Mūsdienās attālums ir tikai atrunas. Uzņēmums «Rasa Botanicals» Sutru ciemā uzņem apgriezienus

Ģimenes uzņēmums "Rasa Botanicals" Līvānu novada Sutru ciemā jau piecu gadu garumā iegūst dažādus augu ekstraktus, no kuriem paši ražo ķermeņa un sejas kopšanas dabiskos līdzekļus, tāpat arī piedāvā augu ekstraktus tālākai izmantošanai kosmētikas ražotājiem. Kaut arī ražotne atrodas pavisam mazā ciemā, attālums no pilsētu burzmas nav šķērslis sadarboties ar ārzemju partneriem, ieviest  inovācijas un pierādīt savu efektivitāti sadarbībā ar lielākiem uzņēmējiem.

ĪSUMĀ:

  • Viens no priekšnosacījumiem "Rasa Botanicals" izveidei bija reģiona projekti un līdzcilvēku ticība.
  • "Uzaudzēt muskuļus" palīdzēja arī pētniecības projekts, kurā pierādīta augu ekstraktu efektivitāte.
  • Popularitāti iemantoja pandēmijas sākumā, ražojot roku dezinfekcijas līdzekli ar augu ekstraktiem, kas nesausina ādu.
  • Piecu gadu laikā ir izkristalizējusies vīzija par attīstības virzieniem .
  • Mūsdienu tehnoloģiju iespaidā uzņēmējdarbību reģionā vairs neietekmē attālums.

Attīstības un pilnveides ceļš sākas projektos

Piecu gadu pastāvēšanas laikā uzņēmuma attīstību ir veicinājusi dalība dažādos projektos. "Rasa Botanicals" ideja sākās ar Preiļu rajona partnerības "Leader" projekta atbalstu ražotnes iekārtu iegādei.

"Gatavojot šo projekta pieteikumu, es braucu pie ražotājiem Vācijā, lai saprastu, kas ir tie ultraskaņas ekstraktoru modeļi, kas mums būtu vispiemērotākie augu ekstraktu iegūšanai," stāsta uzņēmuma dibinātāja Zane Grigale-Soročina. Projektu veiksmīgi atbalstīja, un no tā brīža sākās "Rasa Botanicals" attīstības ceļš.

Pats svarīgākais aspekts biznesa idejas uzsākšanai bija tieši līdzcilvēku ticība un atbalsts.

"Mēs vēl nebijām saņēmuši "Leader" projekta rezultātus, kad mani vecāki idejai jau bija noticējuši un uzsākuši remontēt saimniecības telpas ražotnes iekārtošanai,"

pirmsākumus atceras Zane.

Šobrīd uzņēmumā darbojas viņas tētis un mamma. Ikdienas atbalsts ir arī Zanes vīrs, kurš pirmsākumos noticēja idejai, izstrādāja finanšu plānu un ļāva ģimenes iekrājumus novirzīt projektam.

Zane Grigale-Soročina ar vecākiem
Zane Grigale-Soročina ar vecākiem

Nākamais solis attīstībā bija "Rasa Botanicals" dalība Daugavpils Biznesa inkubatorā. "Es esmu doktore ķīmijas tehnoloģijās, un līdz "Rasas" stāstam man nebija pieredzes mārketingā un pārdošanā. Četri inkubatorā pavadītie gadi bija milzīgs atbalsts, jo gan vide, gan sniegtās apmācības, gan finansiālais atbalsts bija nenovērtējams," atminas Zane.

Uzņēmēja tieši inkubatoru uzskata par ļoti veiksmīgu attīstības platformu, jo tas veido vienotu kopienas sajūtu.

"Ceļa sākumā ir svarīga atskaitīšanās sistēma, kad jāuzstāda mērķi un jāuzņemas atbildība par to sasniegšanu. Šī apziņa neļāva atslābt un atkāpties. Kopienas ideja ir fenomenāla! Četru gadu laiks inkubācijā mums bija kā lidlauks, lai mēs varētu pacelties spārnos un lidot patstāvīgi," stāsta uzņēmēja.

Tāpat šo gadu laikā uzņēmums arī pierādījis savu efektivitāti starptautiskā pētniecības projektā, ko īstenoja ar Lauku atbalsta dienestu.

"Vairāki uzņēmēji no Latvijas sadarbojās ar Rīgas Stradiņa universitāti un cilmes šūnu pētniecisko institūtu no Somijas, kur divu gadu garumā mēs pētījām augu ekstraktu un augu cilmes šūnu ietekmi uz dermas šūnām un vielmaiņas procesiem cilvēka mākslīgā kuņģa modelī. Tika testēti augu ekstrakti kā aktīvās vielas kosmētikā un pārtikā. Projekta mērķis bija salīdzināt augu ekstraktu un augu cilmes šūnu efektivitāti," par pētniecisko projektu stāsta Zane.

Iegūtie rezultāti uzņēmēju patīkami pārsteidza: "Augu cilmes šūnas iegūst sarežģītā tehnoloģiskā procesā, kur šo šūnu ekstrakti maksā 5–10 reizes vairāk nekā parastie augu ekstrakti.

Mani šokēja, ka parasto augu ekstrakta efektivitāte bija desmit reizes lielāka nekā augu cilmes šūnu efektivitāte,

neskatoties uz cenas atšķirībām, mārketinga un tirgus pozicionējumu. Ar šo projektu mēs pierādījām, ka augi, kas aug mums līdzās, ir ļoti vērtīgi un šo augu ekstrakti pozitīvi ietekmē gan ādas šūnu attīstību, gan vielmaiņu cilvēka organismā."

Oriģinalitāte ļauj izskanēt "skaļāk"

Uzņēmums "Rasa Botanicals" uznācienu plašākā sabiedrībā piedzīvoja pandēmijas sākumā, kad izcēlās ar īpašu oriģinalitāti. Tas bija stāsts par roku dezinfekcijas līdzekli ar kliņģerīšu un kumelīšu ziedu ekstraktiem.

"Man kā ķīmiķei pandēmijā katru dienu bija jāstrādā laboratorijā, nebija iespēja strādāt attālināti. Līdz ar to rokas bija jādezinficē ļoti bieži. Pēc mēneša manas rokas bija ļoti sausas, sasprēgājušas līdz asinīm. Pateicoties "Rasa Botanicals" izstrādātajam roku dezinfekcijas līdzeklim ar ziedu ekstraktiem, es tās spēju gan dezinficēt, gan arī sadziedēt. Šajā produktā ir 30% ziedu ekstraktu un 70 % spirta.

Taču šī augu ekstraktu komponente, mitrinošā efektivitāte un patīkamais aromāts palīdzēja šim produktam "skaļāk" un plašāk iziet sabiedrībā," norāda uzņēmēja.

Pērn uzņēmums uzvarēja arī pašvaldības rīkotā konkursā "Līvāni var", iegūstot papildu finansējumu vēl vienas iekārtas iegādei.

Arī šobrīd uzņēmums gatavo pieteikumu "Leader" projektam, jo plāno paplašināt produktu loku un iegādāties jaunas iekārtas.

Uzņēmuma darbība trīs virzienos

Zane Grigale-Soročina vada ne tikai uzņēmumu, bet strādā arī pamatdarbā, kas ir ļoti tuvs viņas uzņēmējdarbībai. Viņa pēc profesijas jau 14 gadu garumā ir kosmētikas ķīmiķe, ieguvusi arī doktora grādu ķīmijas tehnoloģijās.

Šobrīd uzņēmuma vadītāja Zane lēš, ka šo

piecu gadu laikā uzņēmumam ir skaidri izkristalizējusies auditorija un darbības nišas.

"Man ir skaidra vīzija, ka mēs strādājam trijos virzienos: ražojam gatavos produktus, otra niša ir izejvielas kosmētikas nozarē – piedāvājam augu ekstraktus kosmētikas ražotājiem Latvijā, bet trešais – konsultācijas un atbalsts jaunu produktu izstrādē jauniem kosmētikas zīmoliem," norāda Zane.

Viens no pašreizējiem sadarbības partneriem ir intīmās higiēnas produktu zīmols "Mylome", kura produkcija tiek izstrādāta "Rasa Botanicals" ražotnē.

Uzņēmums sadarbojas ar salonu "Mella.lv", kur kopā tiek radīts mākslīgo matu noņemšanas līdzeklis. Tāpat ir arī citas sadarbības, radot unikālas masāžas sveces, roku sviestus un citus produktus.

"Tā ir tā biznesa niša, kur es jūtos vislabāk un varu dot vislielāko pievienoto vērtību. Savā pieredzē esmu radījusi vairākus desmitus produktu, tieši piedāvājot savu atbalstu no A līdz Z jaunu kosmētisko produktu izstrādē, lai to formulācijas būtu ne vien dabīgas, bet arī efektīvas," par uzņēmuma darbības virzienu stāsta Zane.

Mazajiem uzņēmumiem svarīgi būt līdzsvarā

Šobrīd uzņēmumā tiek nodarbināti tikai ģimenes locekļi, taču ir piesaistīti vairāki ārpakalpojuma darbinieki – grāmatvedis, mākslinieks un sociālo tīklu cilvēks.

"Mēs pamazām ejam ārā no komforta zonas, paplašinām komandu un atbildības, uzņemamies riskus, bet tas viss ir saprāta robežās. Man kā uzņēmuma vadītājai galvenais uzdevums ir savilkt bilanci – ieņēmumus ar izdevumiem – un būt līdzsvarā," norāda Zane Grigale-Soročina.

Runājot par kopēju pienesumu Latgales ekonomikai, tas svārstās.  "Pienesums Latgalei no mūsu puses ir salīdzinoši minimāls. Ir bijuši gadi, kad mēs mēnesī esam maksājuši ap 2–5 tūkstoš eiro nodokļos, bet tas ir bijis lielāku projektu īstenošanas laikā."

Uzņēmuma vadītāja uzskata, ka Latgales ekonomika lielākoties turas uz lielajiem uzņēmumiem.

"Es redzu, ka Latgalē ir daudz foršu un strauji augošu uzņēmumu, bet te ekonomika turas uz lielajiem uzņēmumiem, piemēram, "Latgales pienu", metālapstrādes uzņēmumiem, kokapstrādes uzņēmumiem, optisko šķiedru ražotājiem Līvānos un citiem uzņēmumiem, kas darbojas un nes pievienoto vērtību valsts ekonomikai," norāda Zane.

Mazpilsētas vide un attālums

Šobrīd Zane dzīvo Rīgā un uzņēmumu vada attālināti. Viņa atzina, ka šāda prakse mūsdienās ir ierasta lieta, kas vēl vairāk lauž stereotipus par to, ka attālums vai mazpilsētas vide spēj ietekmēt uzņēmuma attīstību un izaugsmi.

"Manuprāt, tas ir stereotips, ka, kaut kur dzīvojot, mēs varam visu palaist garām. Man ir daudz draugu, kas ir ieguvuši labus pamatus dzīvei Rīgā, bet vēlāk pārvākušies uz dzīvi Latgalē un lieliski spēj apvienot visu daudz harmoniskāk, nekā dzīvojot lielpilsētā," skaidro Zane.

"Attālums mūsdienās vispār nav šķērslis. Es ikdienā "Zoom" runāju ar kolēģiem no Vācijas, Šveices, Lielbritānijas, Somijas. Esošās informācijas tehnoloģiju iespējas ir fantastiskas.

Tā ir mūsu pašu izvēle, kur mēs dzīvojam un kādu vidi sev apkārt izvēlamies. Viss pārējais ir vēlme darīt."

Uzņēmēja Zane norāda, ka Latgale ir lieliska vieta, kur uzsākt savu kāroto biznesa ideju, jo ir pieejamas daudz dažādas atbalsta iespējas. Viņasprāt, Rīgā šādu iespēju esot mazāk, jo pašvaldība tik ļoti nepamana jaunos uzņēmējus.

"Latgalē mēs esam saņēmuši tik lielu atbalstu, ka vairāk es pat nevarētu iedomāties. Dzīvojot Rīgā un strādājot ar jaunajiem zīmoliem, viņiem izsisties un saņemt atbalstu ir daudz, daudz grūtāk, jo viņus šeit pašvaldība tik ļoti nepamana. Mūs Preiļi un Līvāni uzreiz pamanīja – tikko iegādājāmies iekārtas un sākām kaut ko darīt, saņēmām Latgales inovācijas balvu, Līvānu atbalstu, vēlāk arī konkursa "Sējējs" balvu. Tas ir fenomenāli!" pieredzē dalās Zane.

Viņa arī atzīst, ka ir

prieks skatīties, kā attīstās Latgales pilsētas, taču būtu jāpiestrādā pie ceļiem un infrastruktūras, kas uzņēmējdarbības attīstībā ir primāri svarīgi.

"Mēs esam Eiropas Savienībā, un mēs būtu ļoti priecīgi par ceļu kvalitāti kā citās Eiropas valstīs, lai pēc iespējas mazāk laika būtu jāpavada ceļā," saka Zane.

Otrs būtisks faktorus būtu atbalsts mazajiem tirgotājiem. Zane uzskata, ka būtu īstenojams projekts, kur vienuviet vietējie ražotāji spētu izvietot savu produkciju pārdošanā.

"Mūs ļoti atbalstītu ideja, kad viena tirdzniecības platforma varētu uzņemties visu Latgales mazo ražotāju produktu pārdošanu. Tā būtu iespēja mazajiem zīmoliem fokusēties uz ražošanu, pārdošanu uzticot sadarbības partneriem! Tas ļautu arī vietējiem iedzīvotājiem vairāk uzzināt par saviem ražotājiem un atbalstīt viņu produkciju. Kādreiz mums bija tāda iespēja Preiļos t/c  "ŪGA", taču šobrīd šī pārdošanas vieta ir slēgta".

Mazo uzņēmumu kopienā konkurence nepastāv. Tieši otrādi – te vairāk ir atbalsts un dalīšanās ar pieredzi, uzskata Zane.

"Mums ir bijusi ļoti pozitīva sadarbība ar vietējiem uzņēmējiem, kad kopā ar Gitu Usāni un "KUUP coffee" mēs gatavojām kopīgus dāvanu komplektus svētkiem.  Arī ikdienā tiekoties, mēs cenšamies viens otru atbalstīt un dalāmies savā pieredzē, jo mēs nezinām, kas no mūsu piedzīvotā var noderēt citiem. Tā ir ļoti forša sajūta, un šo piecu gadu laikā ne reizi neesmu sajutusi konkurenci. Arī Daugavpils Inkubatora kopienā, kur mēs tikāmies no dažādām nozarēm – mēs dalījāmies savos pieredzes stāstos, klupšanas akmeņos, izaicinājumos un atrastajos risinājumos. Arī manās interesēs ir tas, lai šie mazie uzņēmumi ātrāk aug un straujāk attīstās."

Vienmēr prasi, vienmēr dari

Zane ar savu stāstu vēlas iedrošināt ikvienu, kam ir ideja par uzņēmējdarbības uzsākšanu, taču ir šaubas vai bailes to darīt. Uzņēmēja norāda, ka svarīgākais ir tieši iet, runāt un darīt.

"Es dzīvoju pēc tāda principa – vienmēr prasi, vienmēr dari. Ja es piezvanu pa telefonu, man ir tikai divas iespējas – saņemt atbildi "jā" vai "nē". Ja saņemu "nē", tad skaidrs, ka man ir jāmeklē citas durvis.  Ja saņemu "jā" – super, saruna var norisināties!

Mēs esam ļoti kautrīgi, mums ir bail pajautāt, jo bieži mēs par prioritāti sev uzliekam jautājumu "ko gan padomās citi". Atmetiet to visu!

Tas ir jūsu ceļš un jūsu sapņi. Mans dzīves moto ir – ja tev prātā ir ienākusi kāda doma, mērķis vai sapnis, tad ej un to realizē! Ja man tas ir atnācis, tad noteikti arī atnāks iespējas, kā šo ideju realizēt," iedvesmā dalās uzņēmēja Zane.

Zane Grigale-Soročina
Zane Grigale-Soročina

Tāpat viņa norāda, ka pastāv milzīgs stereotips par to, ka veiksmīgs uzņēmējs var būt tikai ar atbilstošu izglītību.

"Man nebija nekādas pieredzes uzņēmējdarbībā, kad mēs to visu sākām. Mans tēvs visu mūžu ir nostrādājis par skolas direktoru un sporta skolotāju, un viņš savos 50+ gados bija gatavs pateikt – jā, es mācīšos ķīmijas tehnoloģiju, ražošanas vadību, kvalitātes kontroli, ķīmijas procesus. Ja cilvēks ar pieredzi vienā nozarē pēkšņi var ielēkt kaut kur pavisam citur, tad jauniem cilvēkiem vispār nav nekādu šķēršļu. Neveidojiet savu ikdienu no aizspriedumiem un sabiedrības uzstādījumiem. Cik šobrīd ir tādu influenceru, kas ir bez augstākās izglītības uzņēmējdarbībā un jau paši ir izveidojuši savus veiksmīgus uzņēmumus!

Atslēgas vārds ir darīšana. Protams, arī domāšana līdzi, risku izvērtēšana un mācīšanās ir ļoti svarīga."

Uzņēmēja liek arī skatīties reāli uz lietām un saprast to, ka uzņēmuma vadīšana nav tikai par klientu pūļiem, finanšu uzvarām, darbu divas stundas dienā un ceļojumiem uz siltajām zemēm. Zane, vadot uzņēmumu un darot arī savu pamatdarbu, dienu iesāk piecos no rīta, nereti darbs ir arī brīvdienās un svētku dienās.

"Savs zīmols ir kā mazs bērns – jāpabaro trīs reizes dienā un vakarā jānoliek gulēt," norāda Zane.

"Savs uzņēmums ir milzīga atbildība un nepārtraukts darbs, taču pozitīvais šī ceļa aspekts ir pozitīvās klientu atsauksmes, jauni kontakti, iedvesmojošas tikšanās, uzkrātā pieredze un citādāks pasaules redzējums. Tas bagātina mani kā personību un katru dienu atver arvien jaunas iespējas. Tikai jāprot tās saredzēt un izmantot!"

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti