Iegādātās lidmašīnas jau līdz šim atradušās Krievijā kopš 2013. un 2014. gada. Krievijas vadošā aviokompānija šīs lidmašīnas nomāja no kādas Īrijas kompānijas. Krievijas lidsabiedrība savā paziņojumā, kas publicēts pēc darījuma noslēgšanas, norādīja uz to, ka tā ir gatava turpināt savas saistības pret Rietumu kompānijām.
""Aeroflot" turpinās darbu pie gaisa kuģu atpirkšanas un to integrēšanas mūsu flotē, lai mēs paplašinātu savas darbības iespējas. Šāda pieeja norāda uz to, ka esam uzticams partneris, kas pilda saistības,"
pausts paziņojumā 2022.gada beigās. Taču šī gada pirmajās dienās uzņēmums papildināja savu paziņojumu, norādot, ka darījums veikts, ņemot vērā visas nepieciešamās Krievijas un ārvalstu regulatoru atļaujas.
Vai Īrija pārkāpusi Eiropas Savienības noteiktās sankcijas?
Ziņas par Krievijas darījumu ar Īrijas kompāniju liek uzdot jautājumu par sankciju spēku un to, vai šāds darījums maz ir atļaujams. Īrija, gluži kā ikviena Eiropas Savienības dalībvalsts, ir ieviesusi sankcijas pret Krieviju, lai nepieļautu rietumvalstu tehnoloģiju izmantošanu karā pret Ukrainu.
Īrijas Uzņēmējdarbības, tirdzniecības un nodarbinātības departaments, kas uzrauga sankciju ieviešanu un īstenošanu Īrijā tieši tirdzniecības jomā, Latvijas Televīzijai norādīja, ka Īrija kā Eiropas Savienības dalībvalsts vienmēr ir atbalstījusi stingrāku sankciju noteikšanu Krievijai un spiediena saglabāšanu.
Departamenta publiskotajā pārskatā minēts, ka pērn piemērotas 59 atkāpes no sankcijām, kas pamatotas ar nepieciešamību nodrošināt pārtikas un citu būtisku produktu piegādes drošību Eiropas tirgū. Uzņēmumi, kas saņēmuši vienreizēju atļauju nepiemērot sankcijas, netiek atklāti. Drošības analītiķi un arī Īrijas valdības kritiķi apgalvo, ka konfidencialitāte šādos gadījumos ir nepamatota.
"Lai gan Eiropas Savienības sankcijas ir sarežģītas un mērķtiecīgas, sankciju režīmi paredz situācijas, kad sankcijas var netikt piemērotas. Piemēram, darījuma veikšanai ir nepieciešama kompetentās iestādes atļauja," norādīja departamentā.
Šāda atkāpe no sankcijām ir bijusi arī šajā gadījumā, tirgojot 10 "Boeing" lidmašīnas. Departamentā atzina, ka
situācija nav viennozīmīga, bet sankciju pārkāpums nav noticis, jo lidmašīnas visu šo laiku atradušās Krievijas iestāžu pārraudzībā.
"Saskaņā ar Eiropas Savienības sankcijām ir aizliegts tieši vai netieši piegādāt gaisa kuģus un to rezerves daļas. Eiropas Komisijas publicētie norādījumi precizē, ka gadījumos, kad gaisa kuģi tiek paturēti Krievijā pret to īpašnieku gribu, kas nav saistīti ar Krieviju, nav aizliegts veikt apdrošināšanas izlīgumu ar Krievijas pusi, ja tāds tiek nodrošināts," norādīja departamentā.
Departaments arī skaidroja, ka arī šādam izlīgumam ir vairāki noteikumi, kas jāievēro abām pusēm:
- Gaisa kuģim bija jāatrodas Krievijas Federācijas teritorijā pirms sankciju stāšanās spēkā.
- Īpašnieks nekavējoties pieprasīja atgriezt lidmašīnas, kā arī darīja visu iespējamo, lai savu īpašumu atgūtu.
- Apdrošināšanas izlīguma ietvaros Krievijas pusei netiks nodotas papildu preces vai tehnoloģijas.
- Neviena no personām, pret kuru vērstas sankcijas, no izlīguma nevar iegūt materiālu labumu.
Īrijas mediji, atsaucoties uz aviācijas nozares ekspertu, kurš vēlējās palikt anonīms, vēstīja, ka uzraugošajām iestādēm būtu pastiprināti šis darījums jāuzrauga, jo ir maz ticams, ka "Aeroflot" iegādātos tik modernus gaisa kuģus, nesaņemot garantijas, ka būs iespēja piekļūt rezerves daļām, kas sevī ietver arī programmatūras atjauninājumus. "Rastos jautājumi par Īrijas atbildību kara noziegumos, ja atklātos, ka rezerves daļas tiek izmantotas uzbrukumos pret Ukrainu," norāda eksperts.
Jāpaskaidro, ka datorprogrammas modernajās lidmašīnās ir tās, kas ļauj gaisa kuģi pacelt gaisā un vadīt. Šis aspekts liek turpināt uzdot jautājumus par lidojumu drošumu. Piemēram, Eiropā ražotajām "Airbus A350" modeļa lidmašīnām šī datorsistēma ir jāatjaunina un bez tās nav iespējams izmantot šos gaisa kuģus. Krievija ar "A350" modeļa lidmašīnām pārtrauca lidot īsi pēc sāktā kara Ukrainā. "Aeroflot" flotē, pēc publiski pieejamās informācijas, ir septiņas šīs modeļa lidmašīnas, un aprīlī tās visas ir nacionalizētas, iekļaujot Krievijas reģistrā.
Kara pētnieki un analītiķi jau ziņojuši, ka rietumvalstu izstrādātās tehnoloģijas atrastas Irānas bezpilota dronos, kas no Krievijas veikuši uzbrukumus dažādām Ukrainas vietām.
Jāpiebilst, ka jaunu Rietumos ražoto lidmašīnu un to rezerves daļu piegādes tika atceltas reizē ar pirmo sankciju paketi, ko Eiropas Savienība vērsa pret Krieviju.
Līzinga kompānijas cer atgūt miljardus
Pēc pirmās sankciju pakotnes pieņemšanas Krievija attiecās īpašniekiem atdot vairāk nekā 400 lidmašīnu, bet lielu daļu no tām nacionalizēja. Uzņēmumi, kas nodarbojas ar lidmašīnu nomu, sāka sūdzēt tiesā apdrošinātājus, kas atteicās izmaksāt kompensācijas par Krievijā palikušajām lidmašīnām.
Tiesas ceļā atgūt līdzekļus cer arī pasaulē otrais lielākais lidmašīnu iznomātājs "SMBC Aviation Capital", kurš no apdrošinātājiem vēlas atgūt aptuveni 1,75 miljardus ASV dolāru.
Ziņu aģentūra "Reuters", atsaucoties uz Īrijas Augstākās tiesas ziņojumiem, vēstīja, ka uzņēmums centies lobēt Īrijas valdību un Eiropas Savienības institūcijas, lai rastu risinājumus, kas attiecas uz Krievijā palikušajām lidmašīnām. Medijs, kas nodarbojas ar aviācijas jautājumu pētīšanu "CH-Aviation", ziņoja, ka "Aeroflot" piedāvājusi kompānijai 562,2 miljonu ASV dolāru darījumu, lai nokārtotu apdrošināšanas prasību pret uzņēmumu.
Krievijas lidsabiedrība minēto summu bija gatava maksāt apmaiņā pret gaisa kuģa īpašumtiesību nodošanu Krievijas Federācijai.
"SMBC Aviation Capital" tiesā atzina, ka summa ir bijusi pārāk maza, lai darījums notiktu, bet nenoliedza savu lomu lobēšanā.
Tāpat zināms, ka pie uzņēmuma ar līdzīgiem jautājumiem vērsušies "S7 Airlines", "Nordstar" kompāniju pārstāvji, lai apspriestu potenciālos risinājumus.
Uzņēmums "SMBC Aviation Capital" uz Latvijas Televīzijas e-pasta vēstulēm līdz šī raksta publicēšanai nebija reaģējis.
Centieni atgūt ietekmi ICAO
Aviācijas industrijas pārstāvji neformālās sarunās atzina, ka šādi Krievija vēlas pamatot savu atgriešanos pie ANO Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (UN ICAO) padomes galda. Aizvadītā gada 1.oktobrī tā zaudēja vietu padomē, delegātiem balsojot par Krievijas izslēgšanu. Pēc balsojuma Krievijas pārstāvji to nosauca par politisku soli un noraidīja, ka tam būtu kāda saistība ar civilās aviācijas jomu Krievijā.
"Tas, ka varētu notikt [Krievijas atgriešanās], ir maz ticams, jo Krievijas Federācijai ir jāatrisina virkne aviācijas drošības problēmu, uz ko padome ir norādījusi," Latvijas Televīzijai sacīja ICAO pārstāvis Viljams Railants Klārks.
Viens no būtiskākajiem pārkāpumiem ir tas, ka lidmašīna vienlaikus nevar atrasties divu valstu reģistros, piemēram, Īrijā un Krievijā.
Lai lidmašīna oficiāli tiktu iekļauta Krievijas reģistrā, tā ir jānopērk.