Dienas ziņas

Dažās vietvarās pašvaldības policija eksistē tikai formāli

Dienas ziņas

Dienas ziņas

"Rail Baltica" tilta būvniecība – sāks pirmo kārtu

Rīgā sāk būvēt «Rail Baltica» dzelzceļa tiltu pār Daugavu; trūkst vairāk nekā 70 miljonu eiro

Rīgā sākuši būvēt kilometru garo "Rail Baltica" tiltu pār Daugavu. Būvnieki uzsver – savu konstrukciju un dizaina dēļ tilts Eiropā būs unikāls. To plāno pabeigt līdz 2028. gadam, un nepieciešami vēl vairāk nekā 70 miljoni eiro.

Rīgā sāk būvēt «Rail Baltica» dzelzceļa tiltu pār Daugavu; trūkst vairāk nekā 70 miljonu eiro
00:00 / 03:44
Lejuplādēt

ĪSUMĀ:

  • Rīgā sāk būvēt "Rail Baltica" tiltu pār Daugavu.
  • Būvnieks atzīst – būvniecība būs izaicinoša; upes gultnē iespējami vēsturiski atradumi.
  • Šobrīd naudas pietiek tikai nelielai daļai tilta; vajadzīgi vēl vairāk nekā 70 miljoni.
  • Satiksmes ministrija: Finansējums būs.
  • Visu tiltu plāno pabeigt līdz 2028. gadam.

"Rail Baltica" dzelzceļa tiltu pār Daugavu būvē paralēli esošajam Dzelzceļa tiltam. Jaunais tilts atradīsies Centrāltirgus pusē. Tas atšķirsies no vēsturiskā, kas ir viena no pilsētas ikonām. Pār Daugavu kopumā būvēs 15 laidumus. Uz tilta būs divi sliežu ceļi, kas atradīsies nedaudz augstāk par blakus esošo Dzelzceļa tiltu. Tas tādēļ, lai saglabātu iespēju kuģot, norādīja uzņēmuma "Bererix" izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš. Blakus tiem būs arī josla ārkārtas gadījumiem, ko varēs izmantot gājēji un velobraucēji.

Uzņēmuma "BERERIX" izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš.
00:00 / 00:44
Lejuplādēt

Būvnieks "Bererix", kas strādā arī pārējā Centrālās stacijas posmā, atzīmē – tieši tilta būvniecība būs pats izaicinošākais būvdarbu posms un vienlaikus – arī pats interesantākais. "Tilts ir šeit paliekošs. Tā būs, protams, arī viena ļoti, ļoti skaista zīme Rīgas ainavā. Protams, arī tā ir liela atbildība, jo vienlaikus ar jauno tiltu mums ir jāsadzīvo ar veco, kas ir kultūras piemineklis, mums ir jārespektē tā vērtības," pauda Āboltiņš-Āboliņš.

Tā kā darbi notiek pilsētas centrā un Rīgas vēsture ir pietiekami bagātīga, būvnieki prognozē, ka, veicot darbus, upes gultnē varētu atrast arī kādas pagātnes paliekas, piemēram, no Otrā pasaules kara.

Lai gan pati tilta būvniecībai izmantotā tehnoloģija nav unikāla un tāda lietota citviet, būvējot to, tāpat nāksies saskarties ar izaicinājumiem.

"Uzbūvēsim balstu, un tad ar līdzsvaru metodi uz abām pusēm tiks betonēti laidumi. Dzelzceļa tiltam tas savā ziņā ir unikāli. Protams, arī pati tilta forma un arhitektūra prasa daudz, daudz lielāku uzmanību un precizitāti. Tās ir galvenās atšķirības. Risku var būt daudz. Šajā vietā ir gājuši pāri divi pasaules kari. Ir jāpievērš uzmanība. Mēs darām visu iespējamo, kas ir mūsu spēkos, lai šos riskus mazinātu, bet šeit var būt pārsteigumi, kas var ietekmēt būvniecību, bet šobrīd pāragri par to teikt," sacīja Āboltiņš-Āboliņš.

Finansējuma pietiek tikai daļai tilta

Jaunā tilta kopējais garums būs viens kilometrs.

Iepriekš jau izskanējis, ka patlaban naudas pietiek vien nelielai daļai tilta. Kā atbildīgie naudu cer piesaistīt, un vai pastāv risks, ka Rīgā būs vēl viens tilts uz nekurieni?

Uzņēmumā "Eiropas Dzelzceļa līnijas" skaidroja, ka patlaban pieejami 20 miljoni eiro, kas ļaus uzbūvēt divarpus laidumus, kurus paredz pabeigt nākamajā gadā.

Lai uzbūvētu visu tiltu, ko plāno pabeigt 2027.–2028. gadā, nepieciešami vēl vairāk nekā 70 miljoni eiro, kas Eiropas Savienībā jau ir pieteikti, norādīja uzņēmuma vadītājs Kaspars Vingris.

"Tas posms, kas ir no labā krasta līdz kreisajam krastam – līdz Mūkusalas ielai –, tas ir šobrīd pieteikts šajā kārtējā 10. finansēšanas pieteikumā. To mēs tad zināsim tuvāko mēnešu laikā – ir vai nav pieejama šī nauda. Bet nu mēs tā kā plānojam darbus, pieņemot, ka būs, jā," sacīja Vingris. Būvnieks "Bererix" paredz, ka darbus pirmajā posmā varētu pabeigt apmēram gada laikā. Pārējais atkarīgs no tā, kā projektam izdosies piesaistīt finansējumu.

Visam "Rail Baltica" projektam Latvijā pēdējos nu jau vairākus mēnešus lielu šaubu ēnu pāri met pesimistiskākās prognozes, ka vilciens Rīgai varētu paiet garām vispār. Vingris cer, ka šī jaunā tilta uzbūvēšana laikus varētu būt simboliska politisko lēmumu pieņēmējiem, ka šādu iespēju pieļaut nedrīkst.

Ministrijas pārstāvis: Skaidrs, ka finansējums būs

Līdz šim Latvija no Eiropas Savienības "Rail Baltica" projektam ir saņēmusi 900 miljonus eiro. No nākamā pieprasījuma Latvija varētu saņemt līdz pat 550 miljoniem eiro, no kuriem daļa būtu paredzēta tiltam pār Daugavu. Tas, cik Eiropa piešķirs, būs zināms šovasar, Latvijas Radio teica satiksmes ministra padomnieks Rasmuss Filips Geks:

"Skaidrs, ka finansējums būs. Tikai jautājums – cik lielai daļai no aktivitātēm, jo jāatceras, ka šobrīd mēs, aktualizējot izmaksu ieguvumu aprēķinu, esam secinājuši, ka projektam nepieciešamās investīcijas ir vairākkārt pieaugušas, salīdzinot ar to, kas bija sākotnēji prognozēts. Tāpēc, plānojot būvniecības darbus, tas projektā, protams, ir jāņem vērā.

Bet galvenā prioritāte paliek nemainīga – ir jānodrošina Rīgas integrācija jau līdz 2030. gadam, lai pirmais vilciens iebrauktu Rīgā un savienotu abas stacijas."

"Eiropas Dzelzceļa līnijās" sola, ka būvdarbi šogad sāksies Iecavā un turpināsies arī Rīgas Centrālajā stacijā un ap lidostu.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti