Tava darīšana

Tava darīšana 2. Augu terāriji un vilnas fabrika Pācē

Tava darīšana

Tava darīšana. Kafijas ražotāji un dronu šovs

Tava darīšana. Funkcionālais ūdens un Siguldas papīrlietas

Izdrukā sev limonādi! Kā jaunuzņēmums «H2YO» izvērš veselīga ūdens automātu biznesu

Jaunuzņēmuma "H2YO" dibinātāji Alehandro Blūmentāls un Edgars Rozentāls četru gadu laikā ir būvējuši jauna veida ūdens automātu.

Viņu ideja – piedāvāt cilvēkiem veselīgāku ūdeni, kas bagātināts ar vitamīniem un nav saldināts ar cukuru. Nevis pudelēs vai skārdenēs, bet no automāta, kurā katrs pats var sajaukt sev tīkamu ūdens garšu un vitamīnu daudzumu. Nelielā iekārta, kas atgādina kafijas automātu, pamatā ir paredzēta birojiem, – uzņēmuma ražotnē VEF kvartālā tā piedzīvojusi jau vairākus uzlabojumu posmus un nu ir tuvu ideālam produktam masveida ražošanai.

VIZĪTKARTE

SIA "H2YO Europe", elektronikas iekārtu un dzērienu ražošana.

Dibināšanas gads: 2020.

Darbinieku skaits: 10.

Apgrozījums 2022. gadā: 19 515 eiro (vēl bija tehnoloģijas testēšanas un attīstības fāzē).

Eksports: Nīderlande.

Jautājumi un atbildes: 

Kur sevi redz pēc 3-5 gadiem? Uzņēmums sapratis, kā ātri un efektīvi ieiet jaunos Eiropas eksporta tirgos. Notiek strauja attīstība ASV tirgū, iespējams ar ražošanu tur.

Kādi atbalsta instrumenti izmantoti? No paša sākuma ir Valmieras biznesa inkubatora dalībnieki. Izmantoja "de minimis" atbalsta programmu finansējumu pašos pirmajos gados. Tālāk visa attīstība finansēta ar riska kapitālu.

"Daļa cilvēku nedzer ūdeni pietiekami daudz, jo pēc vienas glāzes tas kļūst garlaicīgi. Tāpēc mēs pievienojam ūdenim dabīgas garšas, lai padarītu šo par interesantāku pieredzi. Otrs – ūdenim tiek pievienoti vitamīni, mēs neizmantojam nekādu ķīmiju, un dzēriens nav saldināts ar cukuru, bet ar dabīgu bērza ksilitolu," stāsta Rozentāls. Ūdens automāti ir aprīkoti ar kārtridžiem, kuros ievieto vitamīnus un garšas bagātinātājus, un iekārta – līdzīgi kā printeris – sajauc vajadzīgās vielas vajadzīgajos daudzumos. "H2YO" ražo ūdens automātus, taču pamatbizness ir kārtridžu ražošana.

Rīgā tapušos ūdens automātus pamatā ir paredzēts eksportēt, – galvenie mērķa klienti ir uzņēmumi, kuri domā par darbinieku veselību, kā arī mācību iestādes.

"Izvēlējāmies iet unikālu ceļu – attīstīt paši savu ražošanu. Šis ir pilnībā digitālas ražošanas process," norāda Rozentāls. Latvijā uzņēmums jauno tehnoloģiju testē, ūdens automāti ir uzstādīti vairākos uzņēmumos, bet pirmais lielais eksporta tirgus būs Nīderlandē.

Alehandro un Edgara jaunuzņēmuma stāsts ir par to, kā realizēt ideju par kaut ko tik gaisīgu kā veselīgs dzīvesveids. Viņu gadījumā vispirms nebija ideja par ūdens automātu, bet pārliecība, ka jārada risinājums, kas mudinātu cilvēkus dzert vairāk un dzert veselīgāk.

"Mēs nesaslimstam pēkšņi, tas notiek palēnām. Tāpēc ir jāskatās, kā sekmēt veselīgu dzīvesveidu pēc iespējas agrāk. Mūsu iekārta ļauj katram pašam izvēlēties veselīgāku dzērienu un sekot līdzi tam, ko viņš dzer," biznesa ideju raksturo Blūmentāls.

Uzņēmumu, kurš iesāk ko inovatīvu un perspektīvu, parasti dēvē par jaunuzņēmumu vai stārtapu. Tiem, kuri grib mēģināt startēt tirgū ar ko pilnīgi jaunu, jāgatavojas tam, ka produkts būs vairākkārt jāpārveido un jāuzlabo. Būs vajadzīgi investori. Un milzīga pacietība, lai no stārtapa pārtaptu par pašpietiekamu uzņēmumu.

"Ražošanas uzsākšana ir kapitāla ietilpīga lieta. Jau no sākuma gājām klasisko riska kapitāla piesaistes ceļu. Tāpēc mātes uzņēmumu dibinājām ASV, un dažus pirmos gadus mūsu investori pamatā nāca no Silīcija ielejas. Izmantojām kontaktus no iepriekšējās uzņēmumu attīstīšanas pieredzes," par finansējuma piesaisti jaunuzņēmumam stāsta Rozentāls.

"H2YO" ir izvēlējušies vienu no grūtākajām lietām, ko biznesā vispār var izdomāt. Pašu spēkiem viņi ražo produktu pagaidām vēl neesošā kategorijā.

Likmes augstas, bet arī sagaidāmais ieguvums ir ievērojams – veselīga ūdens dzeršana ir viena puse, bet otra – būtu iespējams atbrīvoties no dzērienu iepakojuma tonnām. Produkta tehnoloģiskie uzlabojumi aizvien turpinās – pēc četru gadu darba Edgars un Alehandro aizvien vēl ir pašā ceļa sākumā.

Abi "H2YO" veidotāji ir biznesā pieredzējuši gana daudz – Alehandro vairāk nekā 25 gadus ir bijis biznesa konsultants, bet Edgars iepriekš veiksmīgi attīstījis divus citus jaunuzņēmumus. Viņi abi ir vienisprātis, ka uzņēmējam ir jāpiemīt pozitīvai pārgalvībai, ticībai pašam sev un ir jābūt dabiskai interesei par lietu, kuru grasies likt uz biznesa sliedēm. "Sākumā liela neapzinātā nekompetence – jo tu nesaproti, ko nesaproti – kombinējas ar lielu optimismu, ticību un vēlmi kaut ko paveikt, kaut ko jaunu radīt," jaunuzņēmuma radīšanu raksturo Rozentāls.

"Tas ir kā radīt bērnu. Ir ideja, mēs veltām tai enerģiju, vēlāk iecere materializējas. Mēs turpinām to barot un audzēt, un tas attīsta jauno uzņēmēju kā cilvēku," par biznesa attīstīšanu saka Alehandro. Viņaprāt, ikviens cilvēks var būt uzņēmējs, ja vien tam ir pienācis īstais laiks. Par uzņēmējiem bieži saka, ka tie ir tie neatlaidīgie un neatlaidīgās. Edgars un Alehandro uzsver, runa gan nav par stūrgalvīgu turēšanos pie produkta tā sākotnējā izskatā, bet par gatavību mainīties, lai piepildītu savu ideju. Kaut ko, no kā produkts ir radies.

Saistītie raksti

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti