Lauku bibliotēkās vienotie klientu apkalpošanas centri – iespēja modernizēties

Bibliotēka lauku pagastos vairs nav tikai grāmatu apmaiņas punkts, bet arī valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs, kur iedzīvotāji vienuviet var saņemt gan pašvaldības, gan arī dažādu valsts iestāžu pakalpojumus. Šāda bibliotēku pienākumu palielināšana marta sākumā notika arī 12 Valmieras novada bibliotēkās. Alūksnes novadā, kur šie centri bibliotēkās darbojas jau gadu, vērtē, ka tas ir bijis veiksmīgs solis.  

Lauku bibliotēkās vienotie klientu apkalpošanas centri – iespēja modernizēties
00:00 / 04:11
Lejuplādēt

Palīdzēts arī līdz šim, bet centra izveide ļaus palīdzēt plašāk

Sedas pilsētas bibliotēka tagad ir viena no tām Valmieras novada bibliotēkām, kur klāt nākuši jauni pienākumi, taču bibliotekāre Anita Auniņa atzīst, ka jau arī līdz šim palīdzēts cilvēkiem risināt dažādus jautājumus un, tā kā valsts iestādes samazina klātienes pakalpojumu klāstu, palīdzību bibliotēkā visvairāk meklē cilvēki gados, kuri ar datoru un internetu ir uz jūs.

"Viņi vienkārši zina, ka šeit var atnākt un saņemt dažāda veida pakalpojumus, visdaudzveidīgākos, nāk vienkārši – "meitenīt, palīdziet, man te tāda situācija", nu tad cenšamies risināt visu, ko viņiem vajag," stāsta Auniņa.

"Līdz šim vienotam valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centram mēs jau arī ļoti daudz darījām vienkārši kā bibliotēkas darbinieki, ir jau mums saskarsme ar dažādiem pakalpojumiem bijusi, turpinās tagad. Ļoti daudz ir, piemēram, VSAA (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras) pakalpojumi, tur dažāda veida iesniegumi, slimības pabalstu piešķiršana, Nodarbinātības valsts aģentūrā ir iesniegumi, bezdarbnieka pabalsta, bezdarbnieka statusa iegūšanai," par dažādu līdz šim sniegto palīdzību saka Auniņa.

Sedas bibliotēkas vadītāja Viktorija Bruņina vērtē, ka šī centra izveide ļaus palīdzēt daudz plašāk.

"Svarīgi ir tas, ka mēs tagad varēsim darīt to, ko līdz šim nevarējām, piemēram, atnāk cilvēks, kam nav internetbankas, nav e-paraksta, tagad mēs varēsim, piemēram, iesniegt deklarācijas vai "zilo lapu", dabūt slimības pabalstu. Līdz šim mēs varējām, ja cilvēkam ir kādi rīki, ar ko viņš pats var pieslēgties sistēmai, tagad cilvēks var pilnvarot mūs un mēs varēsim to izdarīt cilvēka vietā," skaidro bibliotēkas vadītāja.

Apkalpošanas centri – iespējas modernizēt bibliotēkas

Pirms gada vienotos klientu apkalpošanas centrus pagastu bibliotēkās izveidoja Alūksnes novadā, kur katrā pagastā vairs nav savas pārvaldes, bet ir viena iestāde – Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde.

Tas, kā stāsta novada pašvaldības izpilddirektors Ingus Berkulis, lika domāt, kā nodrošināt pakalpojumu sniegšanu tuvāk iedzīvotāju dzīves vietai.

"Pie bibliotēkām pakāpeniski izveidojām klientu apkalpošanas centrus, kur iedzīvotājs var vērsties. Tas noteikti ir attaisnojies, jo šajos klientu apkalpošanas centros, bibliotēkās ir darbinieki, kuri ir ļoti zinoši un kļuvuši ļoti profesionāli šajos jautājumos, līdz ar to iedzīvotājiem ir vieta, kur visas šīs problēmas risināt vienuviet," saka novada izpilddirektors.

Ingus Berkulis vērtē, ka viens no ieguvumiem ir arī tas, ka šie centri ļauj arī saglabāt un modernizēt lauku bibliotēkas, jo laukos, sarūkot iedzīvotāju skaitam, problemātisks kļūst arī bibliotēku pastāvēšanas jautājums.

"Tā apmeklētība bibliotēkās iepriekš nebija liela, līdz ar to tā ir šobrīd lieliska iespēja bibliotēku stiprināt un tai kļūt par galveno centru.

Ieguvums ir tas, ka, veidojot šos klientu apkalpošanas centrus, bibliotēkas līdztekus tam ir kļuvušas modernākas, jo valsts atbalstīja to, ka mēs aprīkojam šos klientu apkalpošanas centrus ar atbilstošu tehniku, ar jaudīgu tehniku," stāsta Berkulis.

Ministre: Pakalpojumu klāstu vēl varētu attīstīt

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa ("Jaunā Vienotība"), atklājot klientu centru Sedā, atzina, ka būtu nepieciešams vēl arī paplašināt šajos centros sniegto pakalpojumu klāstu, piemēram, kaut vai attālinātas ārstu konsultācijas.

"Skaidrs, ka ārstam ir jāredz cilvēks klātienē, bet, ja cilvēks vienreiz ir bijis un ja, teiksim, tā diagnoze ir zināma, tad, iespējams, nākamajā reizē šī konsultācija varētu notikt arī attālināti, tad nav jāmēro šis lielais ceļa attālums. Arī ārstiem, kas mums ir noslogoti un kuru trūkst, būtu vieglāk, tad tas, kas ir vajadzīgs – dators, internets, tā kā šajā gadījumā arī datu aizsardzība, tad atsevišķa telpa, piemēram, šādi pakalpojumi varētu attīstīties nākotnē, tas lauks ir diezgan plašs, kur vēl varētu darboties," pieļauj ministre.

Šobrīd Latvijā ir aptuveni 300 klientu apkalpošanas centri, plānots izveidot vairāk nekā 500, lai pakalpojumi būtu sasniedzami tuvāk iedzīvotāju dzīvesvietām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti