Daugavpils Lokomotīvju rūpnīca realizē 20 gadus vecu sapni – sāk ražot tramvajus

Kohēzijas fonda atbalstītā projektā AS "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) ir izgatavojusi un piegādājusi pasūtītājam – pašvaldības AS "Daugavpils satiksme" – pirmos divus no četriem jaunajiem tramvaju vagoniem. Tādējādi viens no senākajiem Daugavpils uzņēmumiem ir piepildījis savu sapni par tramvaju ražošanas uzsākšanu.

Atlikušie divi četrasu tramvaju vagoni saskaņā ar noslēgto līgumu rūpnīcai jāpiegādā  līdz šī gada beigām.

ĪSUMĀ: 

20 gadus vecs sapnis

DLRR valdes loceklis Vladislavs Pavlovičs atklāja, ka ideja par tramvaja vagonu izgatavošanu uzņēmumā dzima pirms aptuveni 20 gadiem, un nu beidzot tā ir realizēta. Tas nenācās vienkārši. Uzņēmums līdz šim vairākkārt bija piedalījies pašvaldības rīkotos iepirkumos, taču virsroku vienmēr ņēma konkurenti.

"Pateicoties vairāku apstākļu sakritībai, tai skaitā pašvaldības atbalstam, kā arī tam, ka paši joprojām nebijām metuši plinti krūmos un, pat īsti neticot pozitīvam iznākumam, neatlaidīgi turpinājām piedalīties konkursos, veiksme beidzot mums uzsmaidīja," neslēpa gandarījumu Pavlovičs.

Patlaban sadarbībā ar čehu kompāniju "Pragoimex" uzņēmumā noslēgumam tuvojas atlikušo divu tramvaju komplektēšana. "Esam pacentušies tramvaju izveidot maksimāli ērtu un komfortablu pasažieriem. Vagonos ir zemā grīda, tie ir aprīkoti ar ergonomiskiem sēdekļiem, vietām pasažieriem ar īpašām vajadzībām, informācijas tablo, uzlādes rozetēm telefoniem, bezvadu internetu un citām "fīčām", kas braucienu padara patīkamu," stāstīja Pavlovičs.

Tramvaju projekts ļāva izveidot 30 jaunas darbavietas

Tā kā tramvaji DLRR ir jauna produkcija, ieviešot to ražošanu, uzņēmums saskārās gan ar dažādām tehniskām problēmām, kuras nācās risināt, gan ar nepieciešamību apmācīt personālu.

Tramvaju būvniecības projekts ļāva uzņēmumam izveidot papildus 30 darba vietas.

Problēmas bija arī komunikācija ar valsts un finanšu struktūrām. "Sākoties karam Ukrainā, DLRR zaudēja teju visus savus tradicionālos noieta tirgus, un saņemt atbalstu no valsts šādā situācijā nemaz nebija viegli. Faktiski tramvaju būvniecības pasūtījums kļuva uzņēmumam par sava veida "glābšanas salmiņu"," norādīja Pavlovičs. 

"Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) montētais tramvajs
"Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) montētais tramvajs

DLRR valdes loceklis uzsvēra, ka tādu uzņēmumu kā DLRR pastāvēšana tādās nelielās valstīs kā Latvija, Igaunija vai Lietuva ir liela vērtība, jo tās ir gan darba vietas, gan arī finanšu līdzekļi, kas paliek valstī un pilsētā nodokļu veidā.

Lai arī DLRR pēdējos gados ir pārorientējusies uz Eiropas tirgu, pasūtījumu diversifikācija jebkurā biznesā ir ļoti svarīga, it sevišķi tādam lielam uzņēmumam ar tik šauru specializāciju kā DLRR. Tāpēc iespējā attīstīt tramvaju būvniecību, ražojot produkciju gan iekšējam tirgum, gan eksportam, uzņēmuma vadītājs saskata lielas iespējas, kā arī cer uz valsts atbalstu.

Atšķirībā no Krievijā ražotajiem, DLRR tramvajiem nebūs problēmu ar apkopi

"Daugavpils satiksmes" valdes loceklis Sergejs Blagoveščenskis atzina, ka jaunie Daugavpilī ražotie tramvaju vagoni uzņēmumam kļūs par labu ritošā sastāva papildinājumu.

Būtiski ir arī tas, ka šie tramvaju vagoni ir ražoti Eiropas Savienībā un to kvalitāte atbilst visām tās prasībām. Tas savukārt garantē drošu to ekspluatāciju, kā arī to, ka nebūs problēmu ar to apkopi, atšķirībā no Krievijā ražotajiem tramvajiem, kuru apkalpošanā, saistībā ar pret šo valsti ieviestajām ekonomiskajām sankcijām, uzņēmumam ir radušās nopietnas problēmas.

"Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) montētais tramvajs
"Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR) montētais tramvajs

"Neskatoties uz to, ka arī Krievijā izgatavotajos tramvajos aptuveni 80% detaļu ir ražotas Eiropā, būtiskākā to atšķirība slēpjas elektronikā un vadības ierīcēs. Rezultātā, ja šīs ierīces iziet no ierindas vai vienkārši nolietojas, tramvaja turpmākā ekspluatācija kļūst problemātiska. Tā kā pret Krieviju ir ieviestas ekonomiskās sankcijas, uzņēmumam sāk pietrūkt rezerves daļu šajā valstī ražoto tramvaju remontam. Rezultātā rezerves daļas nākas meklēt Polijā, Lietuvā vai censties izgatavot vietējās rūpnīcās. Uzņēmums kā donorus detaļām sācis izmantot arī vecākos tramvajus. Savukārt ar jauno tramvaju remontu problēmām nevajadzētu rasties," prognozēja Blagoveščenskis.

Tuvākajās dienās sāksies jauno tramvaju testēšana.

Saskaņā ar līguma nosacījumiem, pirms tiek uzsākta pasažieru pārvadāšana, tramvajam būs jānobrauc 250 kilometri testa režīmā. Šajā laikā tas tiks pielāgots esošai infrastruktūrai. Lai netraucētu tramvaju satiksmei pilsētā, darbi norisināsies galvenokārt nakts stundās. Šo procesu veiks sadarbības partneri no Čehijas.

Tramvaju vagonu iegāde Daugavpilī notiek Kohēzijas fonda atbalstītajā projektā "Videi draudzīga un integrēta mobilitāte Daugavpils pilsētā", ar mērķi veicināt videi draudzīga sabiedriskā transporta izmantošanu un pasažieru skaita pieaugumu videi draudzīgā sabiedriskā transportā Daugavpilī. Projekta kopējās izmaksas ir 28 317 548 eiro, no kuriem Kohēzijas fonda līdzfinansējums – 23 179 500 eiro.   

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti