Skolēnu skaits šogad mazāks nekā pirms 10 gadiem

Iesildīšanās pirms pamatīgām pārmaiņām – tā jauno mācību gadu raksturo izglītības ministrs Kārlis Šadurskis.  Lai arī jaunais mācību gads nu ir oficiāli sācies, astoņās Latvijas pašvaldībās, tostarp galvaspilsētā, vēl joprojām trūkst pedagogu.  Savukārt statistika liecina, ka skolēnu skaits ir ievērojami mazāks nekā pirms vairākiem gadiem.

Tas, cik skolēnu šogad uzsākuši skolas gaitas, būs precīzi zināms tikai tuvāko nedēļu laikā, bet pēc Izglītības ministrijas aplēsēm tādu varētu būt teju 214 500. No tiem dienas nodaļā, atskaitot neklātieni un vakarniekus, mācīsies aptuveni 204 000 skolēnu un teju 19 000 no viņiem uz skolu piektdien devās pirmo reizi.

Salīdzinājumā ar pagājušo gadu dienas nodaļas skolēnu skaits būtiski nav mainījies. Tiesa, ievērojamas izmaiņas redzamas, salīdzinot skolēnu skaitu pirms 10 gadiem – tas sarucis par aptuveni 18%. Dienas nodaļas skolu skaita samazinājums ir proporcionāli pat lielāks.

Salīdzinājumā ar pagājušo mācību gadu izmaiņas nav būtiskas, toties pamatīgs kritums kopš 2007./2008.mācību gada – kopumā par aptuveni 21%.

Tiesa, Izglītības ministrijas pasūtītajā pētījumā secināts – vidusskolu Latvijā ir vairāk nekā divas reizes vairāk, nekā būtu nepieciešams pie pašreizējā vidusskolēnu skaita, tāpēc plānota ievērojama skolu tīkla optimizācija, kas pozitīvi ietekmētu arī pedagogu atalgojumu.

Tās ir izmaiņas, uz kurām vēl jāpagaida, bet jau šajā mācību gadā sāks darboties jaunā pedagogu kvalitātes pakāpju piešķiršanas sistēma, kas, pēc izglītības ministra vārdiem, būs mazāk birokrātiska. Tiesa, jau esošās kvalitātes pakāpes skolotājiem vēl saglabāsies līdz to termiņa beigām. Tāpat nesen pieņemts lēmums, ka, sākot ar šo mācību gadu, 12. klases eksāmenus varēs kārtot vienīgi latviešu valodā. Līdzīgas izmaņas plānotas arī 9.klašu skolēniem, bet tās vēl pēc dažiem gadiem. Un, protams, daudz pārspriestā kompetenču izglītība – šajā mācību gadā simt pilotskolās uzsākta jaunā satura aprobācija.

“Šī starppriekšmetu saikne un prasme sadarboties ir daudz vairāk nepieciešama. Priekšmeti kā tādi paliks, tie būs sadalīti blokos, un katrā blokā būs jābūt ļoti ciešai sadarbībai. Un tā galvenā paradigmas maiņa ir tā, ka nevis skolotājs sniedz bērniem zināšanas, ko viņi iekaļ un tad atskaņo atpakaļ, bet skolotājs kopā ar skolēniem risina problēmas, kas izriet no reālās dzīves un novērojumiem, un tad meklē metodes un algoritmus to risināšanai,” stāstīja ministrs Kārlis Šadurskis (“Vienotība”).

“Mācīsimies strādāt darot, protams, būs viss nepieciešamais atbalsts no metodiskās puses, no satura puses, mācību līdzekļu izstrāde,” norādīja Šadurskis.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Jaunākie

Populārākie
Interesanti