Vecākiem par bērnu uzvedību
Palīgs vecākiem bērnu audzināšanas un uzvedības jautājumos:
Mēs rakstīsim par: Disciplinēšanas kļūdām; Ķermeņa valodu; Audzināšanas sekvencēm; Sodīšanu;
Sagatavotās tēmas:
Raidījumā “Ģimenes studija” notika saruna par bērnu disciplinēšanu un vecāku noteiktajām uzvedības robežām. Raidījuma klausītāja Inese dalījās ar saviem vērojumiem:
“Dzīvoju ārpus Latvijas, mums ir diezgan liela latviešu sabiedrība. Kad ir kāds kultūrpasākums – teātris, koncerts vai kāds cits –, vecāki parasti ierodas ar saviem bērniem, bet liela daļa latviešu izvairās apmeklēt šos pasākumus tieši bērnu nedisciplinētības dēļ – pasākuma laikā bērni staigā pa zāli, rada trokšņus, skraida, un tas ir traucējoši. Un tas rada dusmas uz vecākiem, kuri izliekas neredzam savus bērnus vai arī uzskata, ka tas ir normāli, jo viņi ir bērni.
Vienreiz viena mamma, kad es par to ierunājos, man saka – nu ja, tev jau nav mazu bērnu (man ir trīs bērni, bet jau pieauguši).
Kā lai reaģē šados gadījumos?”
Par bērna uzvedību pasākumos runājot, jānodala bērnu pasākumi un pieaugušo. Ja bērnu pasākumos mazo emocijas ir svarīgākais un pieaugušajiem bieži jāpārbauda savs tolerances līmenis, tad citādi ir pasākumos, kuri domāti pieaugušajiem.
Psihoterapeite Dace Vaišļa "Lsm.lv" pauž, ka vecāki izlemj, vai publiskais pasākums ir bērnam piemērots. Bērns ir jāradina apmeklēt publiskus pasākumus, bet vecākiem jāvērtē to garums, skaļums, piemērotība bērna vecumam, kā arī bērna spēja noturēt uzmanību.
“Tas nav labi – ļaut bērnam trakot stundām,” skaidro psiholoģe.
Bērnu skraidīšana, trokšņošana, lēkāšana šādos publiskos pieaugušo pasākumos ir ne tikai traucējoša citiem (šis aspekts bērnam jāskaidro), bet arī bērnam nemāca emocionālo kontroli un kairina bērna nervu sistēmu.
Pasākumos, kur vecākiem līdzi ir bērni, var novērot, ka daži bērni ir kopā ar vecākiem un neuzvedas nekontrolējami; svarīgākie vienmēr ir vecāki, un bērnu uzvedība būs tāda, kā to audzina vecāki, kādas ir viņu prasības.
Psiholoģe uzsver, ka bērns lieliski zina, kādi ir noteikumi katrā vietā, bet uzvedas tā, kā katrā vietā viņam atļauj vai neatļauj.
Tātad tā, kādi ir noteikumi. Bieži lielākajiem trakuļiem vecāki nemāca uzvedību. Ir arī vērojams, ka vecāki aiziet no pasākuma, ja bērns neprot valdīt savas emocijas un tas ir traucējoši pārējiem pasākuma apmeklētājiem.
“Uzvedības prasmes ir ne tikai sabiedrības normu ievērošana, bet arī emociju regulācijas treniņš. Jau no mazotnes bērnam jāmācās trenēt pacietību un iecietību. Ja to nedara, nav cerības, ka pusaudžu vecumā būs citādi,” šādu bērnu uzvedības modeli skaidro psiholoģe Dace Vaišļa.
Raksta pirmpublikācija LSM.lv notika 2019. gada 27. jūlijā.