Kultūra bērniem
Viens no mūsdienu sabiedrības aktuālākajiem un karstākajiem jautājumiem ir bērnu lasītprieks. Mums ir skaidri iemesli, kāpēc vēlamies, lai bērni lasīšanu uztver veselīgi un iemācās baudīt rakstīto tekstu, taču mazāk skaidri ir veidi, kā bērnos sēt un audzināt lasīšanas prieku. Eksperti un pedagogi apgalvo, ka pieaugušo piemērs ir panākumu atslēga, un lasošiem vecākiem, visticamāk, izaugs tikpat grāmatas mīloši bērni. Vai tā patiešām ir?
Latvijas Nacionālajā bibliotēkā tiks atklāta izstāde bērniem "Vai grāmatai ir knābis?". Tā ir izglītojoša interaktīva izstāde pirmsskolas vecuma bērniem un viņu ģimenēm, kas mudina bērnus lasīt, atklāt bibliotēkas, iepazīstina ar grāmatām un lasītprieku. Izstādē mazie pētnieki izsekos grāmatas ceļam no rakstnieka radīta stāsta līdz grāmatplauktam. Bērni, paši darbojoties, varēs noskaidrot, kur rodas grāmatas, kā ienākt grāmatā, iemācīties sacerēt stāstus, iejusties mākslinieka lomā, iepazīt burtus un redzēt, kā tie satiekas vārdos, informēja izstādes veidotāji.
Pasaka par eža kažociņu šogad izdota arī zīmju valodā, tādējādi papildinot šīs grāmatas versijas vieglajā valodā, palielinātā drukā, Braila rakstā un audio formātā. Grāmatas izdošana zīmju valodā ir lieli svētki nedzirdīgo kopienai, īpaši bērniem, – otrdien izskanēja grāmatas atklāšanā. Zīmju valodu nedzirdīgi bērni iemācās pirmo, bet rakstīto tekstu tikai pēc tam.
Kad veiksmīgi aizvadīts mošķīšu vakars un saldumu krājumi sagādāti vismaz tuvākajam laikam, domas var kļūt rimtākas un atgriezties pie citām ikgadējām novembra tēmām. Tās var būt rudenīgas gadskārtu ieražas pašu zemē, izzinot tās, pētot, kāds izskatās gads, dzīvojot saskaņā ar dabu, latviešu tradīcijām un svinot gadskārtu svētkus. Tie var būt arī nozīmīgi mūsu valsts biogrāfijas notikumi, kurus var izzināt, atcerēties, pārdomāt, svinēt. Lūk, cik dažādos veidos var darboties ar vienu un to pašu tēmu. Kā allaž noteicošā ir skolēnu līdzšinējā pieredze un viņu gatavības līmenis iet ne vien tālāk, bet arī aplūkojamās tēmas dziļumā.