Rīta Panorāma

Laika ziņas

Rīta Panorāma

Zinātnieki pēc DNS veido jaunu ziedaugu ciltskoku

Intervija ar Valsts kontrolieri Edgaru Korčaginu

Valsts kontrole: Kultūras ministrijai jāuzlabo savu kapitālsabiedrību pārvaldība teātra un mūzikas mākslas jomā

Kultūras ministrijai (KM) ir jāuzlabo uzraudzība pār kapitālsabiedrībām valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu izpildi un resursu izlietojumu, sasaistot to ar kultūrpolitikas uzdevumiem un valdības prioritātēm, kā arī datu iegūšana un apkopošana par tirgus situāciju teātra un mūzikas mākslas jomā. To revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).

VK norādīja, ka Latvijas kultūrpolitikas īstenošanai KM rīcībā ir instruments – 14 kapitālsabiedrības, kurās KM ir 100% kapitāla daļu turētāja un kas darbojas profesionālās teātra un mūzikas mākslas jomā. KM kapitālsabiedrībām piešķirtās valsts budžeta dotācijas apmērs ik gadu pieaug, un 2023.gadā tas bija 40 miljoni eiro, kas veido 63% no  to kopējiem ieņēmumiem. 

Aktualizējot jautājumu par KM kapitālsabiedrību pārvaldību, VK veica pēcpārbaudi – kā KM veicies ar 2018. gadā noslēgtajā revīzijā sniegto ieteikumu ieviešanu.

VK secinājusi, ka KM darbībā kapitālsabiedrību pārvaldībā nav panāktas būtiskas izmaiņas un uzlabojumi.

Lai pamatotu, ka no īstenotās kultūrpolitikas un attiecīgi piešķirtā valsts finansējuma sabiedrība iegūst labāko iespējamo produktu, KM jābūt visaptverošai, caurskatāmai un salīdzināmai informācijai un datiem ne tikai par tās 14 kapitālsabiedrībām, bet arī par citām – nevaldības sektora organizācijām profesionālās mūzikas un mākslas jomā. To, ka šīs jomas pakalpojumi valsts kapitālsabiedrībām izdodas vislabāk, nevar pieņemt kā pašsaprotamu faktu, norādīja revidenti.

"KM darbība ir vajadzīga ne tikai, lai attaisnotu valsts kapitālsabiedrību pastāvēšanu, bet arī lai noteiktu, vērtētu un informētu sabiedrību par kapitālsabiedrību darbības rezultātiem, īpaši tāpēc, ka pēdējos divos gados vidēji 70% no KM kapitālsabiedrību kopējiem ieņēmumiem veido publiskais finansējums. Vienlaikus Latvijā iedzīvotāju, t.sk. kultūras patērētāju skaitam ir tendence samazināties, un

valsts pārvalde jau ir aicināta vērtēt iespēju apvienot kapitālsabiedrības, kurām ir līdzīgi mērķi un uzdevumi," pauda VK padomes locekle Inga Vilka. 

Pēc 2018. gada revīzijas VK ieteica KM uzlabot procesu datu iegūšanai un apkopošanai, lai kultūrpolitikas plānošana un īstenošana balstītos pilnīgos datos par faktisko situāciju tirgū. Arī 2020. gadā KM situācijas izpētei pasūtītajā pētījumā identificētas līdzīgas problēmas.

"Iepazīstoties ar pēdējo KM izvērtējumu par valsts līdzdalības saglabāšanu tās kapitālsabiedrībās, secināms, ka problēmas ar datiem ir aktuālas joprojām un ka ministrija nav pilnvērtīgi izmantojusi pētījumu, lai raksturotu tirgus situāciju," uzsvēra Vilka.

Viņa arī piebilda, ka joprojām spēkā ir 2017. gada Ministru kabineta noteikumi par statistikas apkopošanu kultūras jomā, kuru izpildi pārrauga KM.

Ja šos noteikumus pildītu, tad arī KM rīcībā būtu dati par profesionālās teātra un mūzikas mākslas jomu.

2022. gadā apstiprinātais KM izvērtējums par valsts līdzdalības saglabāšanu tās 14 kapitālsabiedrībās ļauj secināt: ministrija ir mēģinājusi izmantot valsts kapitālsabiedrību labas pārvaldības prakses principus valsts līdzdalības izvērtējumā, tomēr tajā nav skatīti visi nosacījumi, lai sabiedrībai sniegtu pārliecību, ka publiskas personas līdzdalība kapitālsabiedrībā ir efektīvākais veids, kā nodrošināt kultūras piedāvājuma pieejamību ikvienam Latvijas iedzīvotājam.

KM katru gadu ar tās kapitālsabiedrībām slēdz līgumus, piešķirot valsts budžeta finansējumu, lai veiktu noteiktus uzdevumus un sasniegtu konkrētus rezultātus. VK ieskatā, ministrija kapitālsabiedrībām izvirza pretrunīgas prasības – sasniegt konkrētu ieņēmumu apjomu no biļešu pārdošanas un nodrošināt pieejamību sabiedrībai. Pašu ieņēmumu apjoma pieaugums nozīmē augstākas biļešu cenas, savukārt pieejamība – tāda biļešu cena, ko spēj samaksāt sabiedrības mērķgrupas ar dažādiem ienākumiem. Vienlaikus KM kapitālsabiedrībām ir dažāda pieeja biļešu pārdošanai par pazeminātām cenām.

Piemēram, ir kapitālsabiedrība, kas gandrīz nemaz nepiešķir atlaides dažādām sabiedrības mērķgrupām. Tas neveicina sniegto pakalpojumu pieejamību.

VM atzīmēja, ka nepārdomāta ir kapitālsabiedrībām noteiktā brīvbiļešu politika: reprezentācijas nolūkos tās drīkst izsniegt vairāk biļetes nekā labdarībai. Rezultātā lielākā daļa kapitālsabiedrību 2022.gadā vairāk resursus veltīja pakalpojumu popularizēšanai nekā labdarības mērķiem (pieejami kultūras pasākumi cilvēkiem, kuri nevar to atļauties).

Teātra, operas, baleta un cirka māksla koncentrējas Rīgā - KM Rīgas teātriem, VSIA "Rīgas cirks" un VSIA "Latvijas Nacionālā opera un balets" izvirza zemu rādītāju – izrāžu skaits ārpus pastāvīgajām telpām, kaut gan viens no kultūrpolitikas uzdevumiem ir nodrošināt kultūras pieejamību reģionos. Piemēram, 2022. gadā Rīgas teātri ārpus pastāvīgajām telpām nodrošināja 4% no kopējā nospēlēto izrāžu skaita.

KM kapitālsabiedrību katrs otrais administrācijas darbinieks strādā vairākās darbavietās.

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati par nodarbinātību liecina, ka 56% no administratīvā personāla papildus ir no vienas līdz septiņām darbavietām.

Iespējams, kapitālsabiedrībās ir jāpārvērtē administratīvā kapacitāte un noslogotība.

Revidenti atgādināja, ka 2018. gada revīzijā sniegtais ieteikums par divu kapitālsabiedrību administratīvo funkciju optimizēšanu joprojām ir aktuāls un administratīvās darbības optimizēšana būtu vērtējama plašāk arī citās kapitālsabiedrībās.

2018. gada revīzijā par KM kapitālsabiedrībām tika sniegti septiņi ieteikumi. No tiem trīs jau bija atzīti par ieviestiem, viens slēgts kā neieviests. Nevienu no pārējiem trīs pēc šīm pārbaudēm VK nevar atzīt par ieviestu. Šie ieteikumi tiek slēgti, un KM ir sniegti četri jauni ieteikumi, tajā skaitā aktualizēts ieteikums, kurš bija slēgts kā neieviests.

Jaunie ieteikumi ir vērsti uz datu iegūšanu un apkopošanu par profesionālās teātra un mūzikas mākslas jomu Latvijā, pārskatāmas un salīdzināmas finanšu un nefinanšu informācijas pieejamību par KM kapitālsabiedrībām, KM kapitālsabiedrību pakalpojumu pieejamību dažādām sabiedrības mērķgrupām un KM kapitālsabiedrību administratīvo resursu kapacitātes vērtēšanu, piebilda VK.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti