«Kovidlaika» produkts, kas lūkojas Ziemeļvalstu virzienā. Kā Rīgā izvērš augu terāriju biznesu

Līgas Zelčānes un Justa Krapāna uzņēmums ar zīmolu "Dzīvotne" ir viens no daudziem kovidlaika "produktiem". Noguruši no ierobežojumiem, arī viņi izlēma, ka ir beidzot jāķeras pašiem pie sava biznesa.

Justs savulaik bija lasījis par augu terārijiem, un pirms četriem gadiem tapa viņu pašu pirmās dzīvotnes. Tās guva lielu interesi un atsaucību, tāpēc drīz vien iecere bija pārtapusi par ikdienas nodarbošanos. Viņu produkts ir dažāda izmēra augu terāriji – augi ir iestādīti īpašā augsnes maisījumā un atrodas stikla traukā, tie nav jālaista, jo fotosintēzes rezultātā paši "saražo" sev nepieciešamo mitrumu.

VIZĪTKARTE

SIA "Biotops", "Dzīvotne", interjera dizaina objektu ražošana un mazumtirdzniecība.

Dibināšanas gads: 2020.

Darbinieki: Pastāvīgi uzņēmumā nodarbināti 3-4 cilvēki, tomēr sezonāli līdz 20-25 darbiniekiem Latvijā un papildu aptuveni 25 cilvēki Igaunijā un Lietuvā.

Apgrozījums 2022. gadā: 95 155 eiro Latvijas tirgū, 58 374 eiro - eksporta tirgos.

Eksporta tirgi: Baltijas valstis.

Jautājumi un atbildes:

Kur redz sevi pēc 3-5 gadiem? Redzam sevi kā šīs biotehnoloģiju dizaina nišas stabilu sastāvdaļu ar vairākiem atpazīstamiem produktiem gan Eiropā, gan plašākā tirgū.

Kādi ir izaicinājumi? Produkta izteiktā sezonalitāte - finanšu plūsma, darbinieki, ražošana, glabāšana produkta īpatnību dēļ apgrūtinātā loģistika, kas ierobežo tirdzniecības iespējas internetā gan lokāli, gan globāli. Ģimenes un darba dzīves samērošana.

Kādi atbalsta instrumenti izmantoti? LIAA biznesa inkubators, Inovāciju akadēmija, Digitalizācijas programma.

"Bija tāds vispārējs pagrimums, un tad kādā brīdī es teicu Līgai, – viss, tā vairs dzīvot nevar!" par uzņēmuma sākumu stāsta Justs. Līga atceras, ka pirmās dzīvotnes viņi klientiem piedāvājuši pirms valsts svētkiem galerijas "Centrs" tirdziņā.

"Visu dienu nāca cilvēki, bijām sausas mutes izrunājuši. Sešos vakarā saskatījāmies – praktiski visu bijām pārdevuši. Bija mēnesis laika, lai sagatavotu nākamos produktus līdz Ziemassvētkiem." Šodien uzņēmums jau ir pārstāvēts visās Baltijas valstīs, aktīvākajā ražošanas mēnesī nodarbinot ap 40 darbinieku.

Četru gadu laikā tapuši gandrīz 10 tūkstoši augu terāriju, un šis ir lielākais šādu produktu ražotājs Baltijā.

Līgas un Justa uzņēmumam nāca par labu laicīgi veikta biznesa paplašināšana un eksports uz Igauniju jau otrajā darbības gadā, kas kovidlaika sarežģītajos apstākļos ļāva kompensēt striktos tirdzniecības ierobežojumus Latvijā. Šobrīd Līga un Justs domā par tirdzniecības paplašināšanu arī Ziemeļvalstu virzienā.

"Dzīvotnes" piemērs rāda, ka sava biznesa uzsākšanai un attīstīšanai svarīgāka par izglītību ir neatlaidība un zinātkāre. Līga un Justs nav studējuši bioloģiju akadēmiskā līmenī, taču, pateicoties aizrautībai ar savu biznesa ideju, ir iepazinuši to praktiskā līmenī. "Zināšanas ir tik viegli pieejamas, galvenais, lai būtu interese," uzsver Justs. Pirms "Dzīvotnes" abi uzņēmēji bija darba ņēmēji, tāpēc labi zina, cik nozīmīgi ir veidot noturīgas darba attiecības ar darbiniekiem.

"Savs uzņēmums nozīmē lielu brīvību, taču līdz ar to nāk arī liela atbildība. Arī neparedzamība," par sava biznesa veidošanu un attīstīšanu saka Līga.

Viņa uzsver, ka uzņēmējam ir svarīgi spēt daļu no darbiem deleģēt citiem, lai atvēlētu laiku jaunu ideju un produktu tapšanai, kas varētu līdzsvarot esošā produkta sezonalitāti. Dzīvotnes ir izteikti sezonāls produkts, – tā pārdošana pamatā notiek gada nogalē, jo zaļais, dzīvību apliecinošais augu terārijs ir kļuvis par iecienītu dāvanu. Viens no risinājumiem, kā uzņēmēji cenšas līdzsvarot sezonalitāti, ir dažādas apmācības un meistarklases, kas šobrīd notiek arī "Dzīvotnes" augu terāriju "fabrikā" Rīgā.

Dažreiz biznesu kopā sāk draugi, citreiz kolēģi vai ģimenes locekļi kā Līgas un Justa gadījumā. Vislabākā sadarbības kombinācija, kas veicina jauna uzņēmuma attīstību, ir tad, ja viens no biznesa partneriem pārzina ražošanas procesus, otrs orientējas pārdošanā. Vēlāk, kad jaunais uzņēmums var atļauties algot darbiniekus, aktuāls būs jautājums, – kā pareizi veidot attiecības ar darbiniekiem? "Kad pieņemam kādu darbā, vienmēr sakām, ka mēs neesam svarīgāki, mums vienkārši ir lielāka atbildība. Tāpēc mums brīžiem ir jābūt stingrākiem," par attiecībām ar darbiniekiem saka Līga.

Ko "Dzīvotnes" radītāji iesaka cilvēkiem, kuri prāto par iespēju attīstīt paši savu biznesu? Pirmais un galvenais ieteikums – no prātošanas pāriet pie darīšanas.

"Tas ir kā stāvēt stundu ezera malā un domāt, vai ūdens ir silts vai ne. Gribu peldēt vai ne? Bet viss sāk notikt tad, kad tu iekāp ūdenī. Tad ir jāpeld," saka Justs.

Viņaprāt, jebkurš var mēģināt kļūt par uzņēmēju, taču, lai bizness būtu ilgtspējīgs, katram pašam ir jāatrod tieši sev piemērots biznesa virziens.

 

Saistītie raksti

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti