Piektais ātrums

"Vai velosipēdam jābūt Rīgas ielu karalim?" | Kristaps Škinčs

Piektais ātrums

Reivs Baznīcā? | TheRoom LIVE 2024

"Vai "Rīgas Satiksme" ir iebraukusi strupceļā?" | SPECIĀLIZLAIDUMS

Cepšanās vai pamatota kritika? Diskusija par «Rīgas satiksmes» jauno logo

"Rīgas satiksmes" jaunais logo jeb logotips radījis lielas diskusijas sociālo tīklu lietotāju un tostarp arī dizaineru lokā. Šādu rezonansi "Rīgas satiksme" negaidīja, Latvijas Radio 5 raidījumā "Piektais ātrums" atzina "Rīgas satiksmes" sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane, skaidrojot, ka jaunais logo izvēlēts, izvērtējot piedāvājuma cenu un ņemot vērā darbinieku viedokli. 

20. februārī tika izsūtīta preses relīze, kurā "Rīgas satiksme" ziņoja, ka ir mainījusi savu logo.

Zili dzelteni sarkanais gliemezītis nu pārtapis par zili zaļu līniju kopojumu. 

"Rīgas satiksme" jaunais logo
"Rīgas satiksme" jaunais logo

Aši pēc vēsts, ka "Rīgas satiksmei" ir jauns logo, cilvēki vietnē "X" steidzās izteikt skarbus komentārus par jauno identitāti. 

Līdzās komentāriem tapa arī "Instagram" profils veltīts logo glābšanai, kas sola, ka,

"ja ar mūsdienīgu piedāvājumu nenāca klajā "Rīgas satiksmes" izvēlētais uzņēmums, tad Latvijas iedzīvotāji to spēs".

Tomēr arī šī akcija neiztika bez kritikas, izceļot augstvērtības trūkumu "tik intīmā procesā, kas ir jaunas identitātes radīšana".

Kas logo padara par augstvērtīgu, kur ir robeža starp kritiku, spiedienu un nievāšanu, un vai šis "Rīgas satiksmes" logo ir uz palikšanu, diskutēja "Rīgas satiksmes" sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane, uzņēmuma "Adell" vadītājs Varis Lazo, "Kiwie Studio" mākslinieciskais vadītājs Saim un uzņēmuma "Associates, Partners et Sons" dizaina direktors Edgars Zvirzgdiņš.

Cena un piedāvājums

"Skatoties mūsu identitāti un esošo logo, mēs secinājām, ka mūsu stila grāmata nu jau kādus gadus piecus sešus nav atjaunota. Tās vienīgās krāsas, kas mums tur ir, ir dzeltens, zils un sarkans, bet pa šo laiku ir mainījušās gan dažādas lietas, ko piedāvājam klientiem, gan nākuši klāt zaļie autobusi, kas ikdienā pārvadā pasažierus, gan galu galā esošais logo ir plus mīnus 20 gadus kalpojis," stāstīja Bartaševiča-Feldmane.

"Rīgas satiksme" līdzšinējais logotips
"Rīgas satiksme" līdzšinējais logotips

Tāpēc "Rīgas satiksme" izsludināja atklātu tirgus izpēti, kuras rezultātā uz jauna logo veidošanu pieteicās vairāki pretendenti. Pieci uzņēmumi tika uzaicināti uz klātienes sarunām iesniegt savu redzējumu. 

"Sarunās bija vairāki mūsu darbinieki, kas pārstāvēja dažādas jomas, manuprāt, padsmit cilvēki, un šo sarunu rezultātā, vērtējot primāri arī cenu un piedāvājumu, mēs izvēlējāmies pretendentu, kura piedāvātā cena bija arī salīdzinoši saimnieciski izdevīgākā un lētākā, jo

mums kā kapitālsabiedrībai tas ir būtiski – izvēlēties pakalpojumu, kas tomēr ir saimnieciski izdevīgāks un lētāks," skaidroja Bartaševiča-Feldmane.

Līdz ar to konkursā par jauno identitātes izstrādāšanu uzvarēja uzņēmums "Adell". Tad krietni ilgākā laika posmā, analizējot dažādus iespējamos virzienus un iesaistot procesā arī "Rīgas satiksmes" darbiniekus, tika nolemts logo mainīt, saglabājot tajā iepriekšējā logo formas.

Tādu rezonansi nebija gaidījuši

"Par to nobalsoja darbinieki. Kā vēl viens virziens tika izvēlēts izmantot arī zaļo krāsu, kas ir elektroautobusu krāsa, kas nāk arī no Rīgas identitātes – tātad zaļo un zilo kopā samiksējot un veidojot šo logo. Procesā tika iesaistīti darbinieki, jo arī darbiniekiem ir liela loma šajā ikdienas logo nēsāšanā, es gribētu teikt, jo logo tiek izmantots uz viņu formām, un ir ļoti būtiski, lai arī darbinieks asociētu sevi ar to logo, kas ir uz viņa formas uzlikts," pauda Bartaševiča-Feldmane.

Viņa uzsvēra, ka darbinieki jaunajā logo saskatījuši gan kontakttīklu, gan sliežu ceļu, gan riepu nospiedumus un protektoru, sasaistot to ar savu nozari. 

Vērtējot radušos reakciju uz logo izmaiņām, Bartaševiča-Feldmane skaidroja, ka vietne "X" reprezentē tikai vienu sabiedrības daļu, savukārt "Rīgas satiksme" savu klientu viedokļus ieradusi uzklausīt arī caur citiem saziņas kanāliem, kas šoreiz klusēja. 

"Mainot kaut ko pakalpojumā vai ieviešot jaunus produktus vai biļetes, mūsu info tālrunis ļoti asi reaģē. Šajā situācijā uz šo info tālruni nebija zvanu, un sabiedrībai, ikdienas klientam, tas bija mazāk interesējošs jautājums, bet vietnē "X", jā, [viedokļi] bija, un mēs tos ar tādu zināmu interesi arī vērojām. Vai mēs bijām gaidījuši tik plašu rezonansi? Droši vien, ka ne," atzina Bartaševiča-Feldmane.

Cepšanās vai sabiedrības iesaiste? 

"Es droši vien negribētu atbildēt katram, kas tviterī kaut ko pateica, jo man liekas, ka ir jāpaiet atpakaļ un jāpaskatās uz to, kas tur tika teikts un kas bija tie, kas to teica. Jā, neliela daļa industrijas kaut ko apsprieda, bet patiesībā tas viss aizgāja uz tādu, es teiktu, tuvu naida momentu. Mēs to arī aģentūrā izjutām, saņēmām dažādus, neteiksim, pilnīgus naida e-pastus, bet līdzīgus. Tad paceļas jautājums, cik tā bija objektīva saruna un cik tā pārvērtās par tādu necieņas paušanu varbūt," pauda Lazo.

Uzņēmuma "Associates, Partners et Sons" dizaina direktors Edgars Zvirzgdiņš kritiski izteicās gan par jauno logo, gan "Rīgas satiksmes" iepriekšējā logo glābšanu. 

"Es negribētu piekrist, ka tas ir mazs, neliels nozares cepiens. Ir jāsaprot, ka mazi, nelieli nozares cepieni būtu palikuši mazajā, nelielajā nozares burbulī un tur tad arī izceptos, un tas viss izčākstētu, bet tas, ko mēs redzam "X" vai "Facebook", es redzēju to, ka tie nav tikai pāris nozares speciālisti, bet tā ir plaša sabiedrība, kas šoreiz saka – klausieties, nav okej," iebilda Zvirgzdiņš.

Zvirgzdiņš uzsvēra, ka plašākas sabiedrības viedokli nevar ignorēt vai paslaucīt zem vārdiem "nozare cepas". Šoreiz tā ir neapmierinātība ar rezultātu, kas atspoguļojas arī, piemēram, zem "Facebook" ierakstiem par jauno logo. 

"Es domāju, ka, ja var zem logotipa savākt 350 cilvēkus, kas par to ir izteikušies, tad ir jāsaprot, ka 350 cilvēkiem nebija vienalga," viņš pauda.

Ikoniskais gliemezis

"Kiwie Studio" mākslinieciskais vadītājs un viens no "Instagram" profila radītājiem Saim atklāja, ka arī uz šo profilu daudzi cilvēki rakstījuši jautājumu – kāpēc iepriekšējais logo vispār tika izmainīts?

"Iepriekšējais logo vienkārši ir tik ikonisks, un to pazīst jebkurš cilvēks, kurš ir no Rīgas vai varbūt pat ir tikai braucis uz Rīgu, un tas vienkārši ir iespiedies atmiņā. Tad ir jautājums, kāpēc tas tika mainīts, ja tas ir tik ikonisks?" vaicāja Saim.

Viņaprāt, labāks risinājums būtu jau esošajam logo mainīt krāsas vai dizaina elementus, taču nemainīt to pilnībā. 

"Parasti jau ir tā, ja tu kaut ko maini, tad liec kaut ko labāku pretī," vērtēja Saim.

Viņš atzina, ka "Instagram" konts sākotnēji radies kā joks, lai mākslinieki sava prieka pēc šajā profilā varētu ievietot savas logo versijas, taču cilvēki ļoti ātri uz to reaģējuši un popularizējuši.

"Es domāju, ka tas bija arī tāds tipping point [no angļu val. kritiskais punkts – red.] pēc visām iepriekšējām logo un identitātes lietām Rīgā, kas mums ir bijušas ar zoodārzu un tā tālāk. Tas ir interesanti. Ļoti daudzi cilvēki tieši rakstīja privātas ziņas, ka šis ir forši," stāstīja Saim.

Izveidotajā "Instagram" profilā pat noris balsošanas konkurss par jaunu labāko logo. Uzvarējušo versiju plānots ievietot sabiedriskās iniciatīvas portālā "Manabalss.lv". Vienlaikus konkursā balsot var arī par veco "Rīgas satiksmes" logo un jauno – uzņēmuma "Adell" izveidoto.

"Man liekas, ka galvenais fokuss no mūsu puses ir tā pozitīvā [līdzdalība]. Mēs neejam caur naidu. Es zinu, ka tur bija visādas kašķēšanās sociālajos tīklos, bet mēs gribējām palīdzēt, cilvēki tam visam tiešām ar tādu pozitīvu mindset [no angļu. val. domāšanu – red.] pievērsās," norādīja Saim.

Viens solis par tālu

Gan Lazo, gan Zvirzgdiņš pauda, ka jauna konkursa veidošana un logo ievietošana vietnē "Manabalss.lv" ir solis par tālu.

"Ja mēs saprotam, ka daudziem uzņēmumiem, kas ir saistīti tā vai citādi ar valsti, kas ir valsts uzņēmumi vai kapitālsabiedrības un tā tālāk, ja mēs domājam, ka šajos uzņēmumos nav atbilstoši resursu, lai šādu procesu no savas puses pilnībā veiktu, un tas rezultāts nav tāds, kādu sagaida sabiedrība, tad, iespējams, tas process ir jāskatās tā – kā varētu šo sadaļu uzlabot," vērtēja Lazo.

Viņš norādīja, ka noteikti vēl ir daudz valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību, kas tuvākā vai tālākā nākotnē varētu mainīt savu vizuālo identitāti vai logo. 

"Ja mēs iesim tādu ceļu, ka uz katru šādu maiņu mēs uzcepam "Twitter", uztaisām kontu un vedam to visu uz "Manabalss.lv", nu, tad, manuprāt, mēs nonāksim vēl lielākā strupceļā," vērtēja Lazo.

Šis nav īstais veids, kā risināt ar dizainu saistītus jautājumus, piekrita Zvirgzdiņš. Viņš atzinīgi novērtēja "Instagram" kontā izveidoto konkursu, kas ir jauks veids, kā dizaineriem un nozares pārstāvjiem izpausties, taču iniciatīvas veidošana "Manabalss.lv" nav nepieciešama.

"Es piekrītu Varim šajā ziņā. Tas nav labs veids, kā runāt par dizainu nopietni. Manuprāt, nav vērts analizēt logotipu, ir vērts analizēt procesu," skaidroja Zvirzgdiņš. 

Piemēram, viņaprāt, nepietiek konkursu par jauna logotipa izveidi ievietot tikai "Rīgas satiksmes" mājaslapā – neviens dizaina birojs to speciāli katru dienu neapmeklē, meklējot jaunus piedāvājumus. Šim procesam būtu jānotiek plašāk un caurredzamāk, lai iesaistīties varētu pēc iespējas plašāks Latvijas dizaineru loks. Vienlaikus Zvirgzdiņš uzsvēra – "Rīgas satiksmes" lēmums veikt pārmaiņas savā vizuālajā identitātē pats par sevi nebija slikts. 

"Es gribētu aizstāvēt arī šīs pārmaiņas. Es kā cilvēks no malas redzu, ka jūs esat nometuši korupcijas smaguma nastu, un jums, lai parādītu publiski to, ka ir aizgājuši laiki, kad tika visādi izķeberēta nauda no uzņēmuma, ir ļoti svarīgi to pārmaiņu veikt. Tādēļ es to atbalstu un uzskatu, ka tas ir labs lēmums, lai arī vizuāli parādītu, ka tie laiki ir beigušies – diemžēl ar visu gliemezīti," viņš secināja. 

Bartaševiča-Feldmane norādīja, ka pateicas visiem par izrādīto iniciatīvu un interesi jauna logo veidošanā un apspriešanā, taču "Rīgas satiksme" patlaban paliks pie jau darba kārtībā pieņemtā logo, un to "Instagram" kontā veidotais konkurss neizmainīs. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti