ĪSUMĀ:
- Aģitācijas periods ir no vēlēšanu izsludināšanas dienas līdz vēlēšanu dienai.
- Kamēr nav izlemts par Rīgas domes atlaišanu, aģitācijas periods nav sācies.
- Taču atsevišķi politiskie spēki jau sākuši reklamēties.
- Visaktīvāk reklamējas „Attīstībai/Par!”, kas mēra amatam virza Mārtiņu Staķi.
- Staķis brīnās, kāpēc citi politiskie spēki nav sākuši reklāmas kampaņu.
- KNAB: Reklāma pirms aģitācijas perioda nav nekas neparasts.
- Pirms aģitācijas perioda nepastāv tēriņu vai citi ierobežojumi.
- KNAB gan pārbaudīs partiju tēriņus arī pirms aģitācijas perioda.
Priekšvēlēšanu aģitācijas periods ir laiks no vēlēšanu izsludināšanas dienas līdz vēlēšanu dienai. Bet, kamēr Saeima nav lēmusi par galvaspilsētas domes atlaišanu, kad oficiāli sāksies vēlēšanu drudzis, pagaidām nav zināms.
Taču atsevišķi politiskie spēki jau sākuši reklamēties. Šobrīd visaktīvāk to dara partiju apvienība „Attīstībai/Par!”. Tā uz mēra krēslu virza Mārtiņu Staķi.
Intervijā Latvijas Radio Staķis sacīja, šoreiz priekšvēlēšanu kampaņu sākt pirms vēlēšanu perioda sākuma esot īpaši svarīgi, jo aģitācijas periods būs pārāk īss.
“Nevienam nav liegts sākt reklāmu ātrāk, un šajās vēlēšanās tas būtu pat vēlams, jo, kad sāksies aģitācijas perioda ierobežojumi, stāstīt par savu programmu un to, ko plāno izdarīt, būs daudz grūtāk,” skaidroja Staķis.
Staķis šādā rīcībā nesaskata neko neētisku un brīnās, ka tā nedara arī citas partijas, jo “šīs ir tik svarīgas vēlēšanas”. Viņš arī norādīja, ka patiesībā “Attīstībai/Par!” nebija pirmie – Rīgas mērs Oļegs Burovs reklāmas klipos novēlēja rīdziniekiem laimīgu jauno gadu, kas būtībā bija viņa partijas “Gods kalpot Rīgai” reklāma.
Priekšlaicīga reklamēšanās nenotiek pirmo reizi, komentēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļas vadītāja Amīlija Raituma.
“Noteikti mēs nevaram secināt, ka tas ir netipisks vai ārpuskārtas gadījums. Ir tādi precedenti bijuši, kad partija reklamējās, pirms sācies aģitācijas periods,” sacīja Raituma.
Raituma atgādināja, ka senāk priekšvēlēšanu aģitācijas periods bija deviņi mēneši. Tad eksperti, kontrolējošās iestādes un likumdevējs secināja, ka tas ir pārāk ilgs laiks un reklamēšanās laiku samazināja.
Protams, šajā laikā, kad priekšvēlēšanu periods nav sācies, nav nekādu aģitācijas ierobežojumu. Piemēram, tēriņu limita, kas priekšvēlēšanu laikā būs nedaudz lielāks par 170 000 eiro.
Aģitācijas laikā reklāma ir pareizi jānoformē, norādot, ka tā ir apmaksāta un kas par to maksā, savukārt medijiem jāpublisko politisko partiju reklāmu izcenojumi.
Kamēr aģitācija nav sākusies, ierobežojumi nepastāv.
Raituma gan uzsvēra, ka tēriņi, kas partijai radīsies saistībā ar patlaban izvietoto politisko reklāmu, būs jāatspoguļo gada pārskatā par 2020. gadu. Arī šīs izmaksas KNAB pārbaudīs.
KONTEKSTS:
Par iemeslu valdības lēmumam rosināt Rīgas domes atlaišanu kļuva atkritumu sāga, kura sākās, kad Rīgas dome nolēma uz nākamajiem 20 gadiem visu atkritumu apsaimniekošanu uzticēt vienam operatoram – vairāku uzņēmumu izveidotajai akciju sabiedrībai "Tīrīga". Taču Konkurences padome liedza "Tīrīgai" pagaidām sākt darbus Rīgā.
Taču februāra sākumā Rīgas domes priekšsēdētājs Oļegs Burovs ("Gods kalpot Rīgai" (GKR)) iepriekš vienojās ar opozīciju pārstāvošajiem politiskajiem spēkiem sasaukt trīs domes sēdes pēc kārtas un nenodrošināt tajās kvorumu. Pēc trim nenotikušām domes sēdēm Rīgas domi var atzīt par rīcībnespējīgu un lemt par tās atlaišanu. Pēc trīs nenotikušām sēdēm ministrs Juris Pūce ("Attīstībai/Par") rosinās papildināt Rīgas domes atlaišanas likumprojektu.
Paredzēts, ka Rīgas domes ārkārtas vēlēšanas notiks pēc diviem mēnešiem no dienas, kad stāsies spēkā likums par pašvaldības atlaišanu. Vēlēšanu izmaksas lēstas ap 1,5 miljoniem eiro.