“Baltijas Asociācija – transports un loģistika” (BATL) prezidente Inga Antāne apliecināja iepriekš izskanējušo informāciju, ka Krievija nesaskaņo aptuveni pusi no pieprasījumiem kravu tranzītam caur Latvijas ostām. Iemelsi tam viņai neesot zināmi. Viņa lēsa, ka arī jūnijā šāds mazinājums būs vērojams.
Tajā pašā laikā Antāne uzsvēra, ka pozitīvi ir tas, ka
pieprasījums pēc kravu pārvadājumiem caur Latviju esot ļoti liels.
Kravu apjomu samazinājums vērojams salīdzinājumā ar šā gada sākumu, bet to nevajadzētu salīdzināt ar pērno gadu, kad ilgāku laiku bija vērojams kravu sarukums, viņa norādīja.
Piemēram, AS "Baltijas ekspresis", kas ir viens no trim Latvijas dzelzceļa kravu pārvadātājiem, martā un maijā pārvadāto kravu apjoms kritis par 48,2% - no 1,105 miljoniem tonnu martā uz 533 000 tūkstošiem tonnu maijā.
Bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (“Vienotība”) skaidroja, ka kravu apjomu svārstības saistītas ar to, ka Krievija attīsta savas ostas, taču ziemā tās nespēj apkalpot visas kravas. Ar to ir arī skaidrojams kravu apjoma pieaugums caur Latvijas ostām gada sākumā. Taču tagad, kad klimatiskie apstākļi ir labvēlīgāki Krievijas ostām, Krievija savas kravas vairāk transportē caur savām ostām.
Matīss lēš, ka Krievijas energoresursu kravas no Latvijas ostām pilnībā prom neaizies, taču tās var kļūt sezonālas.
Savukārt Rīgas brīvostā informēja, ka šā gada piecos mēnešos tajā apstrādāts 14,9 miljoni tonnu dažādu kravu, kas ir par 4% mazāk nekā šajā periodā pagājušajā gadā. Tostarp šajā laikā pārkrauts 9,25 miljoni tonnu beramkravu (+4,5%). Pēdējos divos mēnešos krītas ogļu apgrozījums, lai gan kopumā piecos mēnešos, salīdzinot ar pērno gadu, tas pieaudzis par 10,4%, un no ostas ar kuģiem pavisam nosūtīts 5,5 miljons tonnu ogļu.
Savukārt stabils pieaugums esot ģenerālkravām, kuru piecos mēnešos Rīgas ostā apstrādāts 2,75 miljoni tonnu ģenerālkravu, kas salīdzinājumā ar 2016.gadu, ir par 8,7% vairāk. 67%, no Rīgas ostā apstrādātajām ģenerālkravām veido konteinerkravas.
Iepriekš aģentūra "Reuters" vēstīja, ka Krievijas valsts dzelzceļa kompānija "Rossiskije žeļeznije dorogi" esot atteikusies veikt vairākus kravu pārvadājums no Krievijas ostām uz Latviju. Uzņēmuma iekšējie dati liecinot par pēkšņu metālu, ogļu un naftas produktu kravu apjoma kritumu par 90% uz Rīgas un Ventspils ostām.
Latvijas satiksmes ministrs Uldis Augulis (Zaļo un Zemnieku savienība) gan noliedza ziņas par strauju kravu apjoma kritumu, norādot - ne oficiāli, ne neoficiāli nav zināms par kādiem Krievijas dzelzceļa lēmumiem par pēkšņu attiekšanos nosūtīt kravas uz Latviju.
Arī saskaņā ar Satiksmes ministrijas datiem par šā gada pirmajiem četriem mēnešiem, pa dzelzceļu pārvadāto Krievijas kravu apgrozījums bija 13,9 miljoni tonnu, kas ir par 15,3% vairāk nekā attiecīgā laika posmā pirms gada. Maijā pārvadāti kopumā 3,03 miljoni tonnu kravu, kas ir par 2% mazāk nekā attiecīgajā mēnesī pirms gada.