Tiesībsargs: Dzīve Rēzeknes pensionāru sociālo pakalpojumu centrā ir pazemojoša

Rēzeknē esošajā Pensionāru sociālo pakalpojumu centrā novērota virkne pārkāpumu, pēc divu dienu klātienes vizītes secinājis Tiesībsarga birojs. Tiesībsargs Juris Jansons aicinājis pašvaldību un citas atbildīgās iestādes rīkoties, lai iemītniekiem nodrošinātu cilvēka cieņai atbilstošus apstākļus, informēja Tiesībsarga biroja pārstāvis Edgars Lākutis.

ĪSUMĀ:

  • Par Rēzeknes pensionāru sociālo pakalpojumu centru Tiesībsarga biroja kampaņas laikā saņemtas deviņas sūdzības.
  • Klientu istabas un sanitārās telpas ir neatbilstoši iekārtotas.
  • Istabās netiek nodrošināta privātās dzīves neaizskaramība.
  • Centrs nenodrošina klientiem higiēnas preces, kas pēc līguma ir iekļautas uzturēšanās maksā.
  • Klientiem ēdināšanas laikā nenodrošina atbalstu, nav pieejami visi nepieciešamie galda piederumi.
  • Tiesībsarga rekomendācijas centram jāizpilda līdz šī gada 1. oktobrim.

Tiesībsarga birojā norādīja, ka par Rēzeknes pensionāru sociālo pakalpojumu centru kampaņas "Dzīve pansionātā – kāda tā ir?" laikā saņemtas deviņas sūdzības.

Vizīti centrā Tiesībsarga birojs veicis kopā ar Labklājības ministrijas un Veselības inspekcijas pārstāvjiem.

Jansons secinājis, ka situācija Rēzeknē apliecina, ka steidzami jārod risinājums, kā celt aprūpētāju kvalifikāciju un arī atalgojumu, lai būtu iespējams piesaistīt zinošus un motivētus darbiniekus. 

Vizītes laikā konstatē virkni pārkāpumu

Vizītes laikā tiesībsargs secinājis, ka Rēzeknes pensionāru sociālo pakalpojumu centra klientu istabas, koplietošanas un sanitārās telpas ir pakalpojumam neatbilstošas, tostarp nav iekārtotas, ņemot vērā senioru un cilvēku ar funkcionālajiem traucējumiem individuālās vajadzības un drošību.

"Institūcijas koplietošanas telpās, gaiteņos un pat klientu istabās tika manīts no sienām krītošs apmetums. Arī vairākos gaiteņos grīdas segums un grīdas flīzes ir stipri bojātas, kas ne tikai apgrūtina klientu pārvietošanos, bet arī apdraud viņu un darbinieku drošību. Atsevišķas klientu istabas ir individualizētas un noformētas mājīgā gaisotnē, tai pašā laikā vairāku klientu istabas ir bezpersoniskas un tajās bija tikai gultas un naktsskapīši," norādījis Lākutis.

Tajās ir skumji dzīvot, jo vide it nemaz neatgādina mājas. Tādai sajūtai nebūtu jābūt pastāvīgajā dzīvesvietā."

Tāpat konstatēts arī pastaigu trūkums – pastaigās svaigā gaisā dodas tikai daži klienti no kopējā 194 klientu skaita. Tiesībsarga birojā norāda, ka tas liecina par institūcijas darbinieku nepietiekamu atbalstu ikdienas pastaigu nodrošināšanā. 

Tā kā klienti pārsvarā dzīvo divvietīgās un trīsvietīgās istabiņās, gandrīz visās klientu istabās netiek nodrošināta privātās dzīves neaizskaramība, secināts pēc pārbaudes. Īpaši problemātiska situācija novērota tā saucamajā "demences sektorā", kur ir izvietoti 48 klienti, kuriem ir nepieciešama diennakts aprūpe.

"Faktiski visi šajā sektorā izvietotie cilvēki atrodas savās istabās visu diennakti un ir spiesti visu laiku pavadīt, guļot blakus citiem istabas biedriem, un arī novērot, kā institūcijas darbinieki nodrošina ikdienas higiēnas aprūpi blakus gulošajiem," teikts tiesībsarga ziņojumā.

Secināts, ka vairākās klientu istabās sēdpodi ir novietoti bez jebkādiem norobežojošiem aizslietņiem.

Tiesībsarga birojā norāda, ka tas ir ne tikai cilvēka cieņu aizskaroši, bet arī no higiēnas viedokļa nepieņemami.

Arī autiņbiksītes klientiem ar funkcionāliem traucējumiem tiek mainītas bez jebkādu norobežojošu aizslietņu izmantošanas, kā rezultātā personīgās higiēnas procesus ikdienā ir spiesti novērot visi pārējie istabas kaimiņi. 

Institūcijas sanitārajās telpās nebija nodrošinātas arī nepieciešamās higiēnas preces, it īpaši – tualetes papīrs.

Pārbaudēs secināts, ka daudzi aprūpes centra klienti tualetes papīru pirkuši par saviem līdzekļiem, kā rezultātā netiek pildītas saistības, ka centra uzturēšanas maksā vienam klientam, kas sastāda 707 eiro mēnesī, tiek iekļautas arī visas paredzētās higiēnas preces, secinājis tiesībsargs.

Vizītes laikā atklāts, ka iestādes klienti netiek nodrošināti ar atbilstošiem galda piederumiem un pilnvērtīgu darbinieku atbalstu ēdināšanas laikā – netiek nodrošināta atbilstoša klientu pozicionēšana ēdināšanas procesa laikā.

Tāpat novērots, ka atsevišķi institūcijas darbinieki, veicot klientu ikdienas aprūpi, izturas pret viņiem necienīgi un rupji.

"Pat Tiesībsarga biroja pārstāvju klātbūtnē kāda no strādājošajām aprūpētājām uz klienta izteikto lūgumu pēc palīdzības nekautrējās būt rupja un necienīgi norādīja, ka viņai nav laika," norādījis Lākutis.

Tiesībsargs pēc rekomendāciju sniegšanas lūdzis iestādes administrāciju un tās darbu kontrolējošās un uzraugošās institūcijas – Rēzeknes valstspilsētas pašvaldību un Labklājības ministriju – veikt visas nepieciešamās darbības rekomendāciju ieviešanai.

Par rekomendāciju izpildi un plānotajām aktivitātēm atbildīgajām iestādēm tiesībsargs ir jāinformē līdz šī gada 1. oktobrim. 

KONTEKSTS:

Tiesībsarga birojs šī gada pavasarī uzsāka kampaņu "Dzīve pansionātā – kāda tā ir?".

Kopumā saņemtas 113 iedzīvotāju ziņas par 65 pansionātiem. Saņemta informācija par tādām tēmām kā saziņa ar tuviniekiem un apmeklējumiem, sadzīves apstākļiem un higiēnas nodrošināšanu, darbinieku attieksmi un bailēm sūdzēties, jēgpilnu aktivitāšu trūkumu un veselības aprūpes slikto kvalitāti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti