Britu medijs: pasauli pārņem «sašaurinflācija» – mazāki produktu iepakojumi, bet ne cenas

Inflācija mudinājusi pārtikas un ne tikai pārtikas ražotājus ķerties pie sen pārbaudītiem trikiem – tie samazina produkta izmēru jeb apjomu, bet cenu ne. Laika gaitā tas jūtami noticis ar tualetes papīra ruļļiem un čipsiem. Inflācijai krītot, preču izmērs un cena gan saglabāsies, brīdināja eksperti.

"Sašaurinflācija" nozīmē to, ka pircējs saņem mazāk, bet maksā tikpat, cik iepriekš. Tas rada ilūziju, ka produktu cena saglabājusies stabila. Tomēr, rūpīgi analizējot vai papētot to, cik tad paciņā iekšā, pircēji var būt vīlušies, analītiskā rakstā vēstīja britu medijs BBC.

Šādā veidā ražotāji kompensē pieaugošās izejvielu izmaksas un darba algas. Eksperti pauda, ka šāda produktu apjoma samazināšanas prakse no ražotāju puses ir ierasta galvenokārt inflācijas laikā un tā parādās veikalos visā pasaulē. 

Pagājušajā nedēļā kāds Francijas lielveikals "Carrefour" uzlika uzlīmes uz produktiem, lai brīdinātu patērētājus, ja paciņas saturs ir kļuvis mazāks, bet cena nav attiecīgi samazinājusies. 

Patērētāji ne vienmēr uzreiz pamana izmaiņas – bieži tās ir pakāpeniskas. Piemēram, iecienīts gāzētais dzēriens, kas pirms gada bija pieejams 340 ml iepakojumā, tagad var tikt piedāvāts par tādu pašu cenu, bet tagad samazināts līdz 283 ml.

Dažos gadījumos patērētāji tik tiešām sāk izvēlēties produktus ar labāku vērtību. Taču pirmās nepieciešamības preču gadījumā patērētāju izvēles ir šauras. Piemēram, ja nepieciešams iegādāties mākslīgā piena maisījumu zīdaiņiem un veikalā ir tikai viens variants, tad patērētājam jāmaksā par nu jau mazāku produkta daudzumu līdzīga izmēra iepakojumā. Piemēram, "Carrefour" veikalā "Nestlé" zīmola "Guigoz" mākslīgā piena maisījuma zīdaiņiem iepakojuma izmērs no 900 g ir samazinājies līdz 830 g.

Šādai produktu saraušanās tendencei ir kādas negatīvas sekas – tas nav tikai uz laiku. Arī brīdī, kad inflācija stabilizējas un ekonomika piedzīvo augšupeju, ražotāji pie iepriekšēja jeb pirmskrīzes produktu izmēra neatgriežas.

Visspilgtākais "sašaurinflācijas" piemērs esot tualetes papīra ruļļi, stāstīja bijušais ASV patērētāju tiesību advokāts Edgars Dvorskis. To izmērs ir sarucis jau vairākus gadu desmitus.

Tad, kad ruļļi kļuva pietiekami mazi, lai patērētāji šīs izmaiņas pamanītu, ražotāji atkal sāka ieviest lielākus tualetes papīra ruļļu izmērus. Tiesa, nevis atgriežot ruļļus to iepriekšējā apmērā, bet piedāvājot šķietami jaunus produktus – "dubultos", "trīskāršos" vai pat "mega" tualetes papīra ruļļus.

Francijas lielveikals "Carrefour" brīdina klientus par produktiem, kas samazinājušies &quo...
Francijas lielveikals "Carrefour" brīdina klientus par produktiem, kas samazinājušies "sašaurinflācijas" iespaidā

Inflācijas iespaidā iepriekš samazinājās arī kartupeļu čipsu daudzums iepakojumā, turpināja Dvorskis.  "PepsiCo" apakšuzņēmuma "Lay's" lielā čipsu paka gadu gaitā kļuva arvien mazāka. Bet tad uzņēmums prezentēja "jaunumu" – "Party size" jeb ballītei piemērotu uzkodu iepakojuma izmēru, kas realitātē bija tāds pats, kā iepriekš lielais čipsu iepakojums.

"Tā kā patērētāji ir tik ļoti koncentrējušies uz to, kā viņu pirkumi ietekmē viņu maciņus, viņi drīzāk pamanīs cenas pieaugumu nekā produkta zaudēto daudzumu, kad iepakojums samazinās," skaidroja Oksfordas Universitātes Saīdas Biznesa skolas asociētā profesore Kamija Krolica.

Tāpēc eksperti iesaka veikalā rūpīgi aplūkot ne tikai produktu cenas, bet arī apjomu, kas paciņā iekšā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti