Panorāma

Saeimā virza likumprojektu par partnerības ieviešanu

Panorāma

Vācijā un Austrijā pieaudzis antisemītisms

No "Rail Baltica" iepirkuma izslēgtie turku būvnieki vēršas tiesā

No «Rail Baltica» iepirkuma izslēgtie Turcijas būvnieki vēršas tiesā pret Latviju

Uzņēmumu apvienība no Turcijas, kuras sastāvā ir kompānijas "IC Içtaş Inşaat Sanayi Ve Ticaret A.Ş." un "Doğuş İnşaat Ve Ticaret A.Ş.", ir vērsusies tiesā pret Latviju par Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmuma atcelšanu un pagaidu noregulējuma piemērošanu SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" iepirkumā "Rail Baltica" pamattrases būvdarbiem Latvijā, informēja uzņēmumu apvienībā.

Iepirkuma lēmumu uzskata par prettiesisku

Tiesības būvēt "Rail Baltica" pamata trasi, septembra sākumā noslēdzoties iepirkumam, ieguva franču, poļu un itāļu kopuzņēmums "E.R.B. Rail Baltica JV". Tas piedāvāja darbus paveikt par 3,7 miljardiem eiro. Otrs pretendents no Turcijas ar aptuveni pusmiljardu eiro zemāku cenu finālā noraidīts kā neatbilstošs pēc Valsts drošības dienesta (VDD) rekomendācijas. Būvnieki iepirkuma lēmumu apstrīdēja. Saņemot noraidījumu, tagad vērsušies arī tiesā, uzskatot, ka lēmums viņus izslēgt no konkursa ir prettiesisks.

IUB lēmumā par konkursu atrodams, ka VDD negatīvais izvērtējums saistīts ar kādu komersantam piesaistītu fizisku personu, "kura iepriekš sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu", "kas dod pamatu apšaubīt tās spēju saglabāt ierobežotas pieejamības vai klasificētu informāciju".

"Mēs uzrakstījām drošības dienestam vēstuli. Mēs teicām, ka neesam saistīti ne ar vienu noziedznieku. Ne mūsu vēsturē, ne nākotnē. Tā nebūs. Un mēs lūdzām pārskatīt viņu rekomendāciju," atzīmēja "IC Içtaş Inşaat Sanayi Ve Ticaret A.Ş." galvenais biznesa attīstības vadītājs Ilkers Oksuzs.

Turcijas būvnieki par atteikuma iemesliem vaicājuši plašāku skaidrojumu drošības dienestiem, tomēr tas neesot saņemts.

Uzņēmuma pārstāvis norādīja, ka konteksts esot tāds, ka VDD uzņēmumu sasaista ar Krievijā veiktām darbībām. Tās gan turku kompānija esot noslēgusi jau pirms kara sākuma.

Piegādātāju apvienības ieskatos IUB pieņemtais lēmums par viena no divu kandidātu izslēgšanu no tik apjomīga un valstiski nozīmīga iepirkuma pašās iepirkuma beigās ir prettiesisks un nav nedz juridiski pamatots, nedz arī Latvijas valsts interesēs. 

"Pirmkārt, saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu izteica piegādātāju apvienība no Turcijas, un sākotnējā summas atšķirība bija teju viens miljards eiro. Šobrīd, pēc pārrunām, kurās otrs pretendents – kopuzņēmums no Itālijas, Francijas un Polijas – samazināja sava piedāvājuma cenu, atšķirība joprojām ir vairāk nekā pusmiljards jeb precīzi 536 415 263,64 eiro," teikts uzņēmumu paziņojumā.

Tāpat uzņēmumu apvienībai nav izprotama procedūra, kurā sākotnēji pretendentiem, tostarp piegādātāju apvienībai no Turcijas, "tika sniegta pieeja ierobežotas pieejamības informācijai, lai varētu sagatavot piedāvājumu, bet pēcāk ar atsauci uz VDD rekomendāciju, pretendents tiek nepamatoti izslēgts no iepirkuma procedūras".

Bažas par politiski motivētu lēmumu

Uzņēmumu apvienībai bažas par politiski motivētu lēmumu šajā gadījumā raisa arī tas, ka SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" jau ir spēkā esoši līgumi ar otru pretendentu par būvdarbu veikšanu, kas patlaban ir izpildes stadijā. 

"Eiropas dzelzceļa līniju" projekta ieviešanas departamenta direktors Einārs Jaunzems norādīja: "Mēs iepirkumu komisijas darba ietvaros un pēc tam arī sūdzības izskatīšanā IUB esam rīkojušies pēc augstākajiem kvalitātes standartiem. Man nav nekādu šaubu, ka mūsu iepirkums ir aizvadīts atbilstoši publisko iepirkumu prasībām."

Uzņēmumu apvienība norādīja: "Ir vēl virkne apstākļu, kas iepirkumam par Latvijas "Rail Baltica" pamattrases būvdarbiem liek izskatīties pēc farsa. Piemēram, Latvijas un Eiropas savienības normatīvo aktu bāze skaidri nosaka, ka gadījumos, kad kādā no dalībvalstīm tiek īstenoti kritiskās infrastruktūras objekti, pasūtītājs var izvēlēties – rīkot tipisku publisko iepirkumu, aizsardzības un drošības jomas iepirkumu vai nerīkot iepirkumu vispār – slēgt būvdarbu līgumu bez iepirkuma."

Uzņēmumu apvienības ieskatā, ja SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" jau sākotnēji būtu rīkojusi aizsardzības un drošības jomas iepirkumu, VDD atzinuma lūgšana būtu leģitīma. Piegādātāju apvienība no Turcijas uzskata, ka šādā procedūrā VDD oficiālais slēdziens būtu pilnīgi pretējs abiem pretendentiem. 

Turcijas uzņēmumu apvienībā norādīja: "Respektīvi, attiecībā uz otru apvienību tas būtu negatīvs, jo ir pierādījumi, kas, iespējams, no VDD puses pašlaik nav vispār izvērtēti. Proti, uzvarētājapvienības "E.R.B Rail Baltica JV" itāļu kompānija "Rizzani de Eccher S.P.A." pusotru gadu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā joprojām turpina strādāt Krievijas teritorijā. Savukārt cita šīs apvienības dalībnieka – Francijas "Eiffage Génie Civil SAS" grupas uzņēmums – aktīvi strādā Krievijas Federācijas teritorijā ar sev piederošu uzņēmumu, un saskaņā ar publiski pieejamo informāciju divi no šī uzņēmuma klientiem ir iekļauti sankciju sarakstā. Kompānijas darbības profils ir rūpniecisko iekārtu piegāde un apkope – kritisks sankciju sektors –, taču 2022. gadā uzņēmums palielināja savu peļņu Krievijas Federācijas tirgū par 254%."

Savukārt attiecībā uz VDD rekomendāciju par piegādātāju apvienību no Turcijas viņi uzskata, ka, pamatojums šajā gadījumā faktiski ir bijis politisks vērtējums par Turcijas kā valsts lomu attiecībās ar Krieviju, nevis reāliem pašu uzņēmumu pārkāpumiem, kas varētu radīt Latvijas valsts interešu apdraudējumu. 

Turcijas būvnieki uzskata, ka tādējādi šāda politiskos pieņēmumos balstīta rekomendācija esot ne tikai diskriminējoša, bet "izskatās arī pēc sabotāžas mēģinājuma pret vienu no iepirkuma dalībniekiem, paļaujoties, ka apstākļos, kad Krievija ir sākusi nepamatotu un šokējošu agresiju, karu pret Ukrainu, Latvijas VDD darbības neviens neapšaubīs".

Viņuprāt, šāda valsts institūciju rīcība ir nepieļaujama – īpaši Latvijai tik vērienīga un ne tikai finansiāli, bet arī stratēģiski nozīmīga infrastruktūras objekta būvniecībā. Uzņēmumu apvienībā norādīja, ka projekta uzraudzība un būtiska tā realizācijas kavēšana attiecībā pret pārējām Baltijas valstīm "jau šobrīd Latvijai liek izskatīties neglaimojoši starptautiskā mērogā, taču, pateicoties apšaubāmai iepirkuma procedūrai, var draudēt arī ar milzīgiem zaudējumiem".

Pagaidu noregulējuma piemērošanas gadījumā nevarētu slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju

Vēršoties tiesā, komersanti pieprasījuši pagaidu noregulējuma piemērošanu. Tā piešķiršanas gadījumā "Eiropas dzelzceļa līnijas" nevarētu slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju, norādīja zvērinātu advokātu biroja "Ellex Kļaviņš" asociētais partneris Māris Brizgo. Lēmums par pagaidu noregulējumu tiesai būs jāpieņem apmēram mēneša laikā.

"Izvērtējumi ir ļoti rūpīgi, būtiski. Tiesas pieiet ļoti nopietni šiem jautājumiem, tāpēc ka sekas, saprotiet, ir ļoti būtiskas. Ja aptur visu konkursu, darbi nenotiek. Sēžam un gaidām, kamēr tiesa izpētīs lietu pēc būtības," sacīja Brizgo.

Ja šādu regulējumu nepiemēros, "Eiropas dzelzceļa līnijas" teorētiski varēs slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju "E.R.B. Rail Baltica JV". Pirms tam gan vēl būs vajadzīgs akcepts arī Satiksmes ministrijas un valdības līmenī.

KONTEKSTS:

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2026. gada līdz 2030. gadam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti