls Putniņš un pianiste Diāna Ketlere, kurus ārkārtas situācija atvedusi uz Latviju.
Savukārt tiešraidē no Rīgas Doma baznīcas pirmo reizi ne tikai dzirdējām, bet arī vērojām ērģelniekus Vitu Kalnciemu un Aigaru Reini.
Savukārt 15. jūnijā pulksten 18.00 baudīsim cikla "Viens pats studijā" desmito koncertu, kurā uzstāsies klarnetists Egīls Šēfers un pianists Toms Ostrovskis.
Koncertu Latvijas Radio 1. studijā vadīs Dāvis Eņģelis; tiešraidē to varēs klausīties “Klasikas” ēterā, bet skatīties – “Klasikas” Facebook lapā un sabiedrisko mediju portālā LSM.lv.
Koncertu, kuru paši mūziķi tiecas dēvēt par sonāšu vakaru, Egīls Šēfers ieskicē šādi: “Ar Tomu kopā muzicējam nu jau vairāk nekā divdesmit gadu garumā, un nav daudz darbu klarnetes zelta repertuārā, kam neesam pieskārušies. Izvēlējāmies divus darbus, kas pēdējo reizi spēlēti ļoti sen un pie kuriem gribētu atgriezties atkal – notraust vecos interpretācijas putekļus un ieraudzīt tos no svaiga skatu punkta.
No jauna iestudējot Fransisa Pulenka Sonāti klarnetei un klavierēm op. 184 un Viktora Babina valšu variācijas “Hilendeilas valši”, redzam, kā esam auguši, brieduši un kā mainījušies – uz labu!
Tāpat putekļus trausīsim no Imanta Zemzara Sonātes angļu ragam un klavierēm partitūras – šī darba versiju klarnetei komponists iespieda padusē pēc mūsu kopējā koncerta Spīķeros nu jau pirms gadiem septiņiem. Līdz tai tā arī nebijām tikuši. Šis dīkstāves periods, šķiet, nav bez sava labuma – nu darbs piedzīvos pirmatskaņojumu radio ēterā. To, vai komponistam patiks, redzēsim. Galvenais, lai tas uzrunātu klausītājus.
Arī Džozefa Horovica Sonatīni klarnetei un klavierēm līdz šim neesam spēlējuši. Toms pēdējā laikā aizrāvies ar džeza ritmiem un šis opuss, šķiet, viņam ir mīļākais darbs šajā programmā – dzīvespriecīga, aizrautīga, dinamiska un nebēdnīga.
Tā nu iznācis, ka visi darbi programmā ir lielās formas – bet ne tādēļ, ka klausītāju neesamība zālē mūziķim atņemtu satraukumu par nevietā izskanējušiem aplausiem vai sabojātu pauzi. Nē. Lielajās formās paustas lielas idejas. Šobrīd tās mums šķiet nozīmīgas.”